În cadrul aceluiași eveniment HMD Global unde am putut lua contact cu Nokia X30 5G am primit și multe informații despre abonamentul Circular. Acesta nu este încă disponibil în țara noastră, fiind momentan lansat doar în Germania și UK. Va ajunge și în România de anul viitor, dar nu avem un orizont clar de timp.

Am înțeles inițial ce înseamnă abonamentul Circular, dar am primit apoi mai multe informații și chiar detalii cred eu exclusive de la Eric Matthes, Director General pentru Europa Centrală, de Est și de Sud, HMD Global.

Într-un interviu de tip 1 la 1 cu Eric am aflat două informații rămase cumva la modul neoficial:

  • HMD Global pregătește o soluție de schimbare simplă a bateriilor dispozitivelor Nokia, care să poată fi făcută chiar de către utilizator. Asta este evident o măsură în plus pentru a asigura o durată de viață cât mai extinsă. Mi s-a transmis în mod neoficial că se lucrează la un mod de schimbare a bateriei în doar 6 pași simpli, deși nu este vorba despre telefoane / tablete cu capac spate detașabil. 
  • Se pare că se lucrează și la o aplicație prin care să transferi tot ce ai pe un dispozitiv luat prin abonament Circular pe un altul în cadrul aceluiași program, atunci când îți dorești schimbarea. Sigur că sunt destule astfel de aplicații deja disponibile, dar cea de la Nokia pentru programul Circular vine cu ceva în plus. În momentul în care te-ai hotărât să schimbi dispozitivul anunți asta în aplicație și deja îți este atribuit un altul, la alegerea ta, deci se știe inclusiv IMEI-ul lui. Din clipa în care ești de acord cu cel nou, începe deja procesul de transfer al tuturor datelor de pe dispozitivul actual pe cel pe care urmează să-l primești. Astfel, la ridicarea celui nou ai totul gata și începi să-l folosești în doar câteva momente, fără a mai fi necesară perioada inițială de setare, de configurare. Asta mi se pare o chestie tare și care te poate face să schimbi mai des dispozitivele prin abonamentul Circular, fiindcă scapi de o bătaie de cap. Pe de altă parte, rămâne de văzut cum va fi implementată soluția, mai ales că pot exista piedici din punct de vedere GDPR.

Principalele detalii despre abonamentul Circular de la Nokia:

Nokia Circular

  • Abonamentul Circular presupune un serviciu prin care închiriezi anumite dispozitive de comunicație Nokia (telefoane, smartphone-uri sau tablete prinse în program). Acestea nu devin niciodată ale tale, nu vei avea proprietatea lor. Atât timp cât ești la zi cu plata abonamentului la zi beneficiezi de garanție completă, precum și de asigurare împotriva oricăror evenimente – defectare din cauze mecanice (să le spun așa), pierdere, furt și altele asemenea. Foarte interesant mi s-a părut că în orice caz, fie că este vorba de defect de garanție sau pe asigurare, clientul primește în maxim 24 de ore un dispozitiv identic cu cel ce face obiectul abonamentului.
  • În primele 3 luni de contract clientul nu poate schimba dispozitivul ales inițial. Apoi, poate alege orice alt dispozitiv din ofertă, plătind diferența în plus sau primind o reducere de cost al abonamentului, în funcție de caz. Schimbările se pot face câte una pe lună, în mod nelimitat.
  • Pe măsură ce programul avansează și atunci când se întorc dispozitive de la clienți către HMD Global, vor fi disponibile și device-uri recondiționate, care vor avea un cost lunar mai scăzut. Dispozitivele ce nu mai pot fi recondiționate fie vor fi donate către anumite cauze caritabile, fie vor fi trimise spre reciclare. De fapt, întreg conceptul Circular are la bază ideea de sustenabilitate, de circularitate, de aici și denumirea. Practic, odată cu trecerea timpului sistemul va deveni circular, produsele Nokia fiind realizate din ce în ce mai mult din materiale reciclate, deci vor reintra în ciclu de la punctul zero.

Nokia Circular

  • Ca idee, prețul abonamentului în Germania pentru un dispozitiv Nokia X30 5G este de 25 Euro lunar, iar în România se dorește păstrată paritatea în lei. Repet, dispozitivul este închiriat și nu va deveni niciodată al tău. Vei avea acoperire completă în caz de defecțiune sau accident și îți va fi înlocuit cu altul nou în maxim 24 de ore. După 3 luni petrecute în program vei putea schimba dispozitivul cu altul mai nou, mai performant ori din contră, mai ieftin sau chiar recondiționat, când vor fi disponibile.

Acum, care ar fi beneficiile abonamentului Nokia Circular, așa cum le văd eu:

  • Nu este nevoie de avans de sute de lei. Primești dispozitivul dorit pe baza plății unei luni de abonament.
  • Dacă din orice motiv dispozitivul nu mai este funcțional sau îl pierzi ori îți este furat, primești un altul nou la schimb în maxim 24 de ore.
  • După 3 luni în program poți face câte o schimbare de dispozitiv lunară, atât cu aparate mai scumpe, cât și cu unele mai ieftine. Practic ai flexibilitatea de a încerca lună de lună un alt device până îl găsești pe cel potrivit ție.
  • Plătești abonament pentru dispozitiv și poți merge atunci pe o soluție de tip prepay de la operatorul de telefonie. Din nou, mai mare flexibilitate.
  • Deși dispozitivul nu va fi niciodată în proprietatea ta, nici după 3 – 4 ani de abonament, ești mereu asigurat că vei avea unul funcțional. Dacă alegi să plătești rate sau că-l cumperi la abonament de la operator, în caz de defect din vina ta sau după expirarea garanției ori dacă îți este furat, trebuie să-ți asumi pierderea.

Care ar fi dezavantajele Nokia Circular, din punctul meu de vedere:

  • Plătești lunar abonament, care poate fi considerat și rată, dar nu vei avea niciodată dispozitivul în proprietatea ta, el va rămâne al Nokia. Așadar, la 25 de Euro / lună pentru un Nokia X30 5G după 2 ani ar putea rămâne în proprietatea ta dacă ai alege să-l achiziționezi în rate. Apoi îl poți vinde și ai astfel bani de un avans pentru un nou telefon.
  • Ești limitat ca opțiuni de dispozitive în funcție de ce introduce Nokia în program. Dacă nu găsești niciun telefon / tabletă pe placul tău…

Ce am aflat în plus despre abonamentul Circular:

  • Vor fi opțiuni și pentru zona B2B. Evident că acolo vor fi soluții extinse, poate alte servicii suplimentare și prețuri preferențiale în funcție de volum.
  • Analiza dispozitivelor ce se întorc de la abonat, precum și recondiționarea lor, se face prin parteneri cu experiență în domeniu și nu direct de către HMD Global.

Cam atât despre ce s-a întâmplat la evenimentul HMD Global, vom reveni cu siguranță cu detalii despre abonamentul Nokia Circular atunci când va deveni disponibil și în țara noastră.