De câte ori nu aţi fost sunaţi de diverse companii pentru a vă fi prezentate oferte ale servicile oferite de acestea ? De multe ori, cu siguranţă, iar conform celui mai recent ghid publicat de ANCOM, acceptarea unei oferte telefonice pentru servicii de telefonie, internet sau televiziune, nu înseamnă că aţi încheiat şi contractul la distanţă.
Oferta este una, contractul este alta. Pentru a încheia un contract la distanţă este absolut necesar să existe consimţământul scris al utilizatorului. Acesta poate fi dat sub 2 forme:
-
Telefonic;
În cazul convorbirii telefonice de prezentare şi de acceptare a ofertei, se poate încheia şi un contract la distanţă, însă în acest caz furnizorul trebuie să ofere utilizatorului mai multe informaţii obligatorii: identitatea lui, caracteristicile serviciilor oferite sau ale pachetului de servicii ori de servicii și echipamente terminale, prețul total al serviciilor și al echipamentelor asociate, durata și condițiile de încetare a contractului, dreptul de retragere din contract etc.
Toate aceste informaţii trebuie să ajungă ulterior la utilizator într-o formă durabilă, adică “negru pe alb” cum spunem noi românii. Utilizatorul trebuie să accepte noul contract, fie semnând documentul primit fizic, fie răspunzând printr-o confirmare scrisă trimisă către furnizor prin e-mail. Fără o astfel de confirmare într-o formă durabilă, contractual la distanţă NU se poate încheia.
-
Online;
Dacă acceptaţi o ofertă online, pentru a se încheia un contract la distanţă, trebuie respectaţi aceeaşi paşi ca în formatul telefonic. Furnizorul preia comanda, o acceptă şi trimite utilizatorului documentele într-o formă cu suport durabil pe care acesta din urmă trebuie să o confirme scris (fie pe suport hârtie, fie pe e-mail, aplicaţie online etc.).
În plus, înainte de plasarea comenzii, butonul prin care se plasează comanda trebuie să avertizeze utilizatorul că va exista o obligaţie de plată după finalizarea comenzii (dacă această informaţie nu există, utilizatorul NU are nicio obligaţie în baza acelei comenzi sau acelui contract).
Suplimentar, dacă un utilizator doreşte să se retragă dintr-un contract la distanţă, acesta poate face acest lucru fără niciun fel de justificare în termen de 14 zile de la data încheierii acestuia (în cazul dispozitivelor primite, cele 14 zile pleacă din ziua în care aţi primi efectiv produsul).
Rezumat la rezumat !
Dacă nu aţi acceptat în scris un contract la distanţă, acesta nu poate exista sau dacă există nu este valabil. Faptul că aţi vorbit telefonic cu un reprezentant al unui furnizor şi aţi acceptat o ofertă de servicii, nu înseamnă că aţi confirmat şi contractul de la distanţă.