Context Consulting a realizat un studiu pe 1200 de IMM-uri din 4 țări europene: Marea Britanie, Spania, Germania și Italia. Perioada de desfășurare a fost destul de largă, a început înainte de declanșarea pandemiei de covid-19 și s-a încheiat în iulie 2020.
IMM-urile sunt motorul societății, cel mai dinamic sector. În Europa sunt 24 de milioane de companii mici și mijlocii, pentru care lucrează 95 de milioane de oameni (populația întreagă a Europei este de 740 milioane locuitori, potrivit datelor din 2016). IMM-urile generează și 85% din locurile de muncă noi în fiecare an.
Nu mi se pare suprinzător rezultatul studiului comandat de către Vodafone Group. IMM-urile ce au reușit să-și digitalizeze activitatea au reușit să fie lovite mai puțin în activitatea desfășurată pe timp de pandemie. Criza și digitalizarea au deschis noi oportunități de business (rată de 2 ori mai mare de a găsi oportunități față de cele mai puțin digitalizate).
Datele raportului DESI 2020 arată că IMM-urile se află ca adoptare a tehnologiilor noi în spatele companiilor mari.
Alte concluzii din studiul comandat de către Vodafone Group:
- 57% dintre companiile mici și medii au înregistrat anulări ale comenzilor sau contractelor pe timp de pandemie;
- 35% din IMM-uri au apreciat că pandemia a avut un efect negativ asupra cererii și veniturilor;
- 73% au declarat că au întâmpinat dificultăți în implementarea noilor tehnologii (integrarea cu tehnologiile existente și cu procesele de business, migrarea de la vechile sisteme și retragerea vechilor tehnologii);
- 51% au spus că s-au confruntat cu probleme în găsirea tehnologiilor și furnizorului potrivit;
- 38% au precizat că au avut nevoie de cursuri de instruire;
- 29% au indicat costul investițiilor în digitalizare ca barieră pentru transformările dorite.
Este evident că IMM-urile au nevoie de sprijin în procesul de digitalizare. Companiile ce furnizează tehnologie își pot face serviciile mai accesibile, dar și statul aș spune că are un rol important. Guvernul are șansa să întindă o mână de ajutor către companiile mici și medii ce sunt un sector cu adevărat important al economiei, mai ales în țările europene.
De aceea un proiect clar al guvernelor naționale cu accent pe partea de digitalizare a IMM-urilor ar fi binevenit în acest context. Este și una dintre concluziile studiului ce indică și câteva direcții:
- abordarea decalajelor în ceea ce privește disponibilitatea instrumentelor și tehnologiilor necesare pentru digitalizare (conectivitatea de mare viteză, instrumente și servicii digitale adecvate). Sectorul rural ar putea fi una dintre zonele de urmărit (scheme pe termen scurt cu vouchere care să sprijine adoptarea conectivității de mare viteză, să fie reduse barierele ce stau în fața procesului de digitalizare);
- vouchere, subvenții sau credite fiscale pentru investiții digitale (IMM-urile să aibă posibilitatea în a găsi soluții care să se preteze pe nevoile lor individuale);
- ghișeu unic care să fie capabil a oferi informații și îndrumări pentru sectoarele cheie.
Mai multe detalii din studiul desfășurat de Vodafone Group sunt aici.
Declarație oficială:
“Companiile mici și medii joacă un rol important în economiile europene, dar acestea au fost deosebit de vulnerabile la criza pandemiei. Investind în IMM-uri și în transformarea lor digitală avem ocazia să modelăm redresarea economică a Europei într-un mod care să ofere schimbări durabile și de impact. Credem că rezultatele studiului sunt foarte relevante pentru guverne în dezvoltarea de politici care să asigure că IMM-urile beneficiază de ceea ce au nevoie pentru a se redresa. Acum este momentul să sistematizăm digitalizarea companiilor mici și medii și să analizăm modul în care Fondul de Redresare al UE poate fi cel mai bine utilizat la nivel național pentru a sprijini reziliența și redresarea IMM-urilor„, a declarat Mihnea Rădulescu, Director Enterprise Business Unit, Vodafone România.