Am început săptămână prin prezența la depozitul eMAG de la Joița. Nu știu dacă mai țineți minte, dar l-am văzut din elicopter în urmă cu câțiva ani. Au dublat capacitatea printr-un alt depozit și au reușit să obțină legătură directă cu autostrada.
Da. De fiecare dată când trec pe autostradă de la București spre Găești mă minunez de cât de mari sunt depozitele ce au răsărit la intrarea în capitală (pe stânga și dreapta). Cele două depozite ale eMAG nu aveți cum să nu le remarcați prin dimensiunea de-a dreptul pantagruelice. De aici pleacă comenzile eMAG pentru România, Bulgaria și Ungaria.
Iulian Stanciu este președintele executiv al eMAG și a ținut să ne prezinte de unde au plecat și unde au ajuns, care sunt planurile și direcțiile de dezvoltare. Prezentarea sa a precedat pe cea făcută de către Tudor Manea, CEO al eMAG ce s-a axat strict pe ce au pregătit pentru Black Friday 2022.
Puteți urmări prezentarea susținută de către Președintele Executiv al eMAG:
httpvh://youtu.be/CVGW5aluaU8
Am compilat mare parte din ideile expuse:
🟣 gama de produse a crescut de la 5000 în 2010, 991.000 în 2016 și s-a ajuns la peste 12 milioane în 2022 🔗(spre comparație, Amazon Germania listează 300 de milioane, un mall are în general între 300 – 500.000 de produse, iar un hipermarket de dimensiune mare dispune de 60 – 80.000 de produse). Vă dați seama de aici că în continuare mai este loc de creștere;
🟣 numărul de selleri în marketplace a ajuns la peste 36.000 de în România, de la 20 în 2013, 7415 în 2018 și 22859 în 2019. Planul este de a se ajunge la borna a 100.000 de parteneri;
🟣 traficul de pe dispozitive mobile a ajuns la 83% în 2022, de la 2% în 2011, 42% în 2015, 78% în 2019. În aceeași linie suntem și noi pe Gadget.ro;
🟣 eMAG este cel mai mare retailer online din Ungaria și Bulgaria (2 milioane, 7800 de selleri și o rețea de peste 700 easybox-uri în Ungaria, 1 milion de clienți, 5400 de selleri și 61 de easybox-uri – rețeaua a început în octombrie 2022 – date pentru Bulgaria). România este hub-ul central și de aici sunt făcute livrări pentru cele 3 țări;
🟣 eMAG are peste 200 de aplicații interne (livrare, depozit etc), 1000 de angajați ai eMAG lucrează în divizia de IT. Au investit 447 milioane lei (suma alocată pentru perioada 2021 – 2023).
🟣 au investit în companii antreprenoriale de tehnologie: Sameday, Tazz, Freshful, Fashion Days, Zitec (acționar minoritar cu 25%), Flip și Atlas (facilitează accesul la o comunitate de peste 1200 de psihologi, psihoterapeuți, medici etc). S-a punctat faptul că e-commerce-ul a ajuns la 15 – 20% ca pondere în retail pe diferite segmente (electronice, IT etc), iar pe partea de alimente, online-ul abia are 1% în țara noastră (spre comparație, în Cehia deja s-a ajuns la 15%);
🟣 investițiile sunt de peste 250 de milioane euro în logistică. Sunt 3 centre mari: 2 la Joița în județul Giurgiu – 250.000 mp și altul la Budapesta, în Ungaria – 120.000 mp. Investiția în echipamente la Joița a fost de 43 milioane euro. Sunt 1500 de angajați, capacitatea de procesare va crește de 4 ori. Sunt 10 km de bandă transportoare, 28 de stații de picking, 432 de roboți de tip shuttle ce aduc marfa către angajați. Un robot de picking are o capacitate de prelucrare de 500 unități / oră (un angajat era capabil de prelucrarea a 100 unități / oră);
🟣 sunt în proces de dublare a capacității de livrare rapidă la 500.000 unități pe zi (livrare rapidă = în aceeași zi în București sau a 2-a zi în țară). O zi normală înseamnă în jur de 100.000 unități, iar de Black Friday estimează 3 – 400.000 unități pe zi. Vor pune mai multe produse într-un singur colet. Prețul de livrare nu va crește pentru că plusul de productivitate îl vor investi în menținerea unui preț bun;
🟣 fulfilment by eMAG: selleri pot alege ca toată logistica să fie la eMAG (picking, packing, shipping). În prezent au 1700 de selleri ce au ales acest serviciu, iar planul este ca în 2023 să se ajungă la 10.000 de selleri. Vor crește așa și livrările efectuate a doua zi;
🟣 eMAG caută să angajeze tehnicieni automatizare hardware și software, analiști pentru auditul calității etc. Cu ajutorul automatizărilor implementate s-a ajuns ca angajații să fie de 4 ori mai productivi.
Imagini din depozitul eMAG de la Joița: