Qijing se traduce mot à mot drept Tărâmul Iluminat. Discutăm despre una dintre cele mai recente colaborări dintre Huawei și GAC.
Am scris acest articol pentru că altceva mi se pare interesant și anume implicarea considerabilă pe care Huawei o are în domeniul auto, iar aici nu discut strict despre partea software, ci despe tren de rulare, contribuție decisivă la nivel de R&D cu echipă dedicată de ingineri și multe altele.
Huawei a colaborat cu mai multe companii prin HIMA – Harmony Inytelligent Mobility Alliance. Mai multe exemple descoperiți în rândurile următoare:
- Aito – Huawei + Seres Group;
- Luxeed – Huawei + Chery;
- Stelato – Huawei + BAIC Group.
Implicarea Huawei este atât de mare, încât unele automobile sunt denumite Huawei xxx. Sunt văzute drept automobile Huawei produse în fabrica unui partener.
Sunt mai multe nivele de colaborare ca să spun așa:
Cel mai simplu – furnizor tradițional de componente;
Huawei inside – compania chineză oferă o suită completă de soluții smart din domeniul auto dezvoltate intern;
Zhixuan – cel mai avansat nivel de colaborare ce primește și atributul alegere smart. Aici se implică Huawei la nivel maxim, poziționare a automobilului, design, chiar și partea de vânzări.

Qijing este cea mai nouă colaborare de acest fel. Înțeleg că unele companii chinezești se tem că pierd ca și putere a brandului în fața Huawei, iar GAC va avea un control mai mare aici. De la începutul anului au pus bazele unui startup, iar capitalul alocat inițial este de aprox. 179 milioane euro.
Primul automobil Qijing urmează a debuta în 2026, nu se știe dacă în prima parte sau pe final de an.
Ideea este cumva tangențială acestui subiect. Huawei a rămas mereu o companie flagship pentru China, iar dacă restricțiile SUA i-au lăsat fără acces la componente de top pe partea de smartphone-uri etc, asta nu le-a afectat ambițiile pe nișa auto. Aș lua un alt concurent în discuție și mă refer la Apple. Au avut și ei o inițiativă pe segmentul auto, au recrutat oameni supracalificați în domeniu, dar și-au dat seama că este un domeniu pe care nu vor fi relevanți și au renunțat din mers.
GAC a intrat și pe piața europeană, dar așteptările sunt modeste – 3000 de automobile vândute în 2025. Au vândut peste 2 milioane de vehicule în 2024, o scădere de 20% față de 2023, semn că au parte de o concurență imensă din partea celorlate companii chinezești precum BYD, spre exemplu.
Sursa: Arenaev.com