Creşterea preţurilor abonamentelor practicată de operatorii telecom din România poate fi catalogată drept abuz ?

10/04/2019

Primele luni din 2019 ne-au adus creşteri ale abonamentelor tuturor operatorilor telecom din România. Digi a anunţat modificările chiar în primele zile ale anului, iar ulterior anunţuri similare au fost făcute de Telekom, Vodafone şi Orange (operatorul portocaliu a mărit doar abonamentele clienţilor noi). Chiar dacă nu deţine servicii de telefonie mobilă, putem include în această listă şi UPC, companie care din 1 mai va majora preţurile pentru serviciile de televiziune şi internet.

Putem spune că aceste creşteri au fost făcute aproape simultan ţinând cont de timpul scurt existent între primul şi ultimul anunţ (mai puţin de 3 luni). Putem vorbi oare de un abuz în acest caz ? S-au înţeles operatorii telecom între ei ?

Justificarea tuturor se referă la OUG 114 / 2018 cu modificările şi completările ulterioare în sectorul telecom. În versiunea iniţială această ordonanţă era destul de dură pentru operatori, peste noapte taxele impuse acestora fiind majorate semnificativ. Alex Milcev, reprezentant EY România, evidenţia luna trecută principalele modificări cu impact asupra operatorilor telecom: “în vederea acordării sau a prelungirii licenţelor de utilizare a frecvenţelor radio, nivelurile taxelor sunt stabilite la 2%, respectiv 4% din cifra de afaceri. De asemenea, tariful de monitorizare impus de ANCOM creşte semnificativ de la 0,4% la 3% din cifra de afaceri a operatorilor.”

OUG 114 / 2018 a suferit şi va mai suferi modificări pe parcursul acestui an, OUG 19 / 2019 publicată în Monitorul Oficial din 29 martie fiind ultima modificare de acest fel. Interesant este că în acest moment OUG 114 / 2018 nu are impact imediat asupra operatorilor telecom, principala taxa fiind aplicabilă din 1 septembrie 2019.

Ministrul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale, Alexandru Petrescu, a declarat că „În ultimele săptămâni, remarc creșteri de prețuri la tarifele în comunicaţii, într-o abordare de scumpire anticipativă…În dialogul constructiv, buna credință a părților este o componentă esențială în atingerea scopului propus! În acest sens, aştept ca alături de clarificări privind recentele scumpiri să primesc din partea operatorilor şi modele de tarifare care sa aibă ca rezultat reducerea preţurilor pentru abonaţi !”

Pe aceeaşi lungime de undă, avocatul Gheorghe Piperea declară pe pagina sa de Facebook că ceea ce fac operatorii telecom în acest moment este o “practică comercială agresivă” şi că “majorarea abonamentelor nu este justificată de un cost inevitabil, ci de o bănuială a comerciantului că va fi afectat de o taxă legală”.

Nu vreau să mă înţelegeţi greşit. Sunt conştient că OUG 114 / 2018 nu face altceva decât să crească preţurile practicate pentru utilizatorul final (operatorii vor pune / pun în cârca noastră toate aceste taxe noi), însă stau şi mă întreb dacă operatorii telecom s-au grăbit “intenţionat” să crească preţurile, tocmai pentru a avea şi ei un “mic” câştig în toată această agitaţie naţională. Din ce am înţeles utilizatorii pot apela la ANPC în legătură cu acest măriri de preţ timpurii, tocmai pentru că ceva este putred în tot acest joc.

Acest dute-vino dintre guvern şi operatorii telecom are un singur păgubit: românul (indiferent că vorbim de PF sau PJ). El va plăti toate aceste costuri suplimentare.

Cosmin Mușat
Editor la Gadget.ro, pasionat de tot ce înseamnă tehnologie de ultimă oră. Scrie despre cele mai noi informaţii din lumea IT&C, review-uri, gadget-uri nonconformiste etc. Utilizează OnePlus 9 Pro și Acer Nitro 5 AN517-52.