După Tarom, cred că CFR Călători este a doua companie de stat pe care toată lumea o vrea reformată, însă din păcate continua să fie un călcâi al lui Ahile pentru bugetul statului român.
Operatorul de stat de transport feroviar de călători estimează pentru anul 2024 pierderi de 1.026 miliarde de lei, adică de peste 206 milioane de euro. Aceste pierderi estimate sunt unele istorice, comparativ cu cele din 2023 fiind cu 464% mai mari.
Am aruncat un ochi rapid pe listafirme.ro şi am observat că în 2012 au mai existat pierderi de puţin peste 992 de milioane de lei, în rest acestea s-au înregistrat în valori “decente” de până în 400 de milioane:
Ce se anunţă pentru 2024 este un dezastru total, iar de vină pentru acest aspect ar fi “tot statul român”. Pe lângă pierderile uzuale, minusul acesta se completează şi cu reducerea cu 30% a compensaţiilor acordate de la bugetul de stat, cât şi cu creşterea cheltuielilor salariale la aproape 1.8 miliarde de lei ca urmare a aplicării Legii nr. 195/2020 privind statutul feroviarului, cu modificările şi completările ulterioare (cheltuielile salariale reprezintă aproape 50% din totalul cheltuilelor companiei). Câştigul mediu lunar pe salariat va ajunge în 2024 la 12.987.31 lei, în creştere cu 35.64% vs 2023.
Toate aceste cifre sunt redate în proiectul de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2024 al societăţii “CFR Călători”.