Am ajuns profesor de istorie – geografie, dar liceul l-am făcut la specializarea matematică – fizică și aveam 4 ore de fizică pe săptămână (sper să-mi amintesc în mod corect).
Nu este una dintre materiile ușoare, iar elevii încep a studia fizică din clasa a VI-a (câte 2 ore pe săptămână). Am făcut gimnaziul într-o școală din mediul rural. Totuși, am avut parte de un avantaj pe care acum îl apreciez cu adevărat. Școala avea sălile de clasă împărțite în cabinete (matematică, limba română și limbi străine, istorie și geografie, biologie, fizică și chimie). Ne luam ghiozdanul și mergeam de la o sală la alta în funcție de materia la care aveam lecție.
Este mare lucru pentru un profesor să aibă o sală de clasă cu tot ce îi trebuie la îndemână, la fizică și chimie cu ușurință să desfășoare experimente, la biologie să ai exponatele în proximitate etc.
Acum când sunt și eu profesor la rândul meu, îmi dau seama că acum 20 – 25 de ani aveam mult mai multe materiale ce facilitau procesul de învățare. Acum mai toate școlile din România au săli de clasă de tip all-in-one, nu mai merg elevii de la o sală de clasă la alta, ci profesorul navighează în funcție de clasele cu care lucrează.
În acest context al materialelor didactice ce lipsesc a apărut un program denumit Fizica Altfel, dezvoltat de către CEAE (Centrul de Evaluare și Analize Educaționale). Își doresc să promoveze metoda investigației în locul metodei tradiționale de predare. Au și lansat cursuri de formare din 2011, cu acces la platforma Fizica Altfel. Prin metoda investigației se dorește cultivarea și încurajarea curiozității naturale a copiilor față de lumea înconjurătoare și procesele ce acționează în jurul nostru. Peste 1700 de profesori au trecut prin aceste cursuri și peste 100.000 de elevi au beneficiat în mod direct de această inițiativă. Din 2016 și Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice a început a recomanda predarea fizicii prin metoda investigației.
Mai multe detalii și în materialul video:
Am participat la unul dintre modulele cursului, predate către un grup de profesori de către un cadru didactic coordonator (ce se întâmplă să fie din același județ cu mine – Dâmbovița). Am avut ocazia să văd și la lucru cum se aplică metoda investigației în Școala Gimnazială Mărțișor din București. Au fost trei etape:
- Cursurile pentru profesori;
- Lecțiile efective la clasă;
- Evaluare la o lună după cursurile predate (25 de profesori din proiect au dat feedback în fața unei comisii).
Lecția propriu-zisă mi-a plăcut în mod deosebit. Este mare lucru să-i faci pe cei mici să descopere elemente de fizică într-un mod interactiv, să-i vezi cum sunt implicați 100% în sarcinile trasate, să le vezi zâmbetul pe buze. A fost o lecție de clasa a VI-a desfășurată după un format atipic, elevii au fost organizați pe grupe și au avut sarcini distincte, iar în clasă aveau tot felul de materiale ce îi ajutau (balanță făcută acasă, cărți și diverse alte obiecte etc).
KFC a sponsorizat cursurile pentru încă 150 de profesori, iar 7500 de elevi au beneficiat de noile metode de învățare a științelor la clasă.