Poate aţi citit zilele acestea că inginerii italieni au reuşit să testeze cu succes trasarea celui mai adânc cablu subacvatic de curent continuu din lume. Aceştia au reuşit să instaleze noul tip de cablu la o adâncime de 2150 metri, record mondial pentru un cablu electric subacvatic. Mai multe detalii despre acest subiect găsiţi aici.
Interesant în tot acest proces este că nava utilizată în trasarea cablului a fost construită în România. Denumită Leonardo da Vinci, cea mai mare şi mai bine echipată navă din lume capabilă să traseze cabluri subacvatice de curent continuu, a fost realizată la Şantierul Naval Tulcea în perioada 2019 – 2021.
Leonardo da Vinci are 171.1 metri lungime, 32.4 metri lăţime, o capacitate de încărcare de 16.860 tone şi este propulsată de un sistem hibrid format din 6 motoare diesel Wastila şi 3 motoare electrice. Nava are capacitatea tehnică de a instala cabluri subacvatice la o adâncime de până la 3000 metri şi foloseşte două carusele imense de cabluri, care pot cântări până la 7.000 respectiv, 10.000 tone. Întreg mecanismul de carusel, macarale şi scripeţi existent pe vas este prevăzut să reziste la o tensiune de până la 100 tone.
Leonardo da Vinci a costat în total 170 de milioane de euro şi a fost finalizată la şantierul Brattvag din Norvegia (aici s-au instalat toate echipamentele tehnice pentru trasarea cablurilor).
Prysmian, compania italiană ce detine nava, a mai comandat încă una celor de la Vard, iar aceştia o au în construcţie tot la Şantierul Naval Tulcea. Livrarea sa urmează a fi făcută în 2025.
httpvh://youtu.be/_J6526-qB8s