Am observat că există o întreagă discuție pe internetul autohton legat de Adblock, softul pus pe browserele de PC ce permite navigarea pe web fără încărcarea bannerelor.
Potrivit unui studiu recent în România sunt peste 2 milioane de utilizatori, iar la nivel global peste 200 de milioane din peste 3 miliarde de persoane cu acces la internet. În România ar putea ajunge la 5 milioane în 2017.
Cum a prins AdBlock tracțiune?
Adblock a început să aibă prize la public din momentul în care bannerele din online au devenit intruzive, enervante, prea multe la număr, cu sunet atașat și nu mai reușeai să accesezi conținutul. Dorința de a face cât mai mult în cât mai puțin timp a fost cea care a generat nevoia unei soluții care să îndepărteze bannerele.
Care sunt metodele pe care un site le are în procesul de monetizare?
Nu sunt prea multe soluții la orizont, bannere, articole de tip advertorial, linkuri de afiliere. Mă rog, contează ca un site să aibă un om dedicat pe vânzări, inventivitatea acestuia aduce un plus pe partea de monetizare. Totuși, site-urile mici nu-și permit să angajeze un om cu astfel de calități și negociază direct cu agențiile sau clientul final, în cel mai bun caz.
Adblock scoate bannerele din ecuație. Asta-i clar ca lumina zilei. Văd două metode ce vor prinde în următoarea perioadă:
1. Advertorialele;
Adblock nu are cum să filtreze articolele de gen, ele sunt prinse în conținut, iar cititorul site-ului le va parcurge în feed-ul site-ului pe care-l accesează. Apropo, un advertorial nu înseamnă neapărat că este o minciună, o gogoașă scoasă în față. Fiecare site are politica sa, cititorul are un rol important, el este stăpânul nostru și trebuie să-l faci cu orice preț să revină pe site.
2. Cost modic pentru accesarea unei versiuni premium a site-ului;
Mi se pare a fi soluția cea mai greu de pusă în practică. S-a născut ideea că internetul trebuie să fie gratuit pentru totdeauna și sunt prea puține persoane dispuse să plătească spre a accesa un site.
Ca publisher trebuie să livrezi un conținut care să fidelizeze, care să aducă un plus de informație inexistent în altă parte. Altfel, nu vei putea să ai pretenția a cere bani, chiar și un cost modic pe an sau lună. Site-urile mari sunt sigur că vor apela la o astfel de metodă, așa a funcționat presa timp de sute de ani. Plăteai zilnic pentru un ziar care-ți aducea informație dis-de-dimineață.
Mulți sunt cei care spun că fug de la un site care folosește o astfel de metodă spre cel ce oferă informația în mod gratuit. Da. Și ce te faci dacă toate site-urile ar apela la o astfel de soluție?
Concluzie
Nu mă deranjează că Adblock schimbă paradigma în domeniu, mereu se vor găsi soluții, mai ales că Gadget.ro a a ajuns la 10.000 unici pe zi, un loc fruntaș în România în rândul site-urilor de tehnologie. Ne vom descurca, iar creșterea din ultimii ani ne-a arătat că suntem pe drumul cel bun. În 2011 am pornit de la 500 – 700 unici pe zi.
Mă deranjează percepția celor ce și-ar dori să nu faci vreun cent de pe urma site-ului, să faci totul din pasiune pe termen nedefinit. Să scrii pe un site în mod constant înseamnă să aloci din timpul pe care-l ai. În loc să stau cu familia pierd ore în șir în fața PC-ului. Timpul este cea mai importantă resursă pe care o avem, iar timpul trebuie folosit astfel încât să genereze un venit care să asigure un trai decent.
Nu muncești fizic în redactarea articolelor, dar un oarece efort este implicat, iar din postura de cititor trebuie să înțelegi asta. Oricum poți sancționa site-ul prin delistarea lui din rândul surselor de informație accesate zilnic.
Citiți pe aceeași temă și articolul lui Radu Dumitru.