Piața de PC-uri a avut un trimestru prost. Aș fi folosit mediocru, dar o cădere de 28% față de același trimestru din 2021 mi se pare cu adevărat drastică.
Mai întâi să vedem ce ne spune Gartner în studiul său pe Q4 2022 (1 octombrie – 31 decembrie 2022). Sunt incluse desktop PC-urile, notebook-urile cu Windows, macOS și Chrome OS.
- Lenovo – 24%, cădere de 28.6% față de Q4 2021. Este fix în linie cu tendința pieței. Și-a păstrat fix procentele deținute în trimestrul luat ca referință;
- HP – 20.2%, cădere de 29.1%. Fix ce scriam mai sus în dreptul Lenovo, doar că aici ar fi o vagă tedință de scădere mai accentuată;
- Dell – 16.7% din piață și o reducere de livrărilor cu…, 37%, doar o altă companie stă ceva mai prost. De la 17.2 milioane unități librate în Q4 2021, Dell a ajuns la 10.8 milioane în Q4 2022. Asta spune multe de la sine;
- Apple – 10.7% din piață și o creștere de la 8.6% în Q4 2021. Totuși, volumul de unități livrate a scăzut cu 10.2%. Apple am putea spune că stă ceva mai bine față de concurență;
- ASUS – 7.5% din piață și o ușoară îmbunătățire a cotei de la 6.7% în Q4 2021. Și aici este un trend descendent, dar sub trendul din piață de PC-uri;
- Acer – 5.5% și o scădere a livrărilor de 41.2%. De la 6.1 milioane unități s-a ajuns la 3.5 milioane.
IDC a lansat propriul său studiu și datele le găsiți în tabel:
- Lenovo – 23% și 15.5 milioane unități livrate, date similare cu cele aduse de către Gartner;
- HP – 19.6% și 13.2 milioane unități, idem;
- Dell – 16.1% și 10.8 milioane unități livrate, cel mai puternic trend descendent din top 5 cu – 37.2%;
- Apple – 11.2% și 7.5 milioane unități livrate în Q4 2022, o reducere de doar 2.1% de la 7.7 milioane unități livrate în Q4 2021;
- ASUS – 7.2% și 4.8 milioane unități livrare în Q4 2022, scădere de 20.8% a livrărilor față de același trimestru din 2022.
Am impresia că un alt an greu începe pentru piața de PC-uri. Pandemia a fost cumva un context pozitiv pentru brandurile ancorate în această industrie. Cei ce lucrează de acasă și-au schimbat PC-ul cu unul de generație mai nouă, școala online a fost un alt vector al vânzărilor.
Încetul cu încetul se revine cumva la tendințele de dinainte de pandemie. În fiecare casă este câte un PC sau notebook, dar de cele mai multe ori se pune praful pe el și aici mă refer strict la segmentul consumer. Este folosit în mod ocazional.
Notebook-ul sau PC-ul au rămas pentru cei ce sunt pasionați de jocuri, pentru cei ce lucrează de acasă și pentru cei ce au nevoie de putere de procesare pentru editarea de fotografii, materiale video, redactarea de texte etc. Browsing-ul și o multitudine de alte operații sunt făcute aproape exclusiv pe smartphone.