V-am anunțat din primul moment în care am aflat că Ford Explorer va fi disponibil și în Europa, iar acum pot să vin cu primele impresii, după lansarea oficială a marelui SUV.

În primul rând, ar trebui să vă spun că Ford Explorer 2020 practic nu are concurent direct pe Bătrânul Continent. Am căutat alternative la acest SUV și singurul ce se apropie de el ca dimensiuni exterioare este Audio Q8. În rest, BMW X5 și Mercedes-Benz GLE sunt sensibil mai scurte, în timp ce X7 sau GLS sunt ceva mai lungi. Și, chiar dacă am rămâne doar la Audi Q8, acesta este un SUV premium și nu unul de la un producător de volum. Așadar, Ford Explorer 2020 nu are rival momentan pe la noi, iar asta constituie din start un avantaj.

Un al doilea punct de atracție ar putea fi considerat designul exterior. Cu influențe clare nord-americane, Ford Explorer 2020 este un SUV impresionant nu doar prin prisma celor peste 5 metri lungime, 2 metri lățime și aproape 1.8 metri înălțime. El atrage atenția și prin grila masivă sau jantele standard pe 20 de inch, printre altele.

Fără a fi extravagant, Ford Explorer 2020 reprezintă o apariție, iar asta am constatat în timpul testelor internaționale, ce s-au desfășurat în Polonia. Acolo, nu puțini au fost cei care au întors capetele spre a avea mai mult timp să analizeze noul Ford ce rula pe străduțele uneori prea înguste pentru un astfel de SUV. 

Și revenim la dimensiuni. Cum ar fi fost ca aceste dimensiuni să nu se regăsească și în spațiul interior? Din fericire, nici nu poate fi vorba despre așa ceva. Ford Explorer 2020 este nu doar suficient de încăpător, ci am putea spune că face exces din această direcție. 

Mult loc pe scaunele față, ce au fost adaptate cerințelor europene, nefiind moi precum niște fotolii, ci ferme și cu suficient suport pe toate direcțiile. Reglajul electric permite ajustări ample, însă lipsește reglaj pentru lungimea șezutului, ce mi s-a părut un pic cam scurt. Avem, pe de altă parte, reglaj electric pe patru direcții pentru volan și funcție de memorie pentru poziția acestuia și a scaunului, cu 3 profile disponibile. Scaunele integrează și funcție de masaj, cu mai multe tipuri dintre care poți alege și care vor satisface cu siguranță mai toate preferințele.

Pe rândul doi de scaune, căci nu pot numi banchetă acel rând, fiind vorba practic despre 3 scaune individuale, se stă mai mult decât confortabil. Există reglaj pe unghiuri largi pentru înclinarea spătarului și pe mulți centimetri la picioare, prin culisarea individuală a fiecărui scaun. Nu ai de ce să te plângi, spațiu este mai mult decât suficient pe orice direcție, iar scaunele oferă o poziție comodă.

Ajungem și la rândul 3 de scaune, căci Ford Explorer 2020 vine standard în versiune cu 7 locuri. Ultimele două scaune nu sunt tocmai ușor accesibile pentru adulți, dar nici nu trebuie să fii contorsionist spre a te așeza pe ele. Spațiu este acceptabil pentru persoane de până la 1.8 metri înălțime, cu toate că pe distanțe lungi aceste locuri sunt potrivite doar pentru copii. Nu ai cum să nu apreciezi faptul că cele două scaune din portbagaj pot fi pliate / depliate la o simplă atingere de buton, operațiunea desfășurându-se în mod complet automat.

Portbagajul este mare, măsurând în varianta cu 5 locuri, cu încărcare până la tablieră, 635 litri. Probabil că ne așteptam la mai mult aici, dar trebuie să ne amintim că Ford Explorer 2020 ajunge în Europa strict în versiune Plug-In Hybrid, ale cărei componente suplimentare ocupă ceva spațiu pe sub caroserie.

Designul interior este plăcut, original în gama Ford pentru Europa. Ecranul tactil de 10.1 inch al sistemului de infotainment SYNC 3 este așezat în poziție verticală (tip portret) și este perfect lizibil și ușor de operat în orice moment. Zona controalelor fizice este bine delimitată, comenzile climatizării fiind corect dimensionate și logic structurate. 

Pe tunelul median, în partea de sub bord, există un spațiu generos de depozitare, cu capac, unde sunt și două porturi USB – unul tip A, celălalt tip C. În dreapta schimbătorului rotativ al cutiei de viteze sunt două suporturi de pahare, în timp ce în spatele acestuia sunt butoane pentru selectarea modurilor de rulare.

Panoul de bord este reprezentat de același ecran cu diagonala de 12.3 inch, pe care l-am văzut la Ford Puma. Instrumentarul este doar ușor schimbat față de fratele mult mai mic, însă asta înseamnă că afișează plăcut, într-o interfață modernă, toate informațiile de care ai nevoie.

Singura opțiune în ceea ce privește motorizarea de pe Ford Explorer 2020 este reprezentată de una de tip Plug-In Hybrid.

Tehnologia Plug-In Hybrid pe Ford Explorer 2020

Sistemul de propulsie este format dintr-un motor termic pe benzină, cu capacitatea de 3.0 litri (2596 cmc) și 6 cilindri în V, ce dezvoltă o putere maximă de 363 CP la 5750 rpm și un cuplu de 555 Nm la 3500 rpm, plus un motor electric ce-și trage energia dintr-o baterie Li-Ion de 13.6 kWh. Ansamblul pune la bătaie o putere maximă combinată de nu mai puțin de 457 CP la 5750 rpm și un cuplu maxim uriaș, de 825 Nm la 2500 rpm.

Aceste cifre transformă SUV-ul de aproape 2.5 tone într-unul ușor de urnit de pe loc. Aș spune prea ușor de urnit, în sensul că uneori cea mai mică atingere a pedalei de accelerație se transformă într-o demarare în trombă, chiar și atunci când nu-ți dorești neapărat asta.

Acest comportament poate fi pus și pe seama cutiei automate de viteze, cu 10 rapoarte, ce nu pare a fi cel mai fin reglată, deocamdată. Cele mai enervante sunt aceste smuciri la plecarea de pe loc, dar mai există și unele scăpări în mers, când uneori cutia pare prinsă pe picior greșit. Totul se poate rezolva și cred că se va rezolva printr-un update de software al cutiei de viteze.

Dacă vorbim despre performanțe, Ford Explorer 2020 poate că nu impresionează neapărat prin cifrele de pe hârtie. Sunt trecute 6.03 secunde pentru sprintul de pe loc până la 100 km/h și 230 km/h viteză maximă. Sunt cifre excelente pentru un astfel de SUV, dar parcă nu impresionante.

Asta până te așezi la volan și apeși accelerația la podea. În acel moment, cele 6 secunde par mai degrabă 5, în timp ce accelerația la viteze mari, de peste 100 km/h, continuă să te împingă în scaun. Atunci nu ai cum să nu fii impresionat de Ford Explorer 2020 PHEV.

Ford Explorer 2020

Din punct de vedere al ținutei de drum, SUV-ul a primit cu siguranță o serie de modificări față de versiunea de SUA. Suspensiile nu sunt moi, ba din contră. Ford Explorer 2020 nu se simte însă rigid, poate doar pe unele gropi scurte și adânci. În rest, propune un bun mix între confort și dinamică. Cu toate astea, SUV-ul nu poate fi considerat tocmai dinamic. Greutatea mare și garda la sol de peste 20 cm nu au cum să facă echipă bună cu comportamentul pe curbe. Mașina își atinge repede limitele, așa că indicat este să nu forțezi.

Noi am condus o bună parte din drumul de test pe autostradă și am înțeles exact de ce a fost ales un astfel de traseu. Aici se simte cel mai bine Ford Explorer 2020, rulând foarte relaxant, într-o deplină stare de confort și liniște. Nici la viteze cu câțiva km/h buni peste limita de viteză pe autostrăzile din Polonia (140 km/h), mașina nu începe să devină zgomotoasă, semn că antifonarea serioasă a mașinii a fost prioritară.

Spuneam că Ford Explorer 2020 poate fi ales în Europa doar în versiune PHEV. Cu sistemul ce generează în total 457 CP și 825 Nm, SUV-ul poate parcurge în regim strict electric, din datele oficiale, între 42 și 44 de km. În trafic real, prin localități, la un parcurs normal, fără excese, dar nici economic, am rulat fără emisii circa 35 km. Sunt sigur că poți prinde și mai mult de atât, cum de altfel poți goli bateria și după doar 25 km. Depinde mult de stilul de condus.

Detalii electrificare Ford Explorer 2020

Acumulatorul de 13.6 kWh se poate încărca complet fie de la o stație publică de încărcare sau un wallbox cu 16A în circa 4 ore și 23 minute, fie de la o priză domestică cu 10A în aproximativ 6 ore. Totodată, bateria se încarcă la fiecare decelerare, exact ca la un full hybrid, dar poate fi încărcată și de la motorul termic, ce acționa la nevoie ca generator.

Consumul mediu pe care l-am obținut în timpul testelor, după circa 300 km rulați în condiții variate, a fost de 11.2 l/100 km. Bun dacă mă întrebați pe mine, mai ales că știu și cum a fost obținut acest consum, adică fără prea multe menajamente pentru pedala de accelerație.

Consum Ford Explorer 2020

Ajungem și la tehnologiile de la bord, la dotările de confort, asistență și siguranță. Pe scurt, Ford Explorer 2020 are cam de toate din standard și nu prea există extra-opțiuni pe care să le poți adăuga.

Fie că vorbim despre un Ford Explorer 2020 ST-Line, fie despre cel Platinum, el va include, printre multe altele, jante pe 20 inch cu anvelope 255/55, haion cu acționare electrică cu hands free, geamuri laterale laminate acustic (primul rând), faruri, proiectoare și stopuri cu LED, trapă cu acționare electrică, aer condiționat automat cu reglare tri-zonă, scaune față cu reglaje electrice, cu memorie, masaj, încălzite și ventilate, volan reglabil electric, cu memorie, bancheta spate (rândul doi) încălzită, pliere / depliere electrică pentru scaunele de pe rândul trei, sistem smart entry and start, panou digital de bord cu ecran TFT de 12.3 inch, tapițerie din piele perforată, sistem de infotainment SYNC 3 cu ecarn tactil de 10.1 inch, navigație, DAB, suport Android Auto și Apple Car Play, sistem de sunet B&O cu 14 difuzoare și putere totală de 980W, sistem de camere cu vedere la 360 de grade și split view, senzori de lumină și de ploaie…

Pe partea de siguranță, Ford Explorer a fost deja testat de Euro NCAP în 2019 și ,conform standardelor de testare de atunci, a primit calificativul maxim de 5 stele, cu un scor de 87% pentru protecția adulților, cu 86% la copii, 61% pentru pietoni și 76% pentru sistemele de asistență.

Ford Co-Pilot360 pe Ford Explorer 2020

Sistemele active și pasive de siguranță, disponibile standard pe orice Ford Explorer 2020, includ airbaguri frontale și laterale pentru locurile față, airbaguri tip cortină pentru toate cele 3 rânduri, airbag pentru genunchii șoferului, sistem avansat ESP și sistem de control anti răsturnare, sistem de asistență la parcare (paralel și perpendicular), sistem asistență la frânare pentru mers în marșarier, sistem de monitorizare a unghiului mort cu Cross Traffic Alert, sistem de recunoaștere a indicatoarelor rutiere de limitare a vitezei cu sistem inteligent de asistare a vitezei, cruise control adaptiv inteligent cu Stop&Go și Trafic Jam Assist, sistem de menținere a benzii de rulare cu centrare pe bandă, sistem Pedestrian Alert Sounder, sistem de asistență Pre Collision (detectare pietoni, Forward Collisition Warning, Dynamic Brake Support), comutarea automata a fazei lungi, sistem Terrain Management cu selector mod de conducere (7 tipuri de setări) ce include sistem de asistență la coborârea in pantă plus alte câteva.

Având în vedere dimensiunile, sistemul de propulsie cu a sa putere și dotările standard ale acestui SUV, era clar că prețurile nu aveau cum să fie mici. Cele de listă sunt de 77.950 Euro cu TVA pentru varianta ST-Line, respectiv  79.050 Euro cu TVA pentru Platinum.

Totuși, oferta de lansare pentru persoane fizice taie nu mai puțin de 9.650 de Euro ca suport din partea Ford. Acestui discount i se pot adăuga cei 4.150 Euro prin programul Rabla+ și cei 1.350 Euro prin prima de casare. Astfel, un Ford Explorer 2020 PHEV ST-Line va putea fi cumpărat de la 62.800 Euro cu TVA, în timp ce unul în echiparea Platinum poate costa 63.900 Euro cu TVA.

Pentru persoanele juridice, oferta de lansare include același ecotichet Ford în valoare de 9.650 de Euro plus achiziție în sistem leasing cu rate de la 460 Euro/lună.

Ford Explorer 2020

Ford Explorer 2020 nu este perfect și nici ieftin nu este. Însă, când ne gândim la sistemul de propulsie Plug-In Hybrid ce oferă putere și cuplu din plin, la cât spațiu și câte dotări include acest mare SUV, nici nu prea ai o alternativă măcar apropiată din care să alegi.

O să vin cu detalii complete despre Ford Explorer, varianta ce va ajunge și în România, atunci când îl voi testa temeinic.

Categorii: gauto

Despre autor

Darius Pană

Editor pe Gadget.ro din septembrie 2014. Pasionat de tehnologie, automobile și fotografie. Scrie recenzii pentru telefoane mobile, automobile, dispozitive din zona audio, monitoare, televizoare, aparate foto și orice alt gadget. Folosește Realme GT 2 Pro, Canon EOS M200 + Canon EF-M 22mm 1:2, Canon EF-S 15-85 mm 1:3.5-5.6 IS USM și Canon EF 50mm 1:1.8 STM.