Anul trecut am văzut cum iau naștere plăcuțele de frână la fabrica TMD Friction din Caransebeș, iar în toamna lui 2021 am avut ocazia de a da o tură prin cea mai avansată uzină ce produce plăcuțe de frână în Europa.

Povestea TMD Friction a început în urmă cu mai bine de 100 de ani, când fondatorii companiei încercau fel de fel de soluții de oprire a vehiculelor vremii. Cu toții știm că Ford Model T a fost primul automobil produs în serie, iar TMD Friction a fost alături de Henry Ford, livrând componente constructorului american.

Au urmat o serie de evenimente ce au înscris numele TMD Friction și Textar (unul dintre brandurile sale) în industria automobilului:

  • în anul 1955, legendarul Stirling Moss a câștigat primul său Grand Prix de Formula 1 la volanul unui Mercedes-Benz W196 (una dintre celebrele Săgeți Argintii), echipat cu frâne Textar.
  • în anul 1967, metroul londonez a apelat la frânele produse de TMD Friction pentru a opri în siguranță milioanele de pasageri transportați zilnic.
  • în ultimul deceniu, TMD Friction a creat prima plăcuță de frână pentru discurile din carbon ceramic. Iar performanța a culminat cu crearea plăcuțelor de frână pentru Bugatti Veyron, supercarul capabil să atingă și 400 de km/h.
Activitatea TMD Friction este susținută de 5.170 de angajați, organizați în 12 fabrici, pe 4 continente. Din cele 12 fabrici, una este în România, la Caransebeș.
Însă, cea mai nouă uzină europeană a fost inaugurată acum trei ani la Essen. Iată care sunt cele mai importante lucruri pe care aș vrea să le aflați despre fabrica TMD Friction Essen:
  • în prezent, produce plăcuțe de frână folosite ca echipare de fabrică de către mai multe branduri auto. Sunt aproximativ 850 de oameni care pun umărul la producția de plăcuțe. Mozaicul etnic este extrem de divers, pentru că sunt 172 de naționalități care lucrează în uzina din Essen. Nici nu se putea altfel, dacă ne gândim că în această zonă a Germaniei vorbim despre cel mai mare bazin muncitoresc, cu o densitate incredibilă, dată și de industrializarea extinsă;
Fabrica TMD Friction Essen
  • sunt produse 26 de milioane de plăcuțe pe an, adică undeva la 80.000 de unități pe zi. (80% dintre acestea sunt trimise către producătorii auto, care le folosesc ca echipare de fabrică);
  • una dintre inovațiile uzinei este secția de mixare a celor 200 de materiale folosite pentru diverse combinații ale plăcuțelor de frână. Ca idee, pentru o plăcuță de frână este nevoie de aproximativ 20 de ingrediente din cele 200. În această secție există 32 de silozuri automatizate, unde încarcă roboți speciali programați, ce se ghidează după coduri de bare. Restul materialelor sunt amestecate de oameni, pentru că sunt ceva mai rare și necesită mai multă atenție.
  • folosește o automatizare avansată, fiind una dintre cele mai dezvoltate amplasamente ale grupului. Nu e de mirare că aici se nasc plăcuțe de frână care echipează multe dintre mașinile noi de pe piață, încă de când acestea ies pe porțile fabricilor. Și nu vorbim doar despre mașini de volum, ci și despre mașini premium, cu prețuri de peste 100.000 de Euro. Din păcate, politicile agreate cu fiecare brand în parte nu permit dezvăluirea brandurilor pentru care fabrica din Essen trimite plăcuțe OE. Putem menționa că fiecare dintre cele 4 mari branduri premium germane își echipează unele dintre modelele de serie cu plăcuțe de frână produse la TMD Friction Essen.

Din perspectiva mea, TMD Friction Essen arată cu exactitate ce înseamnă rigurozitatea și inovația germană, modul în care este organizată activitatea în această uzină fiind un exemplu de eficiență demn de urmat de orice fabrică din lume, din orice domeniu.

Categorii: diverse

Despre autor

Darius Pană

Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Realme GT 2 Pro, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM.