Trotinetele electrice apar pe străzi precum ciupercile după ploaie, iar acest lucru se observă şi în rândul evenimentului rutiere provocate de acestea.
În 2024 au fost înregistrate în România un total de 1320 de accidente ce au implicat trotinete electrice, unele care au dus din păcate la rănirea a 1353 de persoane şi la decesul a 9 persoane. Anul trecut a fost un record din aceast punct de vedere, însă 2025 bate orice estimare.
La solicitarea G4Media, Poliţia Română a confirmat că în primele 7 luni ale anului (ianuarie – iulie) s-au înregistrat deja 1525 de accidente ce au implicat trotinete electrice (avem şi 1618 răniţi, 7 decese, iar în peste 80% din cazuri, vina a fost a conducătorilor de trotinete). Vorbim de o creştere a numărului de accidente cu peste 15% şi mai sunt încă 5 luni din acest an de surprins în rapoartele poliţiei.
Situaţia este cât se poate de îngrijorătoare, mai ales că multe trotinete ating viteze prea mari (am văzut în urmă cu ceva zile un clip în care un cetăţean filma cum mergea cu maşina cu 70 de kilometri la oră, iar în paralel cu el era un tânăr pe trotinetă cu viteză similară). Foarte riscant, la acea viteză totul se poate transforma în dramă într-o fracţiune de secundă.
Deşi există o minimă legislaţie pentru circulaţia cu trotinete electrice, se pare că aceasta se aplică doar în teorie.
Iată câteva dintre cele mai importante reguli din OUG 13 / 2020:
- Vârsta minimă pentru conducerea unei trotinete electrice este de 14 ani;
- Între 14 și 16 ani, utilizatorii sunt obligați să poarte cască de protecție;
- Este interzis transportul pasagerilor – trotineta electrică este destinată exclusiv unei singure persoane;
- Trotinetele trebuie să circule doar pe pistele pentru biciclete, iar în lipsa acestora, pe partea dreaptă a carosabilului, dacă viteza maximă a trotinetei nu depășește 25 km/h;
- Este interzisă circulația pe trotuar, dacă nu există o pistă special amenajată;
- Este obligatoriu echipamentul de semnalizare și iluminare, inclusiv în timpul zilei, dacă vizibilitatea este redusă.