Efectul pervers al Black Friday

03/05/2015

Mă uitam în ultimele săptămâni câtă disperare și lipsă de viziune există prin magazinele românești. Disperare – dorința de a avea vânzări cât mai mari cu orice preț, lipsă de viziune – irosire a unui concept lansat de către eMAG în 2011 și adoptat la scară națională. 

Nu cred că are rost să fac un istoric al Black Friday, un concept adus din SUA și adaptat la valorile autohtone. În ultima vinere din noiembrie ai parte de reduceri mai mari în shop-urile online și de retail clasic.

Sunt 2 aspecte ce merită a fi menționate:

1. S-a creat o așteptare ușor falsă în rândul clienților din România. Multe persoane își doresc să achiziționeze un gadget doar la reducere / promoție etc. Și nu-i vorba de 10 – 15%, așteptările sunt de 30 – 40 – 50 – 60 – 70%.

Vorbim de un adevărat reflex pavlovian care se declanșează când procentele cresc în ordinea amintită.

2. Magazinele s-au repezit și au considerat că doar dacă pun Black Friday în titlu, succesul este asigurat. Așa că avem un Black Friday care nu se desfășoară doar în noiembrie ci pe parcursul întregului an. Gen: Reduceri mai mari ca de Black Friday, Black Friday de 5 zile în aprilie 2015 etc. Sunt zeci de exemple și o parte dintre voi le știți mai bine decât mine.

Există și o manipulare a prețurilor, în sens negativ pentru client. De aceea recomand să urmăriți un produs pe comparatoarele în genul Price.ro, Compari.ro etc.

Ar fi mult mai simplu dacă s-ar merge pe alte concepte și în joc și-ar face loc un plus de onestitate, mai puțină disperare în a obține rezultate. Reducerile reale de peste 50% din valoarea unui produs nu sunt sustenabile și de foarte puține ori găsiți astfel de promoții. Black Friday concentrează o atenție maximă, volume mari și de aceea în urma unor runde aprige de negocieri își fac loc și promoțiile atractive.

Prin demonetizarea conceptului, BF-ul din țara noastră a devenit doar apă de ploaie.

Emil Dragotă
Co-Fondator al GADGET.ro; Pasionat de tehnologia mobilă, scrie review-urile pentru telefoane mobile, tablete, portabile, aparate foto & video, diferite gadgets etc. Utilizează Google Pixel 8 Pro, tableta Samsung Galaxy Tab S9 Ultra și Sony ZV-E10 pentru fotografiile și materialele video făcute la recenziile de pe site. Notebook-ul de gaming ASUS ROG Zephyrus M16 a fost transformat în desktop PC ad-hoc. Îi plac discuțiile civilizate bazate pe argumente.