Industria de transporturi maritime este unul dintre cei mai mari poluatori la nivel global (peste 700 de milioane de tone de CO2 anual), iar momentan pentru aceasta se caută soluţii alternative. În acest caz propulsia electrică nu este încă o opţiune, însă în China se lucrează intens la schimbarea acestui lucru.
Inginerii de la CATL au făcut recent o afirmaţie care a şocat puţin industria. Aceştia au transmis că în 3 ani vor exista nave transportatoare de containere cu propulsie electrică şi baterii, compatibile cu rutele transoceanice.
Mai multe detalii nu au fost oferite, însă din surse anterioare ştim că CATL lucrează deja la baterii de 500 Wh/kg gândite pentru avioane electrice, astfel că pentru a deveni cât de cât fezabilă ideea de nave transportatoare de containere pe rute transoceanice, este foarte probabil ca inginerii chinezi să ţintească baterii de 1000 Wh/kg.
Deşi optimismul celor de la CATL ne bucură, cei de la piaţaauto.md au făcut un calcul şi au arătat că şi în cazul acumulatorilor de 1000 Wh/kg, tot nu pare eficient transportul electric pe rută oceanică.
La o navă medie greutatea combustibilului şi a motoarelor pe ruta Shanghai – Rotterdam este de aproximativ 5000 de tone, în timp ce la o navă mare aceasta ajunge la aproape 8000 de tone. Pentru aceleaşi categorii de nave, dar în variantele cu baterii de 1000 Wh/kg, greutatea acumulatorilor ar fi de 29.000 de tone, respectiv 49.000 de tone. Observaţi că vorbim de zeci de mii de tone diferenţă, unele care ar trebui reduse din numărul de containere transportate.
Rămâne de văzut la ce s-au gândit cei de la CATL şi dacă peste 3 ani chiar vom avea nave transportatoare de containere cu propulsie electrică şi baterii, compatibile cu rutele transoceanice.