Black Friday 2025, cel mai mare eveniment de shopping al anului, este în plină desfăşurare, iar ANCOM vine cu câteva precizări chiar foarte utile.
Autoritatea ne recomandă să acordăm o atenţie sporită opţiunilor şi condiţiilor de livrare, precum şi autenticităţii informaţiilor de-a lungul întregului proces de achiziţie online.
Iată ce aspecte ar trebui să aibă în vedere utilizatorii:
- opțiunile de livrare oferite de magazinul online, inclusiv disponibilitatea comerciantului de a oferi servicii suplimentare de siguranță, cum ar fi serviciul cu deschidere la livrare sau serviciul de trimitere cu valoare declarată;
- modalitatea de livrare (la adresă, punct de lucru, la un sistem automat de livrare – locker, easybox, pachetomat, cutie pentru colete sau casete de expediere a coletelor);
- modalitățile de plată a bunului la livrare (numerar, POS);
- termenul de livrare, care poate fi mai mare decât în mod obișnuit; creșterea numărului de comenzi în perioada campaniilor promoționale poate afecta capacitatea de procesare și transport a furnizorilor de servicii poștale;
- condițiile de livrare pentru produse voluminoase (mobilă, electrocasnice etc.). Atenție! Livrarea bunurilor cu o greutate mai mare de 31,5 kg nu reprezintă prestarea unui serviciu poștal, ci a unui serviciu de transport marfă;
- procedura de soluționare a reclamațiilor privind integritatea produsului;
- starea ambalajului la primirea coletului; dacă ambalajul coletului livrat prezintă urme de deteriorare, utilizatorul poate solicita întocmirea unui document în care să fie specificată starea ambalajului sau poate refuza coletul.
De asemenea, dacă aveţi probleme legate de livrarea unor produse comandate online, iar comerciantul nu vă răspunde corespunzător, vă puteţi adresa:
- Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor – în cazul în care comerciantul este situat pe teritoriul României;
- reprezentantului local al Centrului European al Consumatorilor, în cazul unui comerciant dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene.
Şi nui uitaţi, este foarte important să păstraţi toate documentele ce dovedesc achiziţia (factură, bon fiscal, formular de livrare).