România este o ţară cu acoperire foarte bună când vorbim de internetul fix oferit prin fibră optică, la mijlocul anului 2023 mai bine de 95% din gospodăriile din ţara noastră fiind deservite sub această formă.
Şi totuşi, pentru că nu toţi furnizorii au investit la fel, există o discrepanţă mare între liderul pieţei, DIGI şi restul. Operatorul are în România o cotă de peste 70%, iar în mii de localităţi DIGI este furnizor unic (în 5702 localităţi mai exact). În alte localităţi unde DIGI este majoritar există doi furnizori (523 localităţi) sau chiar trei furnizori (65 de localităţi).

Vorbim practic de 6290 localităţi din România, unele ce deţin 2.02 milioane de gospodării şi o populaţie de 5.3 milioane de locuitori, unde DIGI este fie majoritar într-o proporţie covârşitoare, fie furnizor unic.

Ţinând cont de acest aspect, există riscul ca DIGI să abuzeze de aşa numita poziţie dominantă. Cum nu există premise ca în viitor cineva să investească la fel de mult în infrastructură pentru a crea concurenţă celor de la DIGI, ANCOM propune următoarele:
- obligativitatea DIGI de a permite accesul terților la infrastructura sa, în condiții echitabile și nediscriminatorii;
- publicarea unei oferte de referință pentru accesul la bucla locală și servicii echivalente (VULA);
- stabilirea unor tarife corecte pentru accesul la rețeaua sa, pentru a asigura un mediu concurențial echilibrat.
Analiza şi propunerile ANCOM sunt bazate pe Directiva UE 2018/1972, OUG nr. 111/2011 și recomandările Comisiei Europene, care subliniază importanța analizării pieței de acces local la puncte fixe pentru asigurarea unei concurențe efective pe piața cu amănuntul.
Întreaga analiză ANCOM o găsiţi aici (are 160 de pagini).