Piața smartphone-urilor premium a cunoscut o creștere constantă a prețurilor și este suficient să ne uităm puțin în spate ca să descoperim această evoluție, de la o generație la alta.
- Samsung GALAXY S – 2089 lei în data de 17.08.2010;
- Samsung GALAXY S II – aprox. 2119 lei în data de 26.05.2011;
- Samsung GALAXY S III – aprox. 2739 lei în data de 7.05.2012;
- Samsung GALAXY S IV – 2849 lei în data de 23.04.2013:
- Samsung GALAXY S5 – 3199 lei în data de 12.03.2014;
- Samsung GALAXY S6 – 3349 lei în data de 3.04.2015;
- Samsung GALAXY S7 – 3137 lei în data de 1.05.2016;
- Samsung GALAXY S8 – 3599 lei în data de 18.04.2017;
- Samsung GALAXY S9 – 3899 lei în data de 15.05.2018.
Nu este doar Samsung în această situație ci mai toate companiile ce activează în piața de telefoane mobile. Există și o explicație pentru prețurile ce urcă din ce în ce mai puternic.
1. Smartphone-ul a devenit gadgetul suprem;
ASUS ROG – unul dintre primele smartphone-uri axate pe gaming, nișă ce ar putea crește spectaculos în perioada imedia următoare;
Când eram în liceu visam la momentul în care voi avea un calculator, l-am primit abia în facultate. După aceea îmi doream un laptop, l-am cumpărat din primul salariu ca profesor. Telefonul nu era elementul central, era suficient să aibă baterie bună și cam atât. Lucrurile s-au schimbat, iar smartphone-urile sunt elementul central pentru internet, social media, apeluri, mesaje, în rol de aparat foto și video, mp3 player, gaming etc. Pur și simplu, există un interes uriaș pe această piață, iar achizițiile de aparate foto și video, chiar și de laptopuri au intrat într-o pantă descendentă. Telefoanele mobile cu ecran mare înghit piața existentă pentru alte gadgets.
Piața smartphone-urilor mid-range și premium a crescut de la un an la altul și asta pentru că un client de smartphone a devenit din ce în ce mai selectiv. Este interesat de camera foto și video, autonomie, design, display, suport software etc.
2. Investițiile uriașe în R&D;
Poziția Huawei în top 3 mondial nu ar fi fost cu putință fără investițiile de ordinul a zeci miliarde dolari din ultimii ani;
Samsung, Huawei, Apple etc investesc miliarde de dolari în R&D. Telefonul mobil aproape că livrează puterea unui PC, un PC pe care-l poți strecura în buzunar (întradevăr, din ce în ce mai greu). Toate costurile generate de R&D sunt amortizare în prețul de la raft. Mă uit spre exemplu pe partea de cameră foto și video ce evoluție spectaculoasă avem. Nu mai ai nevoie de DSLR + cameră video spre a avea fotografii de bună calitate dintr-o excursie, vacanță etc.
Ne uităm cum autonomia smartphone-urilor abia atinge o zi de dimineață până seara, dar nu ținem cont și de ce rezoluții avem pe ecrane, câtă tehnologie se află în spatele unui terminal și câtă putere de procesare oferă.
3. Marketingul din ce în ce mai agresiv;
OnePlus mizează mult pe un preț cât mai atractiv, strategie din ce în ce mai puțin abordată;
Nu este suficient doar să ai un telefon mobil de bună calitate, trebuie să fii și cel ce strigă cel mai tare acest lucru în piață. Bugetele de marketing au crescut substanțial, reclamele din social media și campaniile dedicate smartphone-urilor ocupă un loc de frunte. Sunt costuri ce fiecare producător le decontează tot în prețul terminalului.
Apple și Samsung au avut bugete consistente, dar acum aș spune că Huawei a învățat rețeta și nu se sfiește să-și promoveze produsele într-un mod din ce în ce mai agresiv.
4. Prețurile componentelor sunt din ce în ce mai mari;
iPhone Xs Max – unul dintre cele mai scumpe telefoane mobile din piață pe sfârșit de 2018;
Mă uitam la costurile estimate pentru componentele lui iPhone Xs Max. Ecranul OLED furnizat de Samsung costă 80.5 dolari, Procesorul + Modem – 72 dolari, Memoria – 64.5 dolari, Camera foto – 44 dolari. Întregul terminal urcă la 443 dolari. La aceste costuri se adaugă partea de service, dezvoltarea de software, garanția, taxele plătite în fiecare țară în parte etc.
5. Durata de viață a unui produs este mică;
Nokia 8 Sirocco a fost anunțat la MWC Barcelona în februarie 2018 și deja producția ar fi fost oprită;
Dezvolți un smartphone, îl lansezi pe piață și concurența face ca prețul să cunoască o pantă descendentă pe repede înainte, mă refer strict în universul Android. De aici și dorința de a-l poziționa sus spre a avea de unde să fie făcute reducerile, fiecare companie încearcă să monetizeze pe categoria early adopter-ului ce nu se uită la bani în dorința de a avea cel mai nou smartphone. Sunt companii în genul Sony ce lansează și 2 – 3 vârfuri de gamă pe an.
Putem extinde discuția în rubrica de comentarii.
Update: În Europa avem un motiv suplimentar.