ANCOM ne informează că în 2024 a avut loc o schimbare importantă în România şi anume o inversare a polilor de interes: traficul de colete a depăşit traficul de corespondenţă.
Anul trecut s-au trimis în toată ţara aproximativ 335 milioane de colete, o creştere semnificativă de 27% an pe an (undeva la 18 colete/locuitor/an). În acelaşi interval de timp s-au trimis doar 267 milioane de corespondenţe şi imprimate, în scădere cu 5% an pe an.
Iată cele mai importante statistici evidenţiate de ANCOM pentru această piaţă:
Colete;
- venituri generate de aproximativ 5 miliarde lei (+15% vs 2023);
- venitul mediu per colet a fost de aproape 15 lei (12.5 lei/colet intern);
- 9 din 10 colete interne au fost livrate în prima zi de la intrarea în reţeaua poştală, media fiind de 1.2 zile;
- 1 din 5 colete interne a fost livrat prin sisteme automate;
- 1 din 5 colete internaționale intrate provine din afara UE/SEE, numărul acestora crescând de aproape 5 ori an pe an;
- coletele internaționale au generat venituri de peste 1 miliard de lei;
- în funcţie de numărul de colete, primii 3 furnizori sunt Delivery Solutions – Sameday (32%), Fan Courier (26%) şi Cargus (11%).
Corespondenţă şi imprimate;
- venituri generate de aproximativ 1 miliard de lei;
- venitul mediu per trimitere a crescut până la 3.6 lei (3.1 lei per trimitere internă)
- în medie, trimiterile interne de corespondenţă au fost livrate în 2.6 zile;
- în funcţie de numărul de trimiteri, cei mai importanţi furnizori sunt Compania Națională Poşta Română (68%) și Pink Post (25%).
Sectorul poştal din România este şi unul destul de aglomerat la nivel de reclamaţii, anul trecut fiind făcute aproape 203.000 de reclamaţii (+41% vs 2023, iar în două cazuri din trei au fost acordare despăgubiri).
Dacă vreţi să analizaţi mai în detaliu raportul ANCOM despre sectorul postal din România, îl puteţi găsi aici.