Hardware

NVIDIA a avut o gamă interesantă de procesoare. Tegra 2, Tegra 3 și Tegra 4 au lăsat impresii pozitive. Mă rog, vă dați seama că au fost și destule critici. Niciunul dintre procesoarele amintite nu mergea pe soluția SoC cu partea de date / modem-ul 3G integrat alături de chipset și preferă un modem extern, abia Tegra 4i vine cu o astfel de soluție și nu știu niciun smartphone cu Tegra 4i ce a sosit în Europa sau măcar dacă prin China a fost anunțat vreun astfel de telefon Android.

Pe de altă parte, procesoarele Tegra s-au evidențiat printr-o experiență plăcută în gaming, dar și în ce privește consumul de energie, faptul că tabletele sau telefoanele cu acest CPU se încălzesc. Google Nexus 7 în ediția pe 2012 cu Tegra 3 și HTC One X mi se par cele mai reușite device-uri pentru acel CPU. Tegra 4 s-a lăsat așteptat și nu avem niciun telefon cu acest procesor în țara noastră și doar câteva tablete sunt prezent.

Totuși, NVIDIA lucrează intens la noile generații. Zilele trecute au prezentat NVIDIA Tegra K1. Termenul de K1 mă duce cu gândul la sportul ce a prins și pe plan local în ultimii 10 ani. Presupun că NVIDIA își dorește prin K1 să pună concurența la pământ. Sunt câteva tehnologii interesante implementate și le detaliez mai jos.

Sunt două configurații pentru Tegra K1:

a. Procesor quad-core pe 32-biți, 4 + 1 pe ARM Cortex A-15. Știți că Tegra 3 a debutat ideea unui nucleu subtactat care să facă sarcinile de rutină, iar cele patru nuclee cu performanță sporită se trezesc, cu ghilimelele de rigoare, la nevoie. Ajunge pe piață din prima parte a lui 2014.

b. Procesor dual-core pe 64-biți și cu tehnologia ARMv8, proiectat de către NVIDIA și au folosit o denumire sugestivă Super Dual Core, nume de cod Denver. Debutează în a doua parte a lui 2014.

Ambele procesoare sunt accesorizate cu un GPU ce îmbină 192 de nuclee NVIDIA Kepler. Tegra K1 oferă suport pentru tehnologii cunoscute în dezvoltarea jocurilor pentru PC: DirectX 11, Open GL 4.4. Poate să ruleze jocuri bazate pe engine-ul Unreal Engine 4. Teoretic ar trebui ca un joc pentru PC să fie mai ușor de portat pe telefoane, tablete etc. NVIDIA afirmă că Tegra K1 oferă un spor de performanță față de XBOX 360, PlayStation 3 și la nivelul Xbox One și PlayStation 4.

Declarații oficiale:

NVIDIA_CEO_Jen_Hsun_Huang

În ultimele două decenii, NVIDIA a inventat GPU-ul și a dezvoltat mai multe tehnologii pentru grafică decât orice altă companie,” declară Jen-Hsun Huang, cofondator și CEO, NVIDIA. “Prin intermediul procesorului Tegra K1, am implementat aceste tehnologii în segmentul mobil. Acest procesor reprezintă un avantaj major pentru dezvoltatori, care vor putea să dezvolte o nouă generație de jocuri și aplicații care funcționează pe orice dispozitiv.

Datorită acestui nou procesor vom putea să folosim aceleași  aplicații disponibile pe PC și console și să le rulăm pe Tegra,” declară Tim Sweeney, fondator Epic Games și dezvoltator al motorului grafic Unreal Engine. “De acum înainte vom observa cum diferența de performanța și caracteristici dintre dispozitivele mobile și PC–urile high-end va fi tot mai mică, până în punctul în care aceasta nu va mai exista.”

Aștept telefoane și tablete cu Tegra K1. Să vedem dacă vor ajunge până prin 2015 – 2016. Spun asta în contextul în care nu avem nici telefoane cu Tegra 4, ce să mai zic de Tegra K1. NVIDIA mai trebuie să și livreze procesoarele respective, nu să le detalieze prin comunicate de presă, conferințe, evenimente de gen. Spre exemplu, Google Nexus 7 ediția 2013 trebuie să încorporeze Tegra 4, dar linia de producție nu era ajustată pentru un număr așa mare de unități.

Categorii: hardware
Urmărește-ne pe Google News!

Despre autor

Emil Dragotă

Co-Fondator al GADGET.ro; Pasionat de tehnologia mobilă, scrie review-urile pentru telefoane mobile, tablete, portabile, aparate foto & video, diferite gadgets etc. Utilizează Google Pixel 7 Pro + Samsung Galaxy S23 Ultra, tableta Samsung Galaxy Tab S9 Ultra și Sony ZV-E10 pentru fotografiile și materialele video făcute la recenziile de pe site. Notebook-ul de gaming ASUS ROG Zephyrus M16 a fost transformat în desktop PC ad-hoc prin conectare la două monitoare. Îi plac discuțiile civilizate bazate pe argumente.