Patentele sunt dreptul exclusiv al unui inventator de a pune în fabricație și în vânzare produsul invenției sale. În sine este un brevet de invenție pe care o companie îl poate folosi spre a obține beneficii din partea unui terț ce alege să folosească inovația respectivă într-un produs comercializat în piață.
Qualcomm, Ericsson, Microsoft și alte companii înregistrează sume frumoase an de an și asta fără a mișca un deget în acest sens. Exemplu, Microsoft taxează fiecare smartphone Android în funcție de înțelegere cu o sumă cuprinsă între 5 – 10 dolari, în 2014 făceau cel puțin 2 miliarde de dolari pe an, iar explozia smartphne-urilor Android din ultimii 2 ani sunt sigur că le-a rotunjit bugetul în mod corespunzător.
Tot în 2014 a fost redactat un studiu de către specialiști în domeniul brevetelor de invenție, iar răspunsul la întrebarea din titlu – 25 – 30% din prețul unui smartphone ar reprezenta plata patentelor folosite în producția sa. La un telefon de 400 de dolari ar fi în jur de 120 dolari – 30%.
Și uite așa aveți o explicație pentru prețul mai mic al unui smartphone chinezesc în genul Xiaomi Redmi PRO. Sunt de acord cu voi că în costul unui dispozitiv A-list se află și partea de marketing, dar țineți cost și de plata retribuțiilor pe patente. Dacă Samsung, HTC, Sony, LG etc nu și-ar plăti cota parte, nu ar mai putea să-și comercializeze terminalele în SUA, Europa, Japonia etc.
Pentru clientul final contează doar suma investită în device, dar cred că pentru obiectivitate se recomandă și o privire asupra costurilor mai puțin cunoscute aflate în spate. Aș face pariu că atunci când Xiaomi va ieși din China și India spre piețele dezvoltate și va ajunge la acorduri cu Ericsson etc, costul unui smartphone Xiaomi va fi în imediata apropiere a unui telefon dezvoltat de jucători cu vechime.