Ieri am participat la Digital Marketing Forum 2011 organizat de Evensys și o serie de parteneri. Pe piața românească chiar și în anul 2011, publicitatea în zona de web se află mult sub cea de pe tv. În Marea Britanie, digitalul a întrecut televiziunea clasică. Dintre zecile de discuții de la eveniment am înțeles câteva lucruri de bază:
Facebook și twitter sunt vedetele momentului și pe .ro. Problema este că mai nimeni nu știe cum stă treaba cu aceste campanii. Clientul vrea, dar trebuie să fie bine focusat de către agenție;
Twitter poate livra awarness pentru un brand, dar la capitolul de vânzări stă foarte slab. În România sunt 45.000 de conturi de twitter, dar postează zilnic în jur de 3000. Este mai degrabă o zonă nișată;
Facebook este cea mai mare rețea socială din lume. Și la noi sunt aproximativ 3 milioane de conturi. Poate genera și vânzări permițând utilizarea de platforme și integrarea unor magazine online direct în pagina de pe fb. În țara noastră nu este disponibil Facebook Places și se estimează că în maxim un an va fi open. Un brand trebuie să pornească direct cu o pagină și nu trebuie să facă greșeala de a-și deschide un cont de utilizator, fiind limitat la 5000 de prieteni pe când o pagină poate avea un număr nelimitat de fani.
Conținutul produs via facebook, twitter, youtube, picasa, bloguri este cheia. De acolo pornește totul. De aceea trebuie conținut de calitate. Pe facebook spre exemplu nu trebuiesc generate pe pagină mai mult de 1 – 2 posturi pe zi deoarece se riscă o diluare a audienței și se slăbește focusarea pe mesajele ce se doresc a fi transmise.
O campanie de marketing sau publicitatea nu trebuie să neglijeze și media clasică. Trebuie gândită o combinație între digital și clasic și aici în special pentru brandurile mari cu bugete de publicitate de ordinul a milioane de euro. Se pot obține rezultate bune spre exemplu doar pe facebook pentru afaceri de nivel mic sau mediu cu bugete și de doar 300 de euro.
Facebook este atât de mare încât s-a ajuns ca facebook ads să rivalizeze direct cu adwords. Google ar trebui să se gândească serios care este următoarea mutare. Bineînțeles că publicul și rezultatele sunt diferite. Google este legat de search pe când la facebook este vorba de comunicare, relaționare, interacțiune.
YouTube are un potențial mare. Un clip ajuns viral poate genera awarness și se poate ajunge până la schimbarea percepției publicului referitor la o anumită marcă. A fost adus în discuția clipul de la SuperBowl al Volkswagen legând de un model auto considerat plictisitor – Volkswagen Passat – ce a generat milioane de vizualizări (peste 30 de milioane).
Concluzia ar fi că în timp și în România se va ajunge ca afară. Companiile vor da o atenție sporită mediului digital și producători de conținut de calitate vor avea de câștigat.