În weekend-ul ce s-a încheiat am fost invitat de către Lenovo să particip la cursa de Moto GP de pe circuitul din Catalunya. Din aprilie au devenit sponsor tehnic al Forza Ducati.
Înainte să povestesc experiența propriu-zisă și ce presupune parteneriatul dintre Lenovo și Ducati, trebuie să fac o mică introducere. Prin 2009 – 2010 când pe blogul personal am început să scriu despre telefoane mobile și tehnologie nu m-am gândit că voi reuși să câștig bani din această activitate sau că voi trăi o sumă de experiențe inedite (călătoria în China, participarea la evenimente internaționale, testarea de automobile + multe alte oportunități ce au apărut după lansarea Gadget.ro în februarie 2011).
Experiența trăită la Moto GP trebuie pusă în acest context. Recunosc că am urmărit puține curse și că nu sunt neapărat un fan al acestui sport. Inițial, m-am gândit să-l trimit pe Darius (el este specialistul nostru pe segmentul Auto, urmărește toate cursele din Moto GP și a avut motocicletă pentru o bună perioadă de timp). Ghinion pentru colegul meu, faptul că evenimentul s-a suprapus cu vacanța sa în Grecia. Noroc pentru mine că am avut ocazia să redescopăr această competiție.
Am fost fan al Formulei 1 în era Michael Schumacher, iar prin 2000 – 2005 aș spune că urmăream cursă de cursă. Cunosc câte ceva și legat de MotoGP, să nu vă gândiți că am fost luat complet pe nepregătite. Știu că Ducati are cea mai puternică motocicletă din circuit, în linie dreaptă nimeni nu-i face față (motorul are o altă configurație față de concurența de la Honda, Yamaha etc). Au încercat la un moment dat să-l aducă și pe Valentino Rossi, dar nu a reușit să calibreze motorul astfel încât să obțină rezultate notabile. În 2017 au luptat cu Honda și Marc Marquez până în ultima cursă pentru titlul de campion, Dovizioso a pierdut la mustață. Ambițiile sunt mari pentru 2018, iar parcursul european ar trebui să-i ajute în a acumula puncte în lupta pentru pozițiile fruntașe.
Am avut parte de o discuție cu Luigi Dall’Igna – managerul echipei, Paolo Ciabatti – director sportiv, Jorge Lorenzo – pilot al #ForzaDucati, am participat la calificările de sâmbătă, dar și la cursa propriu-zisă de duminică (zona VIP – deasupra boxelor echipelor, exact pe linia dreaptă și lângă locul de start).
Câteva aspecte interesante:
- echipa Ducati are peste 100 de persoane, 60 – 70% sunt ingineri (o parte a echipei se află în Italia, iar cealaltă circulă de-a lungul anului spre cele 19 curse din circuit). Ca și comparație, o echipă de Formul 1 trece de pragul a 1000 de angajați;
- telemetria pe circuit este interzisă, datele sunt adunate imediat după o sesiune de calificări sau la sfârșitul cursei. Se adună în jur de 100 – 120 GB de date / cursă, au informațiile stocate și de acum 15 – 20 de ani;
- sunt limitați la utilizarea a 7 motoare / an, setup-ul regăsit pe o motocicletă de Moto GP nu are treabă cu ceea ce regăsești pe o motocicletă de stradă;
- pilotul are un rol capital, el știe să ofere feedback care să ajute echipa în calibrarea motorului, fiecare pilot are setup distinct și un grup de ingineri dedicat (între cele două motociclete în paddock era un paravan);
- echipa Ducati folosește laptopul ThinkPad X1 Carbon + ThinkPad X1 Tablet (fibră de carbon în partea superioară, magneziu la bază), servere + alte echipamente de la Lenovo;
- este un sport de mare precizie, în cursa precedentă desfășurată în Italia – motocicleta Ducati mai avea la sfarsitul cursei doar 50 de mg. de combustibil în rezervor;
Galerie de imagini cu brandingul Lenovo pe motocicleta Ducati din 2018;
Cred că Moto GP este una dintre cele mai spectaculoase și riscante competiții la nivel global. Pilotul ajunge în unele situații să fie cu genunchiul pe asfalt la viteze de peste 150 km/h. Nu ai nicio caroserie și niciun element care să-ți ofere un plus de siguranță, în afară de costumul propriu-zis. Depășirile trebuiesc făcute cu maximă atenție, un impact ar putea fi fatal (timpul în care se ajunge de la 0 – 100 km/h – 3 sec.). Este și sportul în care pilotul are un rol cu adevărat crucial, prin talentul său poate să suplinească unele elemente de ordin tehnic etc. Față de Formul 1 aș spune că implicarea driver-ului și mai mare.
O supriză a fost Moto 3 cu motociclete ce au 125 cm3. Am văzut un pluton fruntaș format din peste 6 motociclete, multe depășiri, accidente spectaculoase. Enea Bastianini a mers la siguranță, la începutul ultimului tur se afla pe locul a 6-lea și a reușit să termine pe prima poziție (mi s-a părut a fi cel mai rapid pe liniile drepte). Moto 3 mi se pare o adevărată nebunie.
Clasa regină este cea care atrage atenția în mod deosebit. Aici sunt adevărate vedete precum Marc Marques, Jorge Lorenzo, Valentino Rossi etc. Începutul cursei îți dă emoții incredibile, face pielea de gaină. Simți că vibrațiile date de motocicletele ce pornesc în forță maximă se transmit publicului. Zgomotul este de-a dreptul fenomenal.. Aveam dopuri de protecție și tot aveam impresia că timpanul este agresat la maxim.
A fost o experiență inedită în care am văzut cum tehnologia & măiestria se împletesc spre a oferi un spectacol de gală. Weekend-ul s-a încheiat cum nu se poate mai bine, cu victoria clară a lui Jorge Lorenzo de la #ForzaDucati.