Câteva din motivele căderii diviziei Sony VAIO

06/02/2014

Sony se află într-un proces de reorganizare și una dintre primele divizii la care renunță este VAIO. Presupun că ați auzit de brandul lor de portabile și poate ați avut sau cunoașteți pe cineva care a deținut un notebook VAIO.

VAIO era un brand premium. Se punea accentul pe design, funcționare ireproșabilă, software util de la achiziția laptopului, Windows preinstalat. VAIO concura într-un fel cu MacBook-urile Apple și își permiteau să inoveze în mod constant. Piața de laptopuri și desktop PC era în ascensiune, VAIO raporta vânzări frumoase și mergeau pe plus.

Sony_VAIO_CA_36

A venit criza financiară, au venit tabletele, concurența a crescut mult și dintr-o dată, VAIO-urile au început să piardă tracțiune. Sony nu și-a adaptat oferta și finalitatea o vedem astăzi, vânzarea diviziei VAIO către Japan Industrial Partners cu aplicabilitate din martie 2014.

Au fost câteva modele de Sony VAIO care au scris istorie și acum 2 – 3 ani testam produse de la ei pe bandă rulantă. Eram la început și review-urile nu aveau formatul de acum. Câteva exemple:

1. Sony VAIO SB – review;

2. Sony VAIO SE – review;

3. Sony VAIO T13 cu touch – review;

4. Sony VAIO EJ – review;

5. Sony VAIO EG – review;

6. Sony VAIO EA – review;

7. Sony VAIO EP – review.

Sony-VAIO-Tap-11 (4)

Ultimele laptopuri Sony VAIO prezentate în cadrul unui eveniment de presă dedicat – Sony VAIO Fit 13A, 14A, 15A.

Care au fost cauzele pentru care Sony nu a reușit să mențină divizia VAIO?

a. Poziționarea ca brand premium în plină criză financiară

Din ce în ce mai puține persoane au început a investi într-un laptop scump și mai ales că de cele mai multe ori primeai aceleași specificații la un cost substanțial mai mic. Sony își permitea să lanseze un ultrabook cu preț de peste 10.000 de lei / peste 100 milioane în lei vechi. Nu știu câte unități au fost comercializate, dar lansarea unor notebook-uri ceva mai ieftine cred că le-ar fi permis o altă abordare, iar căderea vânzărilor nu mai era așa abruptă.

b. Laptopurilor lor nu au mai ieșit în evidență la capitolul design

Sony VAIO Fit 13A, 14A și 15A par a fi desenate la foc automat, fără logică, mult prea groase pentru clasa de portabile din care fac parte etc. Ca să faci pe cineva să-ți cumpere produsul scump trebuie să motivezi alegerea respectivă prin specificații, linii de design etc. Sony VAIO T13 a fost unul dintre cele mai frumoase laptopuri pe care le-am testat de la ei. Pe de altă parte, Sony VAIO EA costă în jur de 2000 – 2500 lei și avea specificații regăsite la alte laptopuri de 1000 – 1500 lei, doar că integra și Windows 7.

c. Integrarea Windows 7 / Windows 8 by default 

Prețurile laptopurilor Sony includeau și licența de Windows Vista / Windows 7 / Windows 8. De aici rezulta un ecart de 5 – 600 lei față de companiile concurente care livrau un portabil cu exact aceleași specificații.

Sony-VAIO-15-1

Păcat că Sony VAIO a ieșit pe ușa din spate și nu cred că Japan Industrial Partners are puterea să revigoreze brandul și să-l aducă la nivel mondial, mai ales în condițiile de acum. Nu m-aș mira dacă în viitorul apropiat auzim de o soartă fadă și pentru diviziile de portabile ale Acer, HP sau Dell, companii care nu au reușit să facă tranziția spre zona de telefoane mobile și tablete Android.

Categorii
Tag-uri
Emil Dragotă
Co-Fondator al GADGET.ro; Pasionat de tehnologia mobilă, scrie review-urile pentru telefoane mobile, tablete, portabile, aparate foto & video, diferite gadgets etc. Utilizează Google Pixel 8 Pro, tableta Samsung Galaxy Tab S9 Ultra și Sony ZV-E10 pentru fotografiile și materialele video făcute la recenziile de pe site. Notebook-ul de gaming ASUS ROG Zephyrus M16 a fost transformat în desktop PC ad-hoc. Îi plac discuțiile civilizate bazate pe argumente.