Ce trebuie să faceţi pentru a beneficia de garanţia unui produs achiziţionat din China ?

27/01/2017

Foarte mulţi dintre voi nu achiziţionaţi produse din China deoarece vă este teamă că nu puteţi utiliza garanţia în caz de nevoie. Mă refer aici la produse cu o valoarea mai ridicată de peste 50 – 100 dolari, iar în această categorie putem încadra smartphone-uri, tablete, drone şi multe alte gadget-uri interesante.

Chiar dacă în subconştientul nostru este deja implementată ideea că o achiziţie făcută prin intermediul unui retailer chinez reprezintă un risc pe care ni-l asumăm din punct de vedere al garanţiei, în realitate situaţia nu este atât de dramatică. Orice comerciant chinez oferă o garanţie de 1 an produselor sale şi oricât de greu ne vine să credem putem beneficia de aceasta.

Pentru a demara procesul de utilizare a garanţiei, în primă fază trebuie să luaţi legătura cu departamentul de relaţii cu clienţii al retailerului respectiv. În funcţie de gravitatea situaţiei s-ar putea la început să primiţi câteva sfaturi prin intermediul cărora să rezolvaţi problema din soft sau prin resetare. Dacă nu se impune o astfel de soluţie sau produsul nefuncţional nu îşi revine, reprezentantul comerciantului chinez vă poate propune două modalităţi de aplicare a garanţiei:

1. Dacă există posibilitatea ca acest produs să fie reparat în România, s-ar putea să vi se recomande să îl duceţi la un service autorizat şi să suportaţi dumneavoastră costurile reparaţiei. Apoi scanaţi chitanţa / factura primită şi o trimiteţi în atenţia comerciantului chinez. Acesta va lua la cunoştinţă actul şi vă va înapoia banii prin intermediul PayPal. Pentru a evita abuzul din partea unor utilizatori rău intenţionaţi, fiecare retailer are o limită maximă pe care o poate acoperi. Dacă primiţi o astfel de propunere, nu uitaţi să întrebaţi înainte care este limita maximă de bani pe care o pot returna. Dacă costul reparaţiei din ţară depăşeşte această limită, veţi fi nevoiţi să apelaţi la cea de-a doua metodă de aplicare a garanţiei.

2. Modalitatea standard prin care puteţi beneficia de garanţie este aceea a trimiterii produsului înapoi în China. Pentru a face acest lucru trebuie să primiţi din partea comerciantului un număr RMA (Return Merchandise Authorization ce autorizează şi înregistrează în baza de date a unui magazin o marfă ce urmează să fie returnată), număr care trebuie scris vizibil pe colet în exterior. Foarte mulţi retaileri recomandă să trimiteţi produsele în cutia originală, însă la nevoie pot fi trimise şi într-un alt ambalaj (atenţie, produsul trebuie să fie foarte bine împachetat, să aibă elemente care să îi sporească siguranţă – de exemplu plic cu bule de aer şi de preferat să nu conţină accesorii achiziţionate ulterior – de exemplu să nu uitaţi cardul microSD în telefon).

Din nefericire costul transportului dus va trebui suportat de către dumneavoastră. Retailerul chinez vă va transmite întotdeauna să nu puneţi coletul la un curier expres. Cea mai sigură şi mai ieftină metodă de a-l trimite la garanţie este Poşta Română. Serviciul se numeşte “Colet poştă internaţional”, iar dacă vreţi să fiţi şi mai siguri puteţi alege “Colet poştă internaţional cu confirmare primire”. Mai multe detalii despre tarife puteţi găsi pe site-ul Poştei Române. Eu am făcut o simulare pentru un produs de 1 kg cu o valoare declarată de 1000 lei, iar costurile transportului variază între 63 de lei şi 92 de lei (în funcţie de ce alegeţi: neprioritar / prioritar şi colet standard / colet cu confirmare de plată).

Pont: Produsele cu o valoarea mai mare achiziţionaţi-le prin intermediul PayPal. Chiar dacă schimbul valutar nu este atât de avantajos ca la cardul de credit, PayPal are un serviciu gratuit prin care vă returnează banii plătiţi pe transportul de retur. Nu uitaţi că acest serviciu trebuie activat înainte de a emite comanda, nu după. Mai multe detalii puteţi afla în acest link.

Revenind la proces, veţi primi un tracking number pe care îl veţi transmite ulterior retailerului chinez. Din păcate întreg procesul de trimitere – reparare – retrimitere este destul de lung, poate ajunge în anumite cazuri chiar şi la 2 luni. Dacă produsul nu poate fi reparat, veţi primi ori unul nou, ori banii înapoi.

ATENŢIE: Dacă la primirea produsului din China aţi plătit TVA şi taxe vamale, nu aruncaţi chitanţele primite. La întoarcere produsului din garanţie, acesta ajunge din nou la poşta vamală. Pentru a nu plăti din nou TVA şi taxe vamale va trebui să faceţi dovada că este acelaşi produs: veţi avea nevoie de chitanţe care să ateste plata TVA, taxe vamale şi trimiterea produsului Colet Internaţional (când îl trimiteţi la garanţie).

După cum puteţi vedea şi produsele achiziţionate din China au garanţie. Chiar dacă procesul în sine este mai dificil şi durează mai mult, oricine poate beneficia de garanţie pentru 1 an.

Cosmin Mușat
Editor la Gadget.ro, pasionat de tot ce înseamnă tehnologie de ultimă oră. Scrie despre cele mai noi informaţii din lumea IT&C, review-uri, gadget-uri nonconformiste etc. Utilizează OnePlus 9 Pro și Acer Nitro 5 AN517-52.