Apple este una dintre companiile pentru care 2020 a început cum nu se poate mai rău. Pandemia de coronavirus COVID-19 a scăzut dramatic vânzările companiei la nivel global (în special în China), valoarea la bursa a companiei este în picaj, iar mai nou se alege şi cu amenzi consistente.
Autoritatea de Concurenţă din Franţa (un fel de ANCOM al nostru) a decis să amendeze Apple şi alte două companii locale cu peste 1.2 miliarde de euro pentru concurenţă neloială. Se pare că Apple împreună cu Ingram Micro şi Tech Data stabileau preţul tuturor device-urilor Apple vândute în Franţa, cu excepţia iPhone-urilor (acestea erau vândute şi prin operatorii telecom, iar aceştia se aprovizionau din alte surse).
Apple a impus anumite preţuri pentru revânzătorii premium, astfel încât acestea să fie similare cu cele practicate de companie în propriile magazine. Ingram Micro şi Tech Data au jucat după aceste reguli, chiar dacă conform legii ele erau obligate să îşi stabilească propriile politici comerciale.
De asemenea, înţelegerea dintre Apple şi cei doi distribuitori era ca aceştia să nu concureze între ei, obligând astfel şi ceilalţi distribuitori să ţină aceleaşi preţuri. „Apple şi cele două companii care vând angro produsele sale au convenit să nu concureze pentru a împiedica distribuitorii să concureze între ei, sterilizând astfel piaţa angro pentru produsele Apple.”, a declarat Isabelle de Silva, preşedintele Autorităţii de Concurenţă din Franţa.
Amenda primită de cele trei companii a fost împărţită astfel:
- Apple – 1.1 miliarde de euro;
- Tech Data – 76.1 milioane de euro;
- Ingram Micro – 62.9 milioane de euro.
Apple a anunţat deja că va face apel la această decizie deoarece este “legată de practici din urmă cu un deceniu”.