Ultimul review auto din 2018 a fost pentru o Mazda, mă refer la CX-3-ul testat la sfârșitul toamnei. Ca să termin cu toată gama SUV pentru Europa a celor de la Mazda, am zis să văd la lucru și modelul CX-5, în versiune 2019.
Am primit la test o variantă de-a dreptul exotică pentru un SUV compact din segmentul non-premium. Mazda CX-5 este singurul astfel de SUV la care poți opta pentru un motor pe benzină de cilindree mare, aspirat natural. Adaugi transmisie automată și tracțiune 4×4 și te alegi cu un model ce nu are concurență directă similară.
Specificații pentru Mazda CX-5 2019 G194 AT6 4×4
Design exterior și interior
Este clar că frumusețea stă în ochii privitorului, dar uneori nu cred că mai depinde de preferințe, trebuie să accepți că un obiect arată excelent, fie că îți place, fie că nu. Aș spune că așa stă treaba și în cazul Mazda CX-5 2019. Poate să nu îți placă, să nu fie pe gustul tău, dar parcă tot te simți nevoit să recunoști că designerii au desenat unul dintre cele mai frumoase SUV-uri ale momentului.
Nici nu contează din ce unghi privești, Mazda CX-5 2019 arată bine din toate părțile. Iar asta este cu atât mai impresionant cu cât realizezi că nu există elemente ale caroseriei care să-și dorească să-ți atragă neapărat privirea. Pur și simplu, această Mazda, ca și altele de altfel, formează un tot-unitar bine proporționat, cu linii simple, ce se continuă și se completează exact acolo unde trebuie. Mazda CX-5 inspiră dinamism, dar reușește să păstreze și o tușă evidentă de eleganță.
Farurile sunt înguste, se întind până la grila tipică ultimelor modele Mazda. Și stopurile au dimensiuni mici, dar parcă nimic nu se compară cu proiectoarele de ceață, pe care designerii pare că au vrut mai degrabă să le ascundă.
Crom vedem la baza grilei radiatorului, ce prezintă un model 3D cel puțin interesant, și la baza geamurilor laterale. Iată că nu avem elemente cromate în exces, ba chiar aș spune că sunt fix atât cât ar fi de dorit.
Interiorul păstrează în mare parte aceeași temă. Nu avem mai nimic de-a dreptul spectaculos, dar, cu toate astea, se conturează un layout modern, simplu, structurat pe zone clar delimitate.
Ce este cu adevărat de apreciat înăuntrul Mazdei CX-5 2019 sunt materialele, finisările și construcția solidă. Peste tot pe unde pare că este metal, chiar este metal. Apoi, avem piele întinsă pe câteva zone ale bordului și ale portierelor, inserții cu elemente ce par a fi din lemn și plastic de foarte bună calitate în majoritatea locurilor.
Cu siguranță unul dintre cele mai plăcute, mai bine construite și finisate interioare de mașină non-premium. Când la toate astea adaugi și destule spații de depozitare, de mărimi corecte, parcă nu găsești absolut nimic de reproșat.
Totuși, pe scaunele față, deși este loc din belșug pe toate direcțiile, te simți un pic cam înghesuit. Asta din cauza șezutului ce este cam îngust și care ajunge să devină incomod după câteva ore de condus continuu. Spătarul este bine configurat, doar șezutul ar fi trebuit să fie ceva mai lat.
Pe bancheta spate se stă confortabil, cu spațiu suficient la cap și pe lățime, dar nu atât de mult la picioare. În Mazda CX-5 2019 nu te vei simți înghesuit, dar în niciun caz nu poate fi numit un SUV compact dintre cele cu adevărat spațioase.
Ce mi-a plăcut enorm la bancheta spate, a fost că, în cazul echipării Revolution Top, precum cea din test, avem locurile laterale încălzite. Nu doar atât am apreciat, ci și faptul că în cotieră, pe lângă cele două suporturi de pahare, vedem și un spațiu de depozitare căptușit și, cel mai tare, două porturi USB ce oferă la ieșire un curent continuu de 5V/2.1A. Perfect pentru a încărca două dispozite mobile compatibile, precum smartphone-uri sau tablete.
Portbagajul este mare, are un volum bun pentru acest segment. Cu 503 litri vei putea transporta lejer bagajele întregii familii. Mai mult, avem banchetă rabatabilă în proporție 40/20/40, ce formează o suprafață plană cu podeaua portbagajului. Rabatarea se face direct de la levierele din portbagaj sau de la cele de pe spătarul banchetei.
Mazda CX-5 2019 este o mașină arătoasă, cu un interior demn de clasa premium, atât din punct de vedere al materialelor, cât și al construcției. Nu are lipsuri evidente în afara șezutului îngust al scaunelor față.
Motor și cutie de viteze
Acum ajungem la partea exotică, fiindcă altfel nu-mi vine să o numesc. Mă refer la motorizare, unde Mazda CX-5 primită de noi a bifat un benzinar de 2.5 litri, cu 4 cilindri în linie, aspirat natural. Produce 194 de CP la 6000 rpm și 258 Nm la 4000 rpm. Deși poate părea că turația de cuplu maxim este înaltă, în realitate motorul trage excelent încă de la mai puțin de 2000 rpm și o ține la fel până la turația din zona roșie.
Motorul este unul dintre punctele forte ale mașinii. Extrem de rafinat, cu un sunet plăcut, ce nu se aude înăuntru decât atât cât să-ți gâdile urechile, motorul va face deliciul pasionaților de motoare pe benzină. Nu are punch-ul unuia supraalimentat, dar felul în care trage, perfect liniar, te va face să-ți dorești ca era downsizing-ului să mai fi întârziat, ca să mai primșeti așa ceva și de la alții.
Cutia de viteze face pereche excelentă cu acest motor. Este o transmisie clasică, cu convertizor de cuplu, dar este una modernă, ce schimbă excelent. Foarte confortabilă, nu am simțit niciun șoc în nicio situație, cutia schimbă în același timp extrem de repede. Este intuitivă și reacționează instant, dar instant, la kickdown. Vă puteți lămuri despre asta în clipul video de mai jos.
Există și mod Sport pentru cutia automată. Odată activat, acesta va ține mai sus acul turometrului, mai mereu în jurul turației de 3000 rpm. Parcă reacționează și mai repede la solicitările șoferului, însă eu am fost foarte mulțumit de comportamentul cutiei și în modul Standard.
Ținută de drum, performanțe și consum
Mazda CX-5 2019 este, ca orice Mazda ce se respectă, o mașină dinamică, foarte plăcută la condus. Asta nu trebuie să te sperie, fiindcă nu înseamnă, în niciun caz, că este inconfortabilă. Nicidecum. SUV-ul reușește un compromis foarte bun între o ținută de drum sportivă și suficient confort. Cu jantele pe 19 inch, unii ar putea acuza un comportament cam rigid, mai ales pe denivelările mici, dar totul ține de preferințe.
Este admirabil cum reușește să țină ruliul atât de bine sub control în curbele atacate în forță. Dacă nu ai avea acea poziție înaltă de condus, tipică SUV-urilor, ai zice că ești la volanul unui sedan de clasă medie. Singura mică problemă aș spune că vine din partea direcției, care, deși este bine asistată și îți oferă un feedback corect, se simte complet artificială în jurul punctului de centru. Primele grade de rotație a volanului par a nu mișca roțile, este o senzație ușor ciudată.
Tracțiunea integrală este de tip permanent. Nu există mod de rulare 4×2 sau blocare a diferențialului central. Sistemul electronic de control al tracțiunii integrale analizează condițiile de rulare și decide în ce proporție trimite cuplul și către puntea spate. La plecările de pe loc sau la accelerările în forță este cuplată și puntea spate, dar nu vei ști niciodată în ce proporție și cum lucrează sistemul de tracțiune integrală. Nu am găsit vreun mod de afișare pentru asta, nici pe ecranul computerului de bord și nici în meniul sistemului de infotainment. Destul de ciudat și chiar neplăcut, trebuie să recunosc.
Clip video cu accelerația 0 – 100 km/h, 0 – 130 km/h, anumite reprize, sunetul motorului și scurtă prezentare exterior / interior Mazda CX-5 2019 Revolutio Top G194 4×4 AT6:
httpvh://youtu.be/Y3UL3HwH9Kg
Așa cum puteți observa din clipul de mai sus, Mazda CX-5 2019 G194 4×4 AT6 oferă performațe cel puțin decente. Nu este un SUV sportiv, dar cu circa 8.5 secunde până la 100 km/h nici nu se face de rușine. În plus, reprizele sunt chiar bune, asta se datorează în mare parte cutiei de viteze ce reacționează instant la kickdown (știu, mă repet) și schimbă exact când trebuie.
Trebuie să vorbesc aici și despre antifonarea excelentă a acestui SUV. Mai nimc nu pătrunde în habitaclu, doar sunetul motorului se aude în fundal, doar în sarcină și la peste 3000 – 3500 rpm, dar atunci oricum îți va face plăcere să-l auzi la lucru. Foarte bună izolarea fonică pe Mazda CX-5 2019 G194 4×4 AT6.
Cei ce se sperie de consumul unui SUV compact cu motor pe benzină de 2.5 litri, cu tracțiune integrală permanentă și cutie automată, trebuie să afle că nu au motiv de îngrijorare. Să vă spun cât am obținut eu cu un stil de condus absolut normal, deloc economic, dar nici sportiv. Bine, doar pe alocuri am forțat și atunci când am filmat pentru clipul video cu accelerații și reprize. Consumul mediu la Mazda CX-5 2019 G194 4×4 AT6 ce avea la bord în jur de 1000 de km când am preluat-o? 8.3 l/100 km! Sincer, nici mie nu mi-a venit să cred. Excelent consum mediu pentru un astfel de SUV!
Tehnologie și siguranță
Mazda CX-5 2019 se prezintă bine și la acest capitol, însă, pentru a primi multă tehnologie la bord, este nevoie să alegi una dintre echipările superioare.
Linia Emotion, cea de bază, aduce standard echipamente precum aer condiționat manual, computer de bord, geamuri electrice față și spate, oglinze încălzite, reglabile și rabatabile electric, frână de parcare electrică, faruri coming / leaving home, faruri LED cu spălător și pilot automat. Vom vedea că pe partea de siguranță o astfel de echipare aduce nu doar baza.
O mașină precum cea primită de noi, în echipare Revolution Top, plusează cu echipamente precum climatizare automată pe două zone, sistem de infotainment cu ecran tactil de 7 inch și centru de comandă HMI, oglindă interioară electrocromă, faruri adaptive, proiectoare ceață cu LED, scaune față, spate (laterale), volan și parbriz încălzite, Head Up Display color, hayon acționat electric, Smart Key (acces și pornire motor fără cheie), jante aliaj pe 19 inch, tapițerie piele, scaune față reglabile electric, la șofer cu memorie și altele.
Sistemul de infotainment este cel pe care l-am întâlnit și la Mazda CX-3. Afișează informațiile pe un display tactil de inch, ce răspunde la atingere doar când mașina este pe loc. Apoi, toate comenzile pot fi date doar prin intermediul centralei HMI (Human Machine Interface).
Din punctul meu de vedere este mult mai simplu prin joystick-ul HMI și prin cele câteva butoane fizice cu rol de scurtături către cele mai importante meniuri.
Galerie cu capturi de ecran din interfața sistemului de infotainment de pe Mazda CX-5 2019 Revolution Top G194 4×4 AT6:
Sistemul de infotainment se mișcă decent, nu este cel mai rapid, dar nici nu aduce un lag enervant. Totuși, mi se pare un pic rămas în urmă, atât prin opțiunile puse la dispoziția utilizatorului, cât mai ales prin rezoluția ecranului.
Mazda CX-5 2019 în echipare Revolution Top vine cu sistem de sunet premium Bose cu 10 difuzoare, inclusiv subwoofer. Se aude foarte bine și la un volum maxim suficient de ridicat.
Mi-a plăcut sistemul de afișj color Head Up Display (HUD). Oferă multe informații, pe un suprafață mare, și permite ajustări ample ale poziției de proiecție. Poți opta să vezi totul mult deasupra capotei, în mijlocul drumului dacă vrei sau nu atât de intruziv. Există reglaje nu doar sus-jos, ci și stânga-dreapta, totul pentru ca orice șofer să poată găsi poziția optimă pentru afișajul HUD.
Pe partea de siguranță, Mazda CX-5 2019, fiind în mare parte același model ca și cel testat în 2017 de Euro NCAP, se poate lăuda cu 5 stele la testele de siguranță ale organizației anterior menționate.
Standard, orice Mazda CX-5 2019 va aduce DSC (echivalentul ESP), TCS, ABS, EBD, EBA, asistență la plecarea în pantă, senzori monitorizare presiune în pneuri, airbaguri frontale și laterale față, airbaguri cortină față și spate, sistem de monitorizare unghi mort (BSM), asistent inteligent de frânare în oraș și G-Vectoring Control Plus (sistem mai mult pentru partea dinamică, dar ce oferă un plus evident și pentru siguranța deplasării).
Sistemul de monitorizare la 360 de grade de pe Mazda CX-5 2019 Revolution Top:
Modelul testat de noi, echipare Revolution Top, plusează cu multe alte sisteme de siguranță: asistent depășire bandă rulare (LAS), sistem de avertizare la deplasarea în marșarier (RCTA), control automat fază lungă (HBCS), cameră video marșarier, sistem de monitorizare la 360 de grade, pilot automat adaptiv cu funcție de oprire completă Stop&Go (MRCC – doar pe variantele AT), sistem inteligent de frânare (SBS).
Preț
Mazda CX-5 2019 Revolution Top G194 4×4 AT6 – 36.090 Euro cu TVA. Dacă adăugăm și vopseaua specială metalizată Roșu Soul Crystal, așa cum a avut mașina de test, ajungem la 36.880 Euro cu TVA.
Concluzii
Este Mazda CX-5 2019 G194 4×4 AT6 scumpă? În echipare Revolution Top, cu atâtea echipamente de confort și siguranță, aș spune că nu. Și nu doar din cauza echipării, cât mai ales din cauza felului în care te simți în acest SUV și anume foarte aproape de cum te simți într-o mașină premium.
De la design, la construcție, materiale și finisări, Mazda CX-5 Revolution Top te face să te simți bine înăuntru și chiar când o privești de afară te vei simți special. Cam asta este în esență Mazda CX-5 2019. O mașină specială, cu atât mai mult în combinația ideală pe care am găsit-o noi, cu motorul de 2.5l, transmisie automată și tracțiune 4×4.
Micile minusuri sunt doar atât: mici minusuri. Nu cred că te vor face să regreți că ai ales o Mazda CX-5 2019, dacă vei vei ajunge să faci asta.
Cele mai importante puncte pro și contra pentru Mazda CX-5 2019 Revolution Top G194 4×4 AT6:
PRO
- motor rafinat, suficient de puternic, foarte plăcut în exploatare;
- cutie de viteze ce schimbă aproape perfect, intuitivă, confortabilă și rapidă, ce reacționează instant la kickdown;
- ținută de drum ce pune accent pe dinamică, dar și suficient de confortabilă;
- consum mediu real foarte bun;
- calitate înaltă de fabricație, interior cu materiale foarte bune și finisări atente;
- insonorizare de top.
CONTRA
- șezutul scaunelor față este cam îngust, poate deveni inconfortabil după câteva ore de condus;
- sistemul de infotainment merită un upgrade, în special pentru rezoluția ecranului de 7 inch;
- nu există (sau nu am găsit eu) un mod de afișare live a modului de lucru al tracțiunii integrale permanente.