Borderlands 4 este unul dintre cele mai așteptate jocuri ale toamnei 2025, fiind lansat oficial pe data de 12 septembrie. Iată că nu foarte departe de acest moment am avut șansa de a testa Borderlands 4 pe un desktop PC de gaming powered by GIGABYTE, unul în care piesa centrală a fost placa video NVIDIA GeForce RTX 5070, model GIGABYTE WINDFORCE OC SFF 12G.
Sistemul de test este unul configurat de către PC Garage, este vorba mai precis despre PC Gaming DRAGON Epic Powered by GIGABYTE, iar toate detaliile pot fi parcurse pe pagina dedicată acestui produs.



Înainte de a vedea cum anume a reușit GIGABYTE GeForce RTX 5070 WINDFORCE OC SFF 12G să ruleze Bordelands 4, consider că este cazul să aduc câteva informații despre această placă video. În primul rând, vorbim despre un sistem de răcire WINDFORCE, care este alcătuit și își face perfect treaba grație ansamblului de componente reprezentat de:
- trei ventilatoare inovatoare de tip Hawk, care se rotesc alternativ (cele de pe lateral într-o direcție, cel central opus). Cele nouă pale ale fiecărui ventilator au un design inspirat din aerodinamica aripilor unui șoim, spre a reduce rezistența aerului, dar și zgomotul, la final rezultând o creștere de 53.6% a presiunii aerului și o îmbunătățire de 12.5% a volumului de aer mișcat. Datorită unui lubrifiant de tip nano grafen se pare că durata de viață a rulmenților este de 2.1X mai mare.
- pasta termoconductoare de pe anumite componente ale plăcii (memoria VRAM, MOSFET) a fost înlocuită cu gel termoconductor folosit la cele mai performante servere. Acest gel permite o deformare foarte ridicată și asigură un contact optim între suprafețe, nefiind fluid.
- o placă mare de cupru și conducte din cupru compozit pentru a prelua mai rapid și mai eficient căldura de pe GPU și VRAM și a o trimite către radiatoare.
- radiatorul de mari dimensiuni a mai primit o grilă de aerisire și pe partea opusă ventilatoarelor, deci nu doar pe margini, așa că aerul trece mai ușor prin radiator, deci răcire mai eficientă.





Înainte de a încheia prezentarea plăcii, trebuie să amintesc ce înseamnă particula „SFF” din denumire. Se referă la „Small Form Factor”, adică o placă video cu dimensiuni mai reduse, fără a fi compromisă puterea de procesare. Nu în ultimul rând, GIGABYTE GeForce RTX 5070 WINDFORCE OC SFF 12G este construită pe o placă zdravănă de metal, care asigură o integritate structurală foarte ridicată.
Aparte de placa video GeForce RTX 5070 WINDFORCE OC SFF 12G, din sistemul PC Gaming DRAGON Epic Powered by GIGABYTE mai fac parte, de la același producător taiwanez placa de bază B850 GAMING WIFI6 și sursa de alimentare UD850GM PG5, cu putere de 850W și certificare 80+ Gold.




Nu în ultimul rând, vorbim despre un procesor AMD Ryzen 7 7800X3D, de o memorie RAM de 32GB de tip DDR5 la 5200 MHz și de un SSD Lexar NQ790 de 2TB, unul pe interfață M.2 2280 PCIe 4.0 x4. Toate acestea sunt asamblate într-o carcasă ALPHAGEAR Dervish mark 1 Black ARGB.
Capturi de ecran din CPU-Z cu informații despre ansamblul hardware al sistemului PC Gaming DRAGON Epic Powered by GIGABYTE:






Acum, haideți să trecem la jocul Bordelands 4, unul de tip role-playing looter shooter, a cărui acțiune se desfășoară pe planeta Kairos, unde poți alege unul dintre cele patru caractere cu care să mergi în acțiune.

Probabil, elementul distinctiv al acestui joc este cel ce ține de grafică, una care menține aspectul de tip comic book care a făcut cunoscută această serie. Chiar dacă inițial ar putea părea că această abordare nu permite detalii grafice dintre cele mai fine, după câteva minute de joc realizezi că, de fapt, totul este la un nivel incredibil de detaliat.
Sigur că pentru a te putea bucura de tot ce îți poate oferi Borderlands 4 ai nevoie de o placă grafică capabilă, iar aici pot spune că GIGABYTE GeForce RTX 5070 WINDFORCE OC SFF 12G livrează la fix, așa cum voi și demonstra, de altfel.
În primul rând trebuie să spun că testele le-am realizat la o rezoluție 4K (3840 x 2160 pixeli), în timp ce detaliile grafice au fost pe High.


Prima dată am încercat jocul, cum altfel, decât cu DLSS 4 pornit, având și opțiunea Frame Generation activată. În astfel de condiții, am avut un fps de cel puțin 180, în unele scene fiind vorba chiar și despre peste 200 fps.
Rata reală FPS este cea afișată în colțul dreapta sus al imaginilor, în centru sus este rata afișată de televizorul pe care am realizat testele, care nu este mereu cea reală, adică în special când testele au fost făcute cu Frame Generation On.



În aceleași scene de mai sus am dezactivat apoi funcția Frame Generation, dar cu DLSS 4 rămânând pornit. Deloc surprinzător, remarcăm din capturile de ecran de mai jos că, de la un fps de minim 180, avem acum un fps de circa 90. Nu este deloc rău nici în astfel de condiții, dar nu văd de ce nu ai alege să nu ai activ și Frame Generation…




Ultimul scenariu de test în care trebuia să vedem cum acționează DLSS 4 este cel în care dezactivăm complet această funcție. Ei bine, nici nu cred că mai are rost să comentez prea tare rezultatele de mai jos, în sensul că Borderlands 4 nu poate fi jucat în astfel de condiții, numărul de cadre pe secundă scăzând la doar circa 30, uneori chiar mai jos de atât.




Cum se poate să vedem diferențe atât de mari între aceste trei scenarii de test în Bordelands 4? Pentru mine nu mai este niciun fel de secret că puterea DLSS 4 chiar face diferența. Toate plăcile grafice din seria NVIDIA GeForce RTX 50 permit activarea acestei funcții care reprezintă cea mai recentă evoluție a tehnologiei NVIDIA Deep Learning Super Sampling, optimizată de noile Tensor Cores de generația a 5-a. Inovația principală din DLSS 4, care utilizează un nou model AI de tip Transformer pentru Super Rezoluție și Ray Reconstruction, este Multi Frame Generation, care inserează până la trei cadre suplimentare generate de AI între cadrele randate tradițional de GPU, multiplicând astfel masiv rata de cadre pe secundă. De fapt, tocmai asta am demonstrat mai sus în Borderlands 4.
Acum, nu contează doar numărul de cadre pe secundă dintr-un joc, contează și calitatea imaginii, nu-i așa? Ei bine, aici tehnologiile Ray Tracing sunt cele care chiar pot face diferența, mai ales într-un joc precum Borderlands 4, în care nu de puține ori te afli în preajma unei ape, cu ale sale reflexii unice în fiecare moment. Este adevărat că Bordelands 4 nu are buton dedicat pentru activarea funcțiilor Ray Tracing, jocul fiind dezvoltat în Unreal Engine 5 cu sistemul de iluminare Lumen. Însă ai opțiuni în setările grafice care permit activarea / dezactivarea (în mai multe trepte) a unor funcții precum Shadow Quality, Directional Shadow Quality, Lighting Quality Reflections Quality și Shading Quality, printre altele.

Astfel, testul pe care l-am făcut după cel cu DLSS 4 activ sau inactiv, a fost cel în care am avut fie pornite la calitate ridicată toate detaliile ce țin de lumini, umbre și reflexii, fie cu acestea oprite sau pe setarea Low, spre a remarca diferențele. Prima imagine din fiecare set este cu setările pe High, a doua este cu setările pe Off sau Low:






Așadar, tot ce ține de modul în care lumina pătrunde și este direcționată în orice scenă din Bordelands 4, cum sunt tratate reflexiile și umbrele, totul este gestionat exemplar grație plăcii video GIGABYTE GeForce RTX 5070 WINDFORCE OC SFF 12G. Asta fiindcă orice placă grafică din seria NVIDIA GeForce RTX 50 beneficiază de puterea nucleelor RT din a 4-a generație, deci există hardware dedicat oricărui proces parte din suita Ray Tracing.
Și aș mai vrea să amintesc de ceva legat de experiența de gaming din Borderlands 4. Degeaba ai fps și de peste 200 și calitate incredibilă a imaginii dacă răspunsul în joc nu este cea mai fluent. Iar aici mă refer la cum reacționează atât personajul tău, cât și lumea din jur la mișcările mouse-ului și la apăsarea tastelor. Pentru anumiți gameri, a se citi cei entuziaști, orice mică întârziere, un lag oricât de fin este imediat resimțit. Iar pentru a contracara cât se poate de tare întârzierile care pot apărea în sistem, toate plăcile din seria NVIDIA GeForce RTX 50 permit activarea tehnologiei Reflex, cea care apare în Borderlands 4 în două trepte, adică Reflex (standard) și Reflex Boost.
Ei bine, atunci când ai activată opțiunea Frame Generation în acest joc nu poți apela la Reflex Boost, semn că această funcție este pentru jucătorii cu adevărat implicați, adică cei care joacă la cel mai înalt nivel competițional, cum s-ar spune. Aceștia nu vor activa oricum Frame Generation și nici nu au nevoie neapărat de asta, numărul de cadre pe secundă fiind oricum mai mult decât suficient și doar cu DLSS 4 activ.

Oricum ar fi, fără NVIDIA Reflex (fie standard, fie Boost) am perceput lag de la comenzile date și până la preluarea lor în Borderlands 4. Iar eu nu sunt decât un gamer de ocazie, cum s-ar spune, nici că îmi pot imagina cât de tare va resimți diferența dintre NVIDIA Reflex On versus Off un gamer entuziast sau unul de tip Pro.
Cert este că prin sincronizarea CPU – GPU, Reflex forțează CPU-ul să nu proceseze cadrele prea repede pentru GPU. Fără această sincronizare, CPU-ul poate să se „împiedice” în așteptarea GPU-ului (fenomen numit „coadă de randare”), adăugând latență inutilă. NVIDIA Reflex elimină această coadă, iar optimizarea nu se oprește aici, fiind vorba și despre optimizarea la nivel de joc, adică despre o soluție API integrată direct de dezvoltatorii de jocuri.
Nu știu câte ar mai fi de adăugat în acest articol pe care l-am extins, iată, destul de tare… Închei prin a spune că, din partea mea, pentru a avea o experiență în gaming cu adevărat satisfăcătoare ideal ar fi ca în PC-ul tău de gaming să-și facă loc o placă video din seria NVIDIA GeForce RTX 50. Pe mine GIGABYTE GeForce RTX 5070 WINDFORCE OC SFF 12G m-a convins, consider că este o placă foarte echilibrată, una care merită avută în vedere dacă îți construiești un nou sistem. Dacă vrei unul realizat de-a gata, atunci poți arunca o privire asupra celui pe care l-am avut eu la dispoziție, cel configurat de către specialiștii PC Garage.