Luna aceasta Guvernul României a aprobat prin hotărâre înfiinţarea companiei Carpatica Feroviar, una gândită să deservească atât interesele militare ale ţării, cât şi să înlocuiască mult problematica CFR Marfă.
După ce Carpatica Feroviar va deveni operaţională, CFR Marfă îşi va declara falimentul, termenul estimat fiind până la 1 martie 2025. Practic renunţarea la CFR Marfă este o promisiune făcută de România către Comisia Europeană pentru a putea închide ajutorul de stat declarat ilegal, unul în valoare de 2.6 miliarde de lei + dobânzi. Se închide compania, dispare datoria.
Există totuşi şi veşti bune. Pentru Carpatica Feroviar se doreşte o organizare nouă, diferită de cea utilizată la CFR Marfă. Aceasta va prelua undeva la 200 de locomotive, 6500 de vagoane, cinci secţii de reparat vagoane şi şase secţii de reparat locomotive. Se speră ca noua Carpatica Feroviar să fie mai fiabilă, mai green şi mai bancabilă. Eşecul CFR Marfă nu trebuie repetat.
Daniel Apostolachi, directorul generala CFR Marfă, a declarat că „Modelul ăsta cu Carpatica este pe modelul Alitalia, și de acolo a plecat pe jurisprudența europeană, în care am căutat să nu inventăm roata, ci să facem ceea ce au făcut și alte state europene. Dar cred că elementul principal care a atras atenția este (…) discontinuitatea față de modul de lucru defectuos pe care CFR Marfă l-a practicat 15 ani, cu trei ani de profit operațional, cu înțelegerea lecției capitalismului, în care salariații și compania activează respectând tot ce înseamnă reguli concurențiale și economice în România.”
La final, ca fapt divers, vă spun că viteza comercială la trenurile de marfă este aproximativ 17 km / oră. Aproape că te ia cu ameţeala când trece un „marfar” pe lângă tine.