De ce Samsung vinde din ce în ce mai puține telefoane mobile?

/
/
1 nov. 14
/

Samsung este no. 1 mondial în ce privește cota de piață pe telefoane mobile, dar începutul declinului îl consider evident. În 2013 pe Q3 au vândut 85 de milioane unități, iar în 2014 pe același trimestru s-au oprit la 78.1 milioane unități. Datele sunt luate dintr-un analiză și prognoză IDC.

Am și câteva explicații pentru această cădere, iar din 2015 – 2016 mă aștept ca alte companii să le ia locul. Xiaomi se află în pole position spre a ocupa fotoliul de lider mondial.

1. Avansul companiilor chineze pe piața telefoanelor low-cost, mid-range și de top. Companiile chineze au pornit de jos, de la telefoanele ieftine. S-au specializat și au crescut în 2013 și 2014 urcând spre mid-range și telefoane de top. Pe de altă parte, telefoanele lor ies în evidență și prin prețul redus de achiziție, preț ce ține loc și de campanii de marketing.

Samsung a considerat că pentru brand și calitatea trebuie să plătești în mod consistent. A preferat campanii agresive de marketing prin media tradițională și a crezut că va culege roadele și în 2014, mergând pe strategia folosită în 2011 – 2013. Piața s-a schimbat. Samsung nu s-a adaptat.

2. Xiaomi și modelul de business ce strică planurile tuturor. Samsung își comercializează produsele în mod tradițional, prin magazine online și de retail, în oferta operatorilor telecom etc. Xiaomi produce loturi de telefoane & tablete. Le vinde direct prin magazinul său, în urma unor subscripții. Nu au nevoie de marketing, de cheltuieli adiacente, de bannere puse pe autobuze și la orice colț de stradă, nu mai este loc și de comisionul intermediarului / magazinului online etc.

Dovada, Xiaomi are creștere de 200% în Q3 2014 față de Q3 2013 și asta în contextul în care abia își vând produsele pe canal oficial în câteva state asiatice. Expansiunea europeană și americană se lasă așteptată.

3. Vremuri grele se anunță în contextul în care Apple a lansat iPhone 6 și iPhone 6 Plus, telefoane cu design premium și ecrane mai mari. Q4 2014 se anunță a fi unul de-a dreptul crucial pentru Samsung. În SUA și piețele dezvoltate sunt din ce în ce mai multe persoane care de obicei se orientau spre compania sud-coreeană și telefoanele sale de top (S5, GALAXY Note 4), iar acum se duc spre telefoanele Apple, mai ales când fac achiziția la abonament. Samsung a pierdut un avantaj pe care Apple îl lăsa în mod conștient respectând dezideratul stabilit de Steve Jobs în urmă cu câțiva ani de zile.

4. O căruță de telefoane mobile cu specificații similare și design preluat de la flagship-ul companiei, monotonie maximă. Abia în urmă cu câteva săptămâni a început schimbarea designului pentru unele modele din linia GALAXY și aici GALAXY Alpha este capul de linie. Au urmat GALAXY Note 4, GALAXY A5 și A3. În rest dacă toate telefoanele Samsung ar fi puse unul lângă altul s-ar remarca similaritățile, copy / paste-ul luat de la GALAXY S III, S4 și S5 spre diviziile de modele ieftine și de mijloc.

Nu ar fi stricat un plus de individualitate, o oarecare diversificare. Plus că raportul preț / specificații s-a dovedit deficitar față de companiile ce produc telefoane din nișele amintite.

5. Abordarea de tip all-in-one, interfața TouchWiz, software criticat. Samsung s-a evidențiat de-a lungul timpului prin customizarea Android-ului la maxim. La GALAXY Note 3 au și primit un fel de notificare din partea Google că nu le place în direcție se duc. Sunt prea multe funcții puse pe un smartphone sau phablet, își doresc prea tare să ofere telefnul complet.

Nu ar strica o abordare mai light, viteza și simplitatea să fie puse pe primul loc. Prefer un telefon cu Android în stadiu nativ față de un Samsung ce aduce interfața TouchWiz cu zeci de opțiuni și nu tocmai user friendly la nivelul clientului final.

Concluzia ar fi că Samsung trebuie să se adapteze la cerințele pieței. Altfel riscă să intre într-un con de umbră și să iasă din schemă într-un ritm altert. Au fost și alți coloși cu picioare de lut, aș enumera trei exemple devenite clasice: Nokia, BlackBerry și HTC.

Emil Dragotă
Co-Fondator al GADGET.ro; Pasionat de tehnologia mobilă, scrie review-urile pentru telefoane mobile, tablete, portabile, aparate foto & video, diferite gadgets etc. Utilizează Samsung Galaxy S25 Ultra, Sony ZV-E10 pentru fotografiile și materialele video făcute la recenziile de pe site. Notebook-ul de gaming Gigabyte Aorus 16X 9SG a fost transformat în desktop PC ad-hoc alături de Mac Mini cu Apple M4. Îi plac discuțiile civilizate bazate pe argumente.

Sezonul 2025 din Formula 1 se încheie în acest weekend, iar lupta pentru titlul mondial se dă între trei piloţi (se anunţă 3 zile explozive)

În luna februarie a acestui an vă scriam un articol legat de startul noului sezon de Formula 1. Cum timpul nu iartă pe nimeni, iată că vin în atenţia voastră cu un nou articol, unul în care vă prezint finalul sezonului.

Smartwatch Garmin Venu 4 – review (Un ceas echilibrat, dar care putea fi mai bine poziționat ca preț)

Primul meu contact mai serios cu un produs Garmin s-a petrecut atunci când am testat amănunțit Venu X1, un smartwatch care atrage prin ecranul rectangular mare, de 2 inch, dar și prin cât de subțire este. Astăzi revin către voi cu un nou review pentru un ceas Garmin din seria Venu, fiind vorba mai exact…

Samsung Galaxy Z TriFold – un pas în direcția corectă, dar și 5 puncte de întrebare

Samsung a lansat pliabilul suprem în opinia sa - Galaxy Z TriFold. Este un produs aflat la bursa zvonurilor de câțiva ani buni și uite că pe sfârșitul lui 2025 au ridicat cortina de pe acest dispozitiv.