Se împlinesc 10 ani din momentul în care prima versiune de Android a fost prezentată oficial alături de T-Mobile G1 aka HTC Dream ce rula Android 1.1. 

Google a achiziționat Android Inc în 2005, companie ce-l avea la conducere pe Andy Rubin, iar misiunea sa era să dezvolte software pentru dispozitive mobile. Pe pagina de Wikipedia se spune că în etapa inițiala încercau să lanse un terminal în stilul BlackBerry, cu tastatură fizică etc. A venit iPhone-ul în 2007, iar echipa Android și-a modificat planurile. Totuși, nu au renunțat la tastatura fizică (HTC Dream aka T-Mobile G1 în SUA dispunea de o tastatură fizică pe slider).

Samsung GALAXY Nexus – unul dintre cele mai bune telefoane mobile cu Android în stadiu nativ;

Drumul spre market share-ul de 88% nu a fost așa ușor. Prin 2008 – 2009 – 2010 erau alte companii ce jucau rolul de lider, iar Nokia – cel mai mare producător de telefoane mobile nu a agreat ideea de a lansa telefoane mobile cu Android, deși Google și-a dorit foarte mult să colaboreze cu gigantul finlandez. Decizia Nokia a fost motivată și de Microsoft ce și-a dorit să joace puternic pe dispozitive mobile, dar nu le-a ieșit nimic. Totuși, aici nu este vorba despre Microsoft ci despre Android & Google.

Evoluția Android în trei etape:

I.  Ianuarie 2009 – începutul;

  1. Symbian OS – 39.31%;
  2. iOS – 35.56%;
  3. Necunoscut – 14.73%;
  4. BlackBerry OS – 5.57%;
  5. Windows – 2.55%;
  6. Android – 0.66%.

II. Mai 2012 – momentul în care a devenit no. 1;

  1. Android – 23.81%;
  2. iOS – 22.95%;
  3. Symbian OS – 20.25%;
  4. Series 40 – 11.84%;
  5. Samsung – 7.18%;
  6. BlackBerry OS – 5.66%;
  7. Windows – 0.71%;

III. August 2018 – liderul incontestabil;

  1. Android – 76.82%;
  2. iOS – 20.45%;
  3. Windows – 0.4%.

Informațiile sunt compilate de pe StatCounter. Statista afirmă că Android în al doilea trimestru din 2018 a atins 88%, iar iOS s-a oprit la 11.9%.

Cum a reușit Android în fața concurenței de la Microsoft, BlackBerry, Nokia și Samsung?

Huawei Nexus 6P – declarația că vor un loc la masa bogaților;

A. Echipa de dezvoltare a fost capabilă să dezvolte un sistem de operare din ce în ce mai bun, de la o generație la alta au venit cu funcții ce au luat fața Windows, BlackBerry OS, Symbian sau Series 40. Nici nu era greu, în contextul în care Nokia nu a fost un concurent capabil să dezvolte un software decent pe telefoanele cu touch. Microsoft a presupus că dacă are Nokia în portofoliu a rezolvat problema, dar nu a fost așa. Aici trecem la punctul 2.

B. Google a reușit să motiveze companiile ce produc telefoane mobile să le adopte sistemul de operare. Au arătat că aceasta este rețeta câștigătoare. Microsoft cu Nokia a reușit performanța de a-i face pe ceilalți jucători din piață să nu le adopte OS-ul sau să o facă doar pentru subsidiile primite, fără dorința reală în a face terminale din ce în ce mai bune. Au avut parte și de embargo-ul Google pe servicii precum YouTube, Gmail etc. Samsung a încercat cu Bada OS, dar fix pentru același motiv nu au avut succes. Este logic ca un concurent să se gândească de 10 ori înainte de a face un telefon pe un software deținut de un concurent direct. Google a încercat ceva cu Motorola, dar când a văzut că gluma se îngroașă au aruncat cartoful fierbinte spre Lenovo, iar parteneriatul cu Samsung a fost mai puternic ca oricând.

C. Telefoane mobile pentru toate segmentele din piață, de la 2 – 300 lei și până la peste 4 – 5000 lei. Segmentarea exagerată le-a fost de ajutor în a acoperi toată paleta de opțiuni. Aici avem atât un punct PRO, cât și unul CONTRA. Android 9.0 Pie nici nu a fost capabil să-l urnească pe 0% din loc la peste 1 lună și jumătate de la debut.

iOS a rămas să lupte pe nișa premium cu Android, pe segmentele mid-range și low – Apple cred că nu are niciun interes să fie prezent, aici domină Android-ul în mod autoritar. Samsung a ajutat Android să concureze Apple pe nișa premium, iar S-urile și Note-urile au strâns zeci de milioane unități, acum din spate se ridică și Huawei & alte nume mai mult sau mai puțin cunoscute, dar fără a înregistra un succes cu adevărat remarcabil.

Nu văd cine s-ar putea ridica să concureze Android. Nu există interes să strici o rețetă ce merge, pentru Google & partenerii săi. S-ar putea să încerce ceva o companie din China, dar mai mult sub imboldul statului chinez ce dorește să intre și pe software, nu doar pe partea hardware (mai ales în contextul relației dificile cu SUA, când și parteneriatele încheiate între Google & ZTE, Huawei etc sunt puse de multe ori sub semn de întrebare).

Cel mai mare challenge pentru Android va veni de la Google printr-un sistem de operare aflat în stadiu de dezvoltare incipientă – Fuchsia. Sunt sigur că Google nu va renunța la Android, dar este tentat de ideea în a veni pe piața cu un alt OS, unul care să pluseze pe partea de versatilitate și față de ce oferă Android în 2018.

Despre autor

Emil Dragotă

Co-Fondator al GADGET.ro; Pasionat de tehnologia mobilă, scrie review-urile pentru telefoane mobile, tablete, portabile, aparate foto & video, diferite gadgets etc. Utilizează Google Pixel 8 Pro, tableta Samsung Galaxy Tab S9 Ultra și Sony ZV-E10 pentru fotografiile și materialele video făcute la recenziile de pe site. Notebook-ul de gaming ASUS ROG Zephyrus M16 a fost transformat în desktop PC ad-hoc. Îi plac discuțiile civilizate bazate pe argumente.