Apetitul românilor pentru sedanuri este cunoscut, însă noul val de preferințe în materie de caroserii auto ne trimite tot mai aproape de SUV / crossover. Cel mai probabil mai toată lumea vrea acum o astfel de mașină, iar cei ce rămân la o berlină sau hatchback, o fac din cauza costurilor și nu neapărat din dorința de a conduce așa ceva.

Exagerez, desigur, dar nici nu cred că sunt prea departe de adevăr. Cert este că nu doar în țara noastră SUV-urile și crossover-ele sunt din ce în ce mai căutate, ci în toată Europa. Așa că de data asta nu suntem noi mai speciali, ci doar ne aliniem trendurilor.

Prima generație Renault Captur a fost un hit pe Bătrânul Continent, dar nu numai. Unul dintre principalele avantaje ale acelui model era prețul scăzut, aspect care se oglindea însă în special la calitatea interiorului.  

Cu noua generație rețeta s-a schimbat evident. Noul Renault Captur nu mai poate fi considerat sub nicio formă acel crossover de buget, căruia îi lipseau cam multe spre a nu duce prețul sus. Asta nu înseamnă că cel nou este scump, ci doar că acum clienții nu mai trebuie să accepte anumite compromisuri. Sunt în continuare aspecte ce pot fi îmbunătățite, dar vă las să le descoperiți mai departe pe fiecare dintre ele. Veți afla totodată și tot ce este bun la această mașină.

Specificații pentru Renault Captur 2021 TCe 100 GPL M5

Specificatii Renault Captur 2021 TCe 100 GPL M5

Material video

Scurtă prezentare exterioară și interioară plus accelerații de la 0 – 100, 40 – 80, 60 – 120 și 80- 130 km/h atât pe mod GPL, cât și benzină:

Design exterior și interior

Primul contact cu cel de-al doilea Renault Captur l-am avut în Grecia, odată cu testele internaționale. A doua oară l-am întâlnit pe Captur 2020 în versiunea E-TECH Plug-In Hybrid, undeva prin Bulgaria, în toamna anului trecut.

Acum, avem în față un Renault Captur 2021 în echiparea Intens, ce a venit într-o combinație de culori schimbată la 180 de grade față de mașinile din pliantele de prezentare. În loc de caroserie portocalie cu plafon negru, așa cum l-am tot văzut promovat pe noul Captur, admirăm aici mașina neagră, cu portocaliu pentru plafon și ornamentele de la baza ușilor și barelor față / spate.

Acestora li se adaugă destul de mult crom, ce apare în câteva inserții pe grilă și pe o bandă la baza acesteia, ce se prelungește până sub faruri. Crom este și pe lateral, la baza geamurilor, cu o fâșie ce urcă deodată spre spate, unde se și lățește, dar și în spate, pe două elemente sub formă de L.

Renault Captur 2021 poate fi configurat în 90 de combinații la exterior, așa că îl poți personaliza după preferințe.

Mie mi se pare că noul Captur arată bine, pare mai robust, cumva mai ”masculin”. Dimensiunile exterioare au crescut pe toate direcțiile, în special pe lungime mașina a câștigat centimetri buni.

Iar asta se observă din prima și înăuntru, unde spațiu este din plin, printre cele mai mari din clasă. Mai mult, modularitatea este bună, chiar foarte bună.

Bancheta culisează pe o distanță de 16 centimetri, lăsând fie mai mult loc la picioare pasagerilor din spate, fie mai mult spațiu în portbagaj. Acestuia i-aș putea reproșa doar marginea ceva cam înaltă de încărcare și faptul că deschiderea este cam îngustă.

În rest, volumul este printre cele mai bune. Standard sunt disponibili 422 de litri, ce pot fi împărțiți în două spații separate prin podeaua mobilă. Cu bancheta împinsă la maxim în față, portbagajul ajunge la 536 de litri, iar dacă rabatezi spătarul poți încărca obiecte voluminoase în cei 1275 de litri disponibili.

Pentru pasageri este loc suficient oriunde în mașină. Scaunele față sunt mari, confortabile, cu burete moale, dar fără un suport lateral dintre cele mai pronunțate. Nici nu ai nevoie de așa ceva în Captur, așa cum veți afla din prezentarea ținutei de drum.

Bancheta primește în condiții decente chiar și trei pasageri adulți, dar spațiul pe lățime este cel care îi va apropia tare unul de celălalt. În rest, la genunchi, ori la cap nu sunt niciun fel de probleme (raportându-ne la segmentul din care face parte mașina).

Dacă vorbim despre desingul interior, eu îl apreciez drept cald și modern. În echipările superioare (anume Intens, așa cum a fost mașina de test) totul arată foarte bine, iar anumite inserții de materiale textile, plastic lucios ori cu aspect de crom sau aluminiu îi dau un aer și mai plăcut, în opinia mea.

Am apreciat că sunt multe porturi USB (4 în total, cu două în față și 2 în spate) și două prize de 12V (una în față, cealaltă în spate, fiecare așezată lângă porturile USB). În felul acesta vei avea unde să încarci / alimentezi toate gadgeturile ce ajung printr-o mașină modernă. Locuri de depozitare pentru diferite mărunțișuri sunt și ele destule, chiar dacă nu dintre cele mai voluminoase. 

Poți pune smartphone-ul în spațiul din fața schimbătorului de viteze, de sub zona climatizării, unde poți opta pentru pad de încărcare wireless, așa cum a avut mașina de test. Suporturi de pahar sunt două, pe consola centrală, în spatele schimbătorului. Cotiera ascunde un spațiu mic, cam prea mic, însă torpedoul este suficient de mare.

Pe lângă spațiul ce a crescut considerabil față de prima generație Captur, noul model plusează și pe partea de materiale, construție și finisări de detaliu. Totul este la alt nivel pentru varianta Intens, dar nu-i perfect. Dacă în zonele superioare este spumă moale și plastic de bună calitate, plăcut la atingere, imediat ce faci o inspecție mai atentă, descoperi mai jos materiale deloc pretențioase. Asta se întâmplă la mai toate mașinile de volum, dar aici diferența este parcă prea mare.

Construcția este destul de solidă, calitatea de fabricație a cunoscut o îmbunătățire serioasă, dar Captur 2021 încă îți amintește de metehnele unor modele Renault mai vechi. Nu-i nimic grav, doar că unele îmbinări mai scârțâie și anumite finisări nu sunt cel mai atent executate.

Motor și cutie de viteze

Renault Captur 2021 Intens TCe 100 GPL M5

Sub capota mașinii de test a fost motorul de 1 litru, cu trei cilindri în linie, cu injecție directă de combustibil și cu supra alimentare prin turbină. Cunoscut sub denumirea TCe 100, unitatea de față a suportat mici modificări față de cea normală, alimentată doar cu benzină, ce este cunoscută sub indicativul TCe 95. 

Vorbim aici despre un motor ce poate arde atât benzină, cât și GPL – Gaz Petrolier Lichefiat. Acronimul în engleză este LPG, așa că la interior apar aceste litere. Sistemul de alimentare cu gaz montat din fabrică pe un Renault Captur 2021 TCe 100 GPL provine de la Stako, producător polonez ce face parte din grupul Worthington Industries, companie americană specializată pe astfel de soluții de stocare și alimentare.

În fine, sistemul de management al motorului alege în mod automat combustibilul pe care să îl folosească spre a propulsa mașina, dar șoferul poate interveni în orice moment. Există în partea stângă a volanului, undeva mai jos, un martor al nivelului de GPL din rezervorul de 40 de litri, care prezintă și un buton prin care poți face manual trecerea între GPL și benzină, însă doar dacă motorul a ajuns în anumiți parametri.

Renault Captur 2021 Intens TCe 100 GPL M5

Vreau să spun că un motor rece va porni întotdeauna pe benzină și va consuma acest lichid până când temperatura îi va permite trecerea pe GPL. În acest interval nu-l poți forța să consume GPL. Eu am lăsat sistemul să aleagă singur combustibilul care să genereze putere.

Dacă vorbim despre cum se simte acest motor din spatele volanului, vă spun că este un motor corect. Nu-i nici cea mai rafinată unitate în trei cilindri, dar nici una care să vibreze excesiv ori al cărui sunet să fie prea rugos. Este cumva la mijloc din ce am mai testat eu. Când nu este forțat, toarce liniștit sub capotă și se face auzit doar în sarcină și la peste 2500 rpm.

Sunt ceva diferențe între modul de funcționare cu GPL și cel cu benzină, dar la mers normal cu greu vei sesiza aceste deosebiri. Pe GPL motorul este o idee mai zgomotos, sunetul este cumva mai ”răgușit”, iar răspunsul este ceva mai lent. Simți și că puterea nu este chiar la fel ca atunci când benzina face aprinderea din cilindri, însă toate aceste aprecieri le sesizezi doar dacă ești foarte atent. Repet, la mers normal, foarte greu poți distinge diferențele dintre modurile de alimentare.

Cutia de viteze reprezintă marea dezamăgire la acest Renault Captur 2021. Cel mai grav este că are doar 5 rapoarte. Alături de un motor de 1 litru, cu resurse bune, dar limitate, pe care ar trebui să le exploatezi la maximum prin transmisie, era neapărat nevoie de 6 trepte.

Etajarea celor 5 rapoarte este și ea deficitară. În primele trei trepte nu sunt probleme, doar că a patra și mai ales a cincea sunt prea lungi și te încurcă la depășirile cu viteze de peste 80 km/h. La asta se adaugă timoneria slabă, ce presupune o cursă lungă și o cuplare ce mai mereu agață.

La un parcurs relaxat, care să pună accent pe o deplasare confortabilă, nu-s probleme. Însă, dacă cumva vrei să mergi ceva mai sportiv, să schimbi repede, cutia arată că trebuie îmbunătățită. 

Ținută de drum, performanțe și consum

Renault Captur 2021 Intens TCe 100 GPL M5

Renault Captur 2021 nu-și schimbă complet caracterul față de modelul pe care l-a înlocuit și rămâne un crossover în primul rând confortabil. Ținuta de drum este acum mai rafinată, suspensia lucrează mai corect, deși nu-i totul perfect. Roțile tot mai au acel comportament de minge care sare pe denivelări, însă totul este mult mai bine ținut sub control. Încă mai apar ceva zgomote la trecerile prin gropile mici și pronunțate, dar nimic grav.

În mod clar ținuta de drum pentru Reanult Captur 2021 reprezintă o evoluție majoră față de ce am experimentat la generație trecută. Confortul este ridicat, aproape niciun fel de denivelare nu transmite șocuri către pasageri, doar unele sunete. 

Pe de altă parte, nu prea poate fi vorba despre sportivitate alături de un Renault Captur 2021. Mașina se înclină mult pe curbele în care intri mai tare, iar subvirarea apare destul de devreme. Nici direcția nu te ajută, nu-ți transmite mai nimic din ce fac roțile față.

Nu am găsit detalii oficiale despre performanțele pe care un Renault Captur 2021 TCe 100 GPL le poate oferi, din această cauză din tabelul cu specificații de la început a dispărut rândul cu astfel de informații. Un Renault Captur TCe 95 M5, practic baza pentru o mașină precum cea prezentată acum, accelerează până la 100 km/h în 13.3 secunde și atinge o viteză maximă de 173 km/h. Cel mai probabil, versiunea GPL va afișa cifre similare.

Consumul este de mare importanță la o mașină alimentată și cu GPL, nu? Reprezintă principalul motiv pentru care cineva va alege o astfel de soluție, fie ea montată direct din fabrică, fie ulterior.

Ei bine, cifrele oficiale sunt, ca de obicei, prea optimiste. Renault Captur 2021 TCe 100 GPL se pare că va consuma în medie între 5.4 și 5.6 litri de benzină pentru fiecare 100 km parcurși. Eu nu m-am putut apropia de aceste valori, cel mai puțin am scăzut la un 6.2 l/100, după un parcurs normal spre economic, alături de alte trei persoane în mașină, șoția mea și cei doi copii. Un consum mediu de benzină la un mers normal, care a inclus atât drumuri extra urbane cât și prin oraș, a oscilat între 7.4 – 8.2 l/100 km.

Pe GPL, consumul este în medie cu circa 2 l/100 km mai mare decât pe benzină. Asta înseamnă că la un mers economic, pe drumuri din afara localităților, poți consuma cam 8 l/100 km. Prin orașe nu poți scădea mai jos de 10 l/100 km, cu o medie undeva la 12 – 13 l/100 km. Una peste alta, la un parcurs combinat, media de consum GPL pe Renault Captur 2021 TCe 100 GPL va sta între 9 și 11 l/100 km.

Tehnologie și siguranță

Interfata Easy Link 9.3 inch pe Renault Captur 2021 TCe 100 GPL M5

La data la care a fost prezentat inițial, cea de-a doua generație Renault Captur era una dintre cele mai tehnologizate mașini din segment. Puțin crossovere de clasă B se puteau lăuda atunci că pot atinge nivel 2 de condus autonom. Cu o suită întreagă de sisteme de asistență la bord, însă doar pe anumite versiuni de echipare și unele motorizări cu transmisii automate, Renault Captur 2021 poate rula în trafic aglomerat în mod complet autonom, fără să fie nevoie de intervenția șoferului, ci doar de atenția lui la drum.

În fine, chiar dacă nu este cazul de așa ceva pe modelul de test, nefiind echipat cu cutie automată de viteze, nu pot spune că mașina pe care am condus-o nu stătea bine la capitolul tehnologie și dotări de confort.

Noul sistem de infotainment ce-și va face loc treptat în toată gama Renault, a fost inițial introdus pe ultima generație Clio. Cum Captur are la bază acest model, este normal să poată fi dotat cu Easy Link. Standard, pe echiparea de top Intens, Easy Link vine cu ecranul de 7 inch, așezat în mod landscape, dar opțional îl poți alege cu touchscreen de 9.3 inch pus în mod portrait. Așa am avut pe mașina de test și trebuie să spun că sistemul este plin de opțiuni, are o interfață modernă, ce rulează bine mai tot timpul și folosește navigație cu hărți Google și anumite informații ce vin online.    

Galerie cu capturi de ecran din interfața sistemului Easy Link 9.3 inch pe Renault Captur 2021 Intens:

În ceea ce privește dotările de confort incluse în echiparea de top de pe Renault Captur 2021, acestea sunt destule: lumini față și spate Full LED + lumini de zi cu LED (dotare standard încă din prima echipare) cu semnătură luminoasă C-Shape, geamuri electrice față și spate, oglinzi reglabile, încălzite și rabatabile electric, cu semnalizare LED integrată, lumini ambientale la interior, aer condiționat automat, scaune față încălzite, senzori de lumină și de ploaie, acces și pornire motor tip hands-free, oglindă interioară electrocrom, sistem Multi-Sense cu trei moduri de condus (My Sense, Eco și Sport), afișaj de bord cu ecran TFT de 7 inch, sistem de infotainment Easy Link cu ecran de 7 inch și altele.

În plus față de cele de mai sus, exemplarul de test a avut bifate mai multe dotări și pachete opționale, dintre care menționez jante din aliaj pe 18 inch, pachet de personalizare exterioară Orange Atacama, bare longitudinale pe plafon, personalizare interioară cu accente portocalii, sistem Easy Link cu ecran de 9.3 inch cu sistem audio Bose, încărcare wireless telefon plus geamuri spate și lunetă cu tentă închisă. În mare parte, cam tot ce se poate pune opțional pe o astfel de mașină a fost bifat în cazul de față. 

Pe partea de siguranță, actuala generație Renault Captur stă foarte bine. A fost deja testată de Euro NCAP, după standardele din 2019, și a obținut un calificativ maxim de 5 stele, cu echiparea de siguranță de bază. Scorurile au fost de 96% pentru protecția pasagerilor adulți, 83% pentru copii, 75% pentru pietoni și 74% pentru sistemele de asistență.

Încă din echiparea de bază, orice Renault Captur 2021 aduce ESP, ABS cu asistență la frânarea de urgență, airbaguri frontale și laterale față, airbaguri cortină față și spate, prinderi ISOFIX pentru locurile laterale spate, apel automat de urgență la 112, senzori presiune pneuri, sistem de asistență la pornirea din rampă, pilot automat și limitator de viteză, asistență la menținerea benzii de rulare, recunoașterea indicatoarelor rutiere și alerta privind distanța până la vehiculul din față. Echiparea Intens plusează cu senzori parcare spate, asistent adaptiv pentru faza lungă, alertă pentru depășirea vitezei legale și frână de parcare electronică cu funcție Auto Hold.

Opțional, mașina de test a mai primit Pachet Easy Parking (asistent unghi mort, hands-free parking și Around View Camera) și senzori de parcare spate.

Preț

Renault Captur 2021 Intens TCe 100 GPL – de la 19.770 Euro cu TVA. O mașină configurată precum cea de test ajunge la 22.780 Euro cu TVA.

Concluzii

Renault Captur 2021 este un crossover echilibrat, cu un preț corect la câte oferă. Primești una dintre cele mai spațioase mașini din segment, cu suficiente dotări standard pe partea de siguranță și asistență. Ca dotări de confort cred că se putea mai bine, fiindcă și pe variantele de vârf mai trebuie adăugat câte ceva opțional. Mașina este confortabilă, ambianța interioară este plăcută, acolo unde pui cel mai des mâna materialele sunt de bună calitate, dar mai jos apare plastic ieftin, în timp ce îmbinările și finisările pot fi pe alocuri îmbunătățite.

Motorizarea combinată benzină și GPL este o soluție ce se va dovedi economică în timp, mai ales că este cu doar 500 de Euro mai scumpă decât aceeași variantă a motorului doar pe benzină. Consumul în test nu a fost cu adevărat scăzut sau măcar apropiat de cifrele oficiale, dar mașina avea la bord doar circa 4.000 km, deci în timp ne putem aștepta la un consum mai bun.

Una pste alta, puține sunt motivele pentru care cel de-al doilea Captur nu ar putea repeta performanța din vânzări a primei generații. Iată cele mai importante puncte pro și contra pentru Renault Captur 2021 Intens TCe 100 GPL M5:

PRO

  • design reușit atât la exterior, cât și la interior;
  • mult spațiu interior atât pentru pasageri, cât și pentru bagaje, peste ceea ce ai parte în clasa crossover de segment B;
  • multiple sisteme de asistență și siguranță încă din echiparea de bază;
  • ținută de drum foarte confortabilă, aproape niciun fel de denivelări nu aduc șocuri în interior.

CONTRA

  • cutie de viteze cu doar 5 rapoarte, cu timonerie perfectibilă;
  • chiar dacă în partea superioară a bordului avem materiale bune calitativ, către zonele inferioare calitatea scade evident, cu o diferență perceptibilă prea mare, în plus unele finisări și îmbinări puteau fi mai atent lucrate.