2012 – anul în care Apple s-a tranformat din demi-zeu în muritor [opinie]

13/09/2012

Pentru început doresc să subliniez un lucru important: noul iPhone 5 este un smartphone bun! Cei care spun că iPhone 5 nu este un telefon bun se inșeală, Apple va vinde milioane de unități.

Acum că am stabilit principiul de pornire, haideți să vedem care este totuși „problema”.

În 2007 Apple lansează primul iPhone. De fapt nu putem spune că Apple a lansat telefonul, ci Steve Jobs. În acel moment Apple era privit ca un zeu. Nimeni nu avea un produs similar. Era o adevărată revoluție a tehnicii.

În 2008 Zeul Apple a oferit oamenilor „focul”: iPhone 3G. Și muritorii au început să vadă utilitatea și aplicabilitatea „focului”.

În 2009 Apple își menține titulatura de Zeu Absolut, lansând iPhone 3Gs. A fost momentul de glorie în care nimeni, absolut nimeni, nu credea că Apple va mai avea un competitor în următorii 10 ani. Era tot ceea ce-și putea dori un muritor: un device cu un aspect glossy, revoluționar, conectivitate 3G, mii de aplicații în AppStore. Totuși undeva, în fundal, se vedea „carul de luptă” al Google. Evident, noul „mic zeu” era net inferior, nu avea nici trăsnete, nici trident. Oamenii nu vroiau să-și „schimbe religia”.

În 2010 însă lucrurile s-au schimbat radical. Noul Zeu Android a descoperit trăsnetul! Și nu doar că l-a descoperit, ci chiar a avut curajul să-l îmbunătățească, apoi să-l ofere oamenilor. iPhone 4 a fost primul device produs nu de către un zeu, ci de către un demi-zeu.

Anul 2011 a fost anul „luptei demi-zeilor”. Zeul Google s-a luptat pe viață și pe moarte cu Zeul Apple. Lupta a fost sângeroasă însă noi – pamântenii – am asistat bucuroși la această luptă nu de alta dar…nu aveam nimic de pierdut. iPhone 4S a concurat cot la cot cu seria Nexus și cu seria Galaxy.

Anul 2012 este însă anul în care toată lumea a realizat că Apple nu mai este nici măcar un demi-zeu. A fost anul cu cele mai multe „scăpări” și „zvonuri”. A fost primul an în care absolut toată presa știa cum va arăta noul iPhone. Nu a existat nici măcar un singur amănunt care să ne surprindă. Apple nu mai este un demi-zeu – Google i-a luat această titulatură cu peste 60% din piață.

Apple al anului 2012 este un simplu muritor. Nu mai are nici mingi de foc, nici trăsnete, nici măcar un trident. Are un singur as în mânecă – numărul aplicațiilor din AppStore – însă va pierde în curând și această nouă titulatură. Succint:

– iPhone 5 are un ecran mai slab decât proaspătul Nokia Lumia 920;
– iPhone 5 are un procesor egal (sau mai slab?) cu clasa high-end a Android. Personal nu cred că un dual-core va detrona quad-core-urile actuale, ba din contră;
– iPhone 5 are doar 1GB RAM, similar cu majoritatea smartphone-urilor high-end cu Android;
– iPhone 5 are o cameră foto similară, sau mai slabă decât concurența. Da, Nokia a „trucat”, însă rezultatele sale sunt mai bune;
– iPhone 5 are un spațiu de stocare similar cu concurența, sau chiar mai puțin din cauza lipsei unui card SD;
– iPhone 5 nu aduce nimic nou la capitolul conectivitate. Piața este plină de telefoane LTE;
– iPhone 5 nu aduce nimic nou la capitolul autonomie, este chiar mai slab – vezi noua serie Motorola RAZR;
– iPhone 5 nu aduce nimic nou la capitolul „sincronizare”. Noul port Ligthning este cât se poate de „USB 2.0”, într-o lume în care Android se bălăcește în USB 3.0;
– în prezentarea sa, Apple a decis să aloce mai mult timp pentru iPod Nano + iPod Touch decât pentru iPhone 5.

iPhone 5 este primul smartphone mediocru al Apple. Este prima dată când „ultima apariție” a Apple este mai slabă decât „ultima apariție” a altor producători.

De ce se întâmplă acest lucru? E simplu: Apple pregătește deja „noul iPhone 5s”. Repet, în acest moment. Apple va decide în câteva luni (haideți să spunem maxim 6 luni) care va fi noul procesor utilizat. Problema este că după aceste șase luni vor apărea alte noi procesoare, mai performante. Refresh-ul actual la nivel de CPU și GPU este de trei luni. Deci, matematic vorbind, dacă Apple va alege procesorul peste șase luni, în momentul lansării noului iPhone – peste 12 luni – acesta va fi cu cel puțin două generații în urmă. Care este soluția? Apple trebuie să producă mai mult de un model pe an. Ca Apple să rămână în trend va trebui să producă minim două telefoane pe an, chiar patru – dacă dorește să concureze cu „bleeding-edge-ul” Samsung și HTC.

Va fi oare Apple capabil să își schimbe modul de gândire, de producție? Nu știm, pentru ca Apple este – de astăzi – un simplu muritor.

Categorii
Tag-uri
Razvan Rosca
Fondator Gadget.ro. Scrie atunci când timpul îi permite. Axat pe partea de productivitate.