În urmă cu câteva zile, Renault a organizat un eveniment în cadrul căruia am avut ocazia de a testa două modele recent introduse pe piața din România. Primul despre care expun câteva impresii este Renault 4 E-Tech electric, al doilea este Renault Austral facelift.
Strategia de poziționare a modelelor Renault în gamă este relativ simplă. Sunt doi piloni principali: cel electric, unde regăsim R5, R4, Megane E-Tech Electric și Scenic; cel cu motorizări termice și integrare de sisteme mild hybrid și full hybrid, unde sunt Clio, Captur, Symbioz, Austral, Arkana și Rafale. Ca idee, Renault 5 și Renault 4 sunt în gama electrică cum sunt Clio, respectiv Captur în cea termică.

În fine, în articolul de față este vorba despre Renault 4, așa că să trecem la prezentat. Acest crossover, ca și Renault 5, cu care împarte platforma tehnică AmpR Small, reprezintă o reinterpretare modernă a unuia dintre cele mai cunoscute modele Renault ale anilor 1960, mașină care a fost construită în diferite declinări tocmai până în 1992. Anul acesta, Renault a introdus pe piață noul Renault 4 E-Tech electric, cu care, din partea mea, a făcut o treabă excelentă pe partea de design, așa cum, de altfel, s-a întâmplat și cu Renault 5.


Renault 4 are dimensiuni de crossover de segment B+, cu o lungime de 4.14 metri, în timp ce garda la sol de 181 mm îl recomandă și pentru ieșiri ocazionale în afara drumurilor asfaltate. Designul preia într-un mod mai mult decât evident multiple elemente ale generației anilor `60, în fapt întreaga linie a caroseriei face trimitere clară către original, să-i spunem așa.

Cert este că Renault 4 E-Tech electric este o apariție inedită, nu poți spune că a împrumutat ceva din altă parte decât din propria ogradă, iar aici amintesc din nou de mașina lansată acum mai bine 60 de ani.
Și la interior Renault 4 E-Tech electric este complet original, chiar dacă aici au fost preluate multiple elemente din gama nouă a constructorului, iar layout-ul general este foarte apropiat de cel din Renault 5 E-Tech electric. Chiar și așa, sunt destule zone care amintesc clar de modelul original, însă printr-o abordare modernă trebuie să fii destul de atent spre a le depista, să zicem.




Ce nu pot aprecia la nivelul interiorului și care este valabil la orice Renault care a primit această implementare, este locul unde este amplasată maneta schimbătorului de viteze. Și de această dată am încurcat-o cu maneta ștergătorului de parbriz.
La calitatea de fabricație, nimic nu pot spune că nu se „așează” în segmentul unde concurează mașina, de la asamblare, la finisaje și materiale totul fiind conform mai ales cu prețul la care este propus Renault 4 electric.
Spațiul este mai mult decât decent, dar este cumva în limitele clasei. Dacă pasagerii față au o înălțime medie, atunci și pe banchetă ceilalți ocupanți vor avem loc suficient pe orice direcție. Dacă însă ai pe scaunele față pe cineva ca mine, adică cu o înălțime de peste 1.9 metri, atunci evident că în spate spațiul la picioare scade dramatic. La cap este loc destul, iar pe lățime este limitat de dimensiunile mașinii.
Portbagajul, pe de altă parte, are un volum standard de 420 litri, aș aprecia peste media clasei, iar gura de încărcare are marginea de jos foarte apropiată de pământ, la doar 60.7 cm.

La condus, Renault 4 E-Tech electric este foarte plăcut. Platforma AmpR small este extrem de bine pusă la punct, iar ținuta de drum este unul dintre avantajele acestei configurații. Mașina este confortabilă peste orice fel de denivelări, dar suspensia nu este neapărat prea moale. Trenul de rulare menține mereu mașina în contact cu solul, nu am simțit acel comportament oarecum tipic Renault al roții care pare ca o minge ce sare.
Mai totul te face să-l conduci pe Renault 4 E-Tech electric într-o manieră relaxată. Direcția este ușoară, lipsa zgomotelor de orice fel până pe la 100 km/h contribuie și ea, iar faptul că puterea maximă este de 150 CP nu te face să-ți dorești să apeși tare pe accelerație. Oricum, chiar și cu 245 Nm la dispoziție, livrați instant, mașina nu este brutală niciodată, accelerația 0-100 km/h în 8.2 secunde demonstrează asta, ca și reprizele, care, deși nu sunt deloc rele, nici nu te fac să crezi că ești într-o mașină cu pretenții sportive.


În această versiune, adică cu motor de 110 kW / 150 CP, Renault 4 E-Tech electric își trage energia dintr-o baterie cu capacitatea netă de 52 kWh. Consumul mediu declarat este de 15.1 kWh / 100 km și nu aș spune că este departe de realitate, asta dacă nu exagerezi, adică dacă nu vrei să folosești mai mereu toți cei 150 CP. La un mers normal, pe drum național respectând vitezele legale, eu am obținut un consum mediu ușor sub 14 kWh / 100 km. În oraș, dacă pui des la treabă recuperarea energiei de la decelerare și nu vrei să pleci în forță de la semafoare, poți să scazi sub această valoare. Apropo de recuperarea energiei de la decelerare, Renault 4 E-Tech electric te lasă să alegi nivelul la care intervine această recuperare, din padelele din spatele volanului, iar pe maxim este activat modul „one pedal drive”, adică poți folosi doar accelerația, pe care dacă o eliberezi complet mașina „frânează” (recuperează) destul de serios și face asta până la oprirea completă, pe loc.

Revenim la consum, care, la viteze de drum național extraurban sau pe autostradă, poate trece de 18 – 19, respectiv peste 20 – 21 kWh / 100 km. În atare condiții, autonomia promisă în fișa tehnică, cea de până la 409 km, nu mai pare realizabilă. Oricum, la un mers variat, dar fără excese, în condiții de temperaturi exterioare medii, consider că Renault 4 E-Tech electric poate oferi o autonomie reală de la 320 spre 350 km, mai mult decât decentă, consider eu.
Ca prețuri, Renault 4 E-Tech electric pleacă în țara noastră de la 29.550 EUR cu TVA și fără ecobonusuri, pentru varianta de bază evolution, cu baterie de 40 kWh și putere a motorului de 120 CP, și poate ajunge până la 35.500 EUR cu TVA, din nou fără ecobonusuri, pentru versiunea de top iconic, cu bateria de 52 kWh și putere de 150 CP.