De ce HTC, Nokia și BlackBerry au ajuns într-o poziție dificilă?

05/01/2014

Nokia și-a vândut divizia de telefoane mobile către Microsoft. Nu renunță complet la piața de telefoane mobile și vor merge mai departe cu seria Asha. Era și un prototip de telefon cu Android sub sigla Nokia ce a făcut vâlvă pe site-urile de specialitate, dar rămâne la stadiul de prototip și șansele să intre în producția de serie sunt infime.

Microsoft urmează a produce telefoane sub altă logo, cel mai probabil vor alege Lumia. Asta este altă discuție și poate o vom trata într-un articol dedicat. Compania americană nu va comercializa noile sale telefoane sub brandul companiei finlandeze.

HTC este un alt brand care se află într-o situație dificilă. Piața de telefoane mobile a crescut, iar ei pierd sume de bani de la un trimestru la altul. Sunt în al 9 trimestru în care se situează pe pierdere. HTC One este unul dintre cele mai apreciate telefoane Android din 2013, dar vânzările sunt doar o fracțiune din cele ale rivalului Samsung GALAXY S4. HTC One+ s-ar putea să fie crucial pentru compania taiwaneză ce a ajuns a trece prin momente grele. Au probleme și pe plan intern, acuze de spionaj industrial în rândul celor aflați în poziții cheie, dispute privind patentele prin Europa etc.

Nokia-Lumia-520 (14)

BlackBerry pe de altă parte este un alt colos care domina piața smartphone-urilor în urmă cu 4 – 5 ani de zile și care acum nu are nici măcar o companie interesată de achiziție. Au eșuat în procedeul de achiziție, un fond de investiții. Povestea este veche și s-a petrecut prin octombrie – noiembrie 2013.

Și acum să încerc a răspunde la întrebarea din titlu.

1. HTC, Nokia și BlackBerry produc doar telefoane mobile și nu se întind cu activitățile lor în mai multe domenii. Aici trebuie să punctez o excepție. Nokia are și o divizie de rețelistică cu Siemens. Dovada ar fi că divizia respectivă merge pe profit și nu va intra în portofoliul Microsoft, nu face parte din vânzare anunțată anul trecut. Samsung, LG sau Sony sunt companii care produc de la procesoare, memorii, spații de stocare, module pentru camere foto, display-uri și până la automobile (Samsung în Coreea de Sud rebranduiește mașinile Renault). Au mers pe pierdere pe diviziile de telefoane mobile, dar au recuperat pe alte segmente. De aici și investițiile majore ale Samsung în departamentele de R&D (Research & Development) și pe partea de promovare, marketing agresiv.

HTC, Nokia și BlackBerry își trăgeau veniturile principale din comercializarea telefoanelor mobile și când asta a cedat s-au dus la vale.

2. Neadaptarea la nevoile pieței. Aici ar trebui să iau fiecare companie în parte. Nokia a mers pe Symbian și nu a băgat de seamă feedback-ul primit din piață, o vreme nici nu au băgat telefoanele cu touch în seamă și au preferat să meargă pe tastatura clasică sau qwerty. Lovitura de grație pentru compania finlandeză a fost reprezentată de parteneriatul cu Microsoft din 2010 și adoptarea Windows Phone pentru smartphone-urile din categoriile de top și mid-range. Vânzările le pot considera rușinoase, mai ales că au investit mult în publicitate. Abia prin 2013 au mai recuperat din ecrat prin intermediul unui smartphone bine primit, Nokia Lumia 520.

BlackBerry-Z10-design (18)

BlackBerry a tratat concurența de sus. Li se părea că poziția lor în mediul business este inexpugnabilă. S-a dovedit că firma canadiană nu este decât un colos cu picioare de lut, iar mișcările de amploare luate în 2013 au fost doar frecție la un picior de lemn. Prea târziu.

HTC este o enigmă. Au produs telefoane Android. S-au bucurat de succes până când au lansat gama Sensation care a pierdut clar războiul cu Samsung GALAXY S II. HTC One X și HTC One le consider superioare lui Samsung GALAXY S III și GALAXY S4, dar vânzările HTC au fost din ce în ce mai proaste. HTC nu a reușit să iasă în evidență pe tabletele cu Android. HTC Flyer a fost o încercare dezastruoasă.

De ce a picat HTC când Android este pe val? 

Prețuri mari raportate la concurență, update-urile software nelivrate la timp, marketing defectuos, probleme în ce privește livrările de componente, telefoane cu specificații mai slabe decât ale concurenței directe, costuri ceva mai mari în ce privește producția smartphone-urile sale (HTC One cu carcasa de aluminiu prelucrată dintr-un singur bloc, ceramică pe lateral etc), tehnologii fără priză la public / camera UltraPixel.

Cele două motive enunțate mai sus le consider majore în căderea unor nume cu prestigiu. Concurența este un motor de creștere și ar fi o reală pierde pentru piața telecom ca HTC, Nokia și BlackBerry să dispară complet. Pe de altă parte înțeleg că în locul lor s-au ridicat ale companii: Huawei, ZTE, Lenovo, Xiaomi, Oppo etc.

Categorii
Tag-uri
Emil Dragotă
Co-Fondator al GADGET.ro; Pasionat de tehnologia mobilă, scrie review-urile pentru telefoane mobile, tablete, portabile, aparate foto & video, diferite gadgets etc. Utilizează Google Pixel 8 Pro, tableta Samsung Galaxy Tab S9 Ultra și Sony ZV-E10 pentru fotografiile și materialele video făcute la recenziile de pe site. Notebook-ul de gaming ASUS ROG Zephyrus M16 a fost transformat în desktop PC ad-hoc. Îi plac discuțiile civilizate bazate pe argumente.