Există numeroase voci care susţin în mediul online şi nu numai că reducerile de Black Friday ar fi mincinoase. Zilnic apar numeroase dovezi de la utilizatori care atestă ideea că marii comercianţi ridică preţurile înainte de aşa zisa campanie Black Friday pentru a le reduce ulterior. Situaţia reală este alta, iar Iulian Stanciu a răspuns acestei întrebări într-un interviu acordat gandul.info.
Conform şefului eMAG (CEO pentru cei specializaţi) e-commerce-ul este zona cea mai transparentă din punct de vedere al preţului, iar concurenţa stă la pândă. O diferenţă de 5-10% în minus atrage imediat orice tip de consumator. Revenind la întrebarea din titlu, toate produsele au un preţ de bază, iar în funcţie de acesta pe parcursul anului produsele intră sub incidenţa unor promoţii. De obicei un produs stă cam 3 luni pe an la preţul de bază, în restul perioadei este aplicat un discount mai mic sau mai mare.
“Şi noi ne-am dori să avem preţul mic tot timpul, doar că şi furnizorii noştri lucrează cu nişte bugete şi vin şi spun mai cumpără-mi 10.000 de bucăţi şi-ţi mai dau 10.000 lei. Şi noi luăm cei 10.000 lei şi facem o promoţie pe anumite produse, pentru a stimula vânzarea sau pentru a ne alinia la concurenţă internă, externă şi aşa mai departe. De aici, o fluctuaţie foarte mare a preţului şi oamenii spun: „A, l-am văzut eu că acum două luni era la un preţ cu doar 5% mai mult decât l-aţi pus în Black Friday”. E posibil să fi fost aşa.” a declarat Iulian Stanciu.
Pentru a înţelege mult mai uşor spusele CEO-ul eMAG, haideţi să luăm un exemplu: telefonul x are preţul de bază de 1000 lei. Într-un an acesta poate avea reduceri de 5,10,15 sau 20% din preţ, adică cea mai bună ofertă poate ajunge la 800 lei. De Black Friday telefonul apare cu discount de 30% aplicat la preţul de bază, adică va costa 700 lei.
Un utilizator care a urmărit evoluţia preţului poate spune că reducerea este mincinoasă deoarece de la 800 lei la 700 lei nu este un discount de 30% ci de 12.5%. În realitate reducerea se aplică la preţul de bază, preţ pe care consumatorul nu îl cunoaşte foarte bine pentru că respectivul telefon este mai toată perioada anului în diverse promoţii.
Personal cred în această logică deoarece vorbim de o piaţă uriaşă cu numeroşi jucători, iar orice practică neconcurenţială este imediat taxată.
Ce alte informaţii am mai aflat din interviul acordat de Iulian Stanciu:
- Chiar dacă au investit 2 milioane de euro în infrastructura hardware, traficul pe aplicaţia de mobil a fost atât de mare încât au fost nevoiţi să o închidă pentru o scurtă perioadă de timp (aproximativ 1 oră);
- Au fost numeroase produse care s-au epuizat în câteva minute (8500 de tigăi Tefal la 20 lei s-au vândut în mai puţin de 1 oră);
- Românul cumpără electronice şi electrocasnice de 100 euro / an, în timp ce în Germania se consumă în medie 800 euro / an;
- Depozitul eMAG are peste 100.000 mp şi marfă de peste 1 miliard lei, iar de Black Friday au fost vândute produse de 300 milioane lei;
- Luni, 28 noiembrie, se estimează că aibă loc ultimele livrări cu produse achiziţionate de Black Friday;
- Procentul de retur al produselor este de sub 2%. Acestea trec printr-un proces de verificare şi vândute ulterior ca resigilate;
- În perioada Crăciunului vor avea promoţii cel puţin interesante;
- În perioada Black Friday peste 2500 de angajaţi eMAG sunt la posturi pentru ca totul să decurgă normal.