Opinie

Bănuiesc că toată lumea cunoaşte deja ce s-a întâmplat în ultimele ore în România şi nu vreau să intru în nicio polemică legată de partea politică, fiecare are dreptul să creadă ce vrea, să voteze cum vrea, să susţină pe cine vrea (atât timp cât vom mai avea democraţie, desigur).

Ce vreau eu să spun (pură părere personală) este că după cele întamplate la ultimele alegeri electorale din diversele ţări europene, TikTok-ul va lua şi mai mare amploare. De ce? Pentru că este o platformă care a trecut deja de graniţele „social media”, a ajuns un mecanism de influenţare a maselor sub o formă pe care nici sociologii nu o cunosc încă (pare a fi un nou capitol ce va fi predat cândva la facultăţile de sociologie).

Viitorul sună destul de rău, zic eu, asta şi pentru că TikTok-ul se bazează pe interacţiune umană directă, iar influenţa AI viitoare va fi echivalentă cu manipularea cu efort zero. Oricât de informaţi vom fi, nu vom mai putea face diferenţa dintre cine este rău şi cine este bun, cine spune adevărul şi cine minte, cine este om şi cine este software.

Deja se întâmplă lucruri şi chiar dacă suntem la început, uitaţi ce se poate face. Un om fără partid, fără expunere publică, fără televiziuni, fără mai nimic din ustensilele clasice de campanie, a primit peste 2 milioane de voturi cu ajutorul TikTok, o platformă unde peste 8.9 milioane de români au cont.

Dacă TikTok nu va fi interzis (sunt ceva şanse să se întâmpla asta), atunci aici, cât şi pe celelalte reţele de socializare, vom vedea viitoarele campanii politice.

Televiziunile de ştiri, cele care până mai ieri manipulau voturile pe bani mulţi, au fost înfrânte într-un mare stil ieri. Au ratat absolut tot, de la estimări, analize, exit-poll-uri, tot. Nimic din ce au zis şi au încercat să influenţeze nu s-a înfăptuit.

Toată lumea îşi va îndrepta acum atenţia şi banii către ce contează, iar aceste televiziuni de ştiri în forma lor actuală vor dispărea mai repede decât ne vom aştepta. Cei care se lăsau influenţaţi de ele vor deveni din ce în ce mai puţini, iar restul…, ei bine, restul vor fi pe TikTok.