Stăteam astăzi şi mă gândeam ce articol să mai scriu pe gadget.ro şi mi-a venit ideea să vă scriu câte ceva despre începuturile comerţului online din România. În căutările mele am găsit câteva informaţii extrem de interesante şi despre care ţin să recunosc că nu aveam cunoştinţe (poate cu excepţia site-ului emag.ro).
Astfel, în anul 1997 a fost lansat primul magazin online din România de către cei de la PC Net. Acesta se numea cybershop.ro şi comercializa CD-uri cu muzică. Acesta a fost piatra de temelie a comerţului online din ţara noastră. Au mai fost câteva încercări firave apoi, cu site-uri precum eShop.ro sau AllOnline.ro, dar primul site de succes din această categorie a fost eMania.ro, ce a fost lansat la data de 14 septembrie 2000. A apărut apoi şi primul site ce comercializa produse IT, magazinultau.ro, site lansat de către retailer-ul Best Computers. Tot prin anul de graţie 2000, cei de la NetBridge au lansat cunoscutul site Okazii.ro, acesta fiind primul site de licitaţii online din ţara noastră. Apoi în decembrie 2001 a apărut emag.ro, cel mai mare magazin online din prezent.
La început a fost greu pentru toată lumea. Unii au rezistat, alţii au cedat pe o piaţă care se afla în faza incipientă în România. În acea perioadă, foarte puţini aveau internet în propriile case, majoritatea tinerilor utilizând celebrele “internet café-uri” sau “net café-uri”. Totuşi, majoritatea utilizau aceste net café-uri pentru entertainment şi mai puţin pentru achiziţii de produse online, mai ales că în acea perioadă exista o neîncredere ridicată în acest tip de comerţ.
Conform celor de la Trafic.ro, în martie 2001 existau următoarele statistici:
Observaţi faptul că okazii.ro avea doar vreo 7000 de vizitatori unici pe săptămână şi o rată a tranzacţiilor de 72 pe săptămână (în timp ce în prezent, okazii.ro are peste 11 milioane de vizite pe lună şi peste 2,9 milioane de produse puse la comercializare).
Mergând puţin în timp, găsim informaţii care ne spun că abia în 2004, RomCard împreună cu Visa şi MasterCard, au implementat standardul de securitate 3D Secure, moment în care piaţa românească de comerţ online a trecut la un nou nivel: plata cu cardul direct online. Şi în acest caz, începutul a fost timid, primele astfel de tranzacţii realizându-se în luna februarie 2004. Statistic vorbind, în primele 7 luni de e-commerce securizat, s-au realizat doar 3.106 tranzacţii, un număr infim, comparativ cu numărul tranzacţiilor din zilele noastre.
Cam aşa a arătat începutul comerţului online în ţara noastră, un început greoi, anevoios pe alocuri, dar care astăzi este un comerţ puternic, sănătos şi cu mari perspective pentru viitor.