Pentru gaming la rezoluții mari, RTX 5080 se dovedește a fi un GPU impresionant. Nucleele grafice, memoria și arhitectura RTX 5080 sunt de așa natură încât să-ți permită să te joci jocurile preferate, fără să întâmpini probleme. Astăzi discutăm mai pe larg despre FPS și cât FPS poți câștiga real în jocuri dacă ai RTX 5080.
Rtx 5080: performanță reală în jocuri
La 1440p, cu setări ultra, RTX 5080 poate oferi performanțe impresionante, fără compromisuri majore. În cazul Cyberpunk 2077, de exemplu, la 1440p, ultra, fără ray‑tracing, s‑au obținut aproximativ 120-130 FPS. În jocul Dragon’s Dogma 2, alte benchmark-uri raportează, la 1440p ultra, aproximativ 134 FPS.
În cazul Hogwarts Legacy la 1440p, RTX 5080 a atins 144 FPS cu aproximație și undeva la 82 FPS la 1% lowes. Aceste cifre indică clar faptul că RTX 5080 nu este doar un GPU care rulează jocuri bine, ci asigură fluiditate și o experiență de gaming de top, mai ales în cazul gaming-ului la 1440p pe monitor de 144Hz sau chiar 165-240Hz.
Inclusiv în cazul jocurilor 4K, RTX 5080 face față provocărilor. În Hogwarts Legacy la 4K s-au obținut aproximativ 100 FPS și 57 FPS la cele mai slabe scenarii. Mai mult, în evaluarea TechRadar se precizează că la 4K, fără ray tracing sau upscaling, RTX 5080 este cu aproximativ 20% mai rapid decât RTX 4080.
Dacă alegi să joci la 4K, RTX 5080 îți asigură o experiență de joc excelentă, chiar și cu setări ridicate activate. Totuși, dacă activezi ray‑tracing intens sau rezoluții ultra‑rare, s‑ar putea să trebuiască să faci câteva compromisuri.
Dacă folosești tehnologii precum DLSS sau frame generation, generarea de cadre suplimentare pe baza de AI, la 4K cu RT + DLSS + frame generation, RTX 5080 poate atinge aproximativ 222 FPS. Ultra‑rezoluțiile și setările extreme, devin realiste doar dacă activezi astfel de tehnologii adiționale. Fără ele, GPU‑ul se luptă mai mult.
Factori care influențează cât FPS câștigi
Câțiva factori pot influența cât FPS câștigi dacă folosești RTX 5080, iar aceștia explică și de ce unii obțin cifre foarte mari, iar alții doar cifre rezonabile.
- CPU-ul și restul sistemului – poate fi GPU-ul puternic, dacă ai un CPU sau o memorie care nu țin pasul cu RTX 5080, va apărea fenomenul cunoscut sub numele de bottleneck
- DLSS/Frame Generation/Upscaling – când apare un upscaler, RTX 5080 este mai eficient, activarea acestor setări putând schimba jocul
- Rezoluția și setările grafice – la 4K se vede adevărata putere a RTX 5080, iar în jocuri cu RT intens, diferențele sunt clare
- Rata de refresh și monitorul – ai nevoie de un monitor cu rată de refresh 120Hz sau 144Hz, dacă acesta are 60Hz, GPU-ul nu va livra FPS-uri ridicate
- Setările de ray‑tracing și fiabilitatea – cu Ultra RT sau Path tracing activat, vei pune la mare încercare RTX 5080
RTX 5080 și jocul Cyberpunk 2077: cât FPS câștigi real în acest joc
RTX 5080 depășește 120 FPS în 4K cu funcția de urmărire a traseului activată în cazul Cyberpunk 2077. Digital Foundry a obținut un eșantion tehnic al plăcii video GeForce RTX 5080, pe care l-a testat imediat folosind drivere prelansare. A descoperit că permite redarea jocului Cyberpunk 2077 la rezoluție 4K cu path tracing activat la peste 120 de cadre pe secundă.
Acest lucru se realizează prin activarea funcției Multiframe Generation la cea mai joasă setare, cu un singur cadru suplimentar pentru fiecare cadru randat, așa cum este cazul funcției Frame Generation a plăcii video GeForce RTX 40.
Prin urmare, nu este surprinzător faptul că analiștii acestei cunoscute publicații de specialitate au obținut rezultate și mai bune ducând la maximum noua tehnologie exclusivă pentru GeForce RTX 50, capabilă să genereze până la trei cadre suplimentare pentru fiecare cadru randat, după cum reiese din creșterea medie a performanței de 935% în testele Digital Foundry.
Și acesta este o performanță frumoasă față de creșterea medie de 535% obținută cu setarea de bază, cât și față de creșterea medie de 725% obținută cu tehnologia setată să genereze două cadre suplimentare pentru fiecare cadru randat.
Echipa Digital Foundry, folosind o placă de captură limitată la 4K la 120 FPS și lipsă de instrumente software capabile să detecteze cadrele create de Multi Frame Generation, nu a putut măsura cu exactitate FPS-ul atins. Totuși, a reușit să măsoare stabilitatea ratei de cadre, care se pare că s-a îmbunătățit datorită inovațiilor hardware ale noilor plăci GeForce.
Acest lucru, combinat cu noile caracteristici ale DLSS 4, care, datorită trecerii la modele de transformare AI similare cu cele utilizate de ChatGPT și Gemini, oferă imagini scalate mai detaliate și mai curate. Spre deosebire de Multi Frame Generation și Frame Generation, acest lucru este valabil pentru toate GPU-urile din seria GeForce RTX.
Revenind la tehnologia Multi Frame Generation, creșterea numărului de cadre crește și mai mult latența în comparație cu Frame Generation.
Mai exact, Digital Foundry a înregistrat o întârziere medie de 50,97 milisecunde cu Multi Frame Generation setată să genereze doar un cadru suplimentar pentru fiecare cadru randat, la fel ca Frame Generation. Apoi, o întârziere medie de 57,30 milisecunde cu tehnologia Multi Frame Generation la maxim.
Prin urmare, vorbim despre 6,3 milisecunde suplimentare, dar cu un câștig de performanță de peste 70%. Limitarea tehnologiei la două cadre generate pentru fiecare cadru randat are ca rezultat o întârziere de 55,50 milisecunde, dar cu o creștere a performanței de peste 30%.
Deși RTX 5080 este foarte puternic, există câteva limitări, chiar și în cazul acestuia.
- dacă joci la 1080p, GPU‑ul e subutilizat
- dacă vrei să joci toate jocurile la 4K cu ray‑tracing la maxim fără upscaling, s‑ar putea să fie momente în care se reduce detaliul sau apar microstuttere
- atingerea celor mai mari rate de FPS presupune un sistem aerisit, o sursă serioasă și un sistem de răcire bun
- dependența de driver și suport software, unele jocuri neputând să profite complet de noua arhitectură
Prețul și costul total necesită o investiție mare, iar dacă bugetul de care dispui e mai mic și obișnuiești să joci la 1080p sau 1440p non‑extrem, RTX 5080 este un GPU mult prea puternic.
Acest articol este redactat și susținut de către evoMAG.