Retelistica

În Legea Audiovizualului, Art. 82, se prevede ca distribuitorii de cablu să încludă în oferta lor programele de televiziuni publice şi private aflate sub jurisdicţia României, libere la retransmisie şi fără condiţionări tehnice sau financiare. Aceasta reprezintă lista must carry.

În prezent lista must carry este formată din 55 de televiziuni comerciale, însă în ultimii ani mai multe posturi TV cu cote importante de audienţă au ieşit din această listă, iar companiile din spatele acestora solicită plata unor sume de bani pentru a fi retransmise de către distribuitori.

În acest context, Consiliul Concurenţei ne informează că a demarat „o investigație sectorială în domeniul audiovizual, pe fondul schimbărilor comerciale apărute pe piețele televiziunilor, publicității TV și serviciilor de retransmisie a canalelor TV din România.”

În cadrul acestei investigaţii se va analiza „structura piețelor de producție de canale TV, de retransmisie a canalelor TV, de publicitate și a oricărei piețe conexe relevante din România. De asemenea, vor fi studiate gradul de concentrare pe segmente de piață, mecanismele de funcționare ale acestora, condițiile comerciale în sectorul audiovizual al programelor de televiziune, precum și impactul ieșirii din regimul must carry asupra pieței serviciilor de retransmisie a canalelor de televiziune din România.”

În cazul în care vor fi descoperite încălcări ale legii, Consiliul Concurenței va iniția procedurile necesare pentru sancționarea acestora.

În prezent nume importante din domeniu au ieşit din lista must carry şi obligă operatorii să le plătească sume de bani considerabile pentru a fi preluate. Aici aş reaminti rapid posturile de televiziune ale Pro TV, Antena Group, Dogan Media (Kanal D), Clever Media (Prima TV) etc.