Toată lumea foloseşte cookie-uri, inclusiv noi. Dacă vă interesează avem şi o politică de cookies pentru cei care ne “trec pragul”. Aceste fişiere sunt folosite de cele mai multe ori pentru pentru a salva anumite informaţii utile utilizatorului (de exemplu datele de login pentru următoarea vizită), pentru a strânge diverse statistici, pentru păstrarea setărilor personalizate, pentru salvarea unui istoric, pentru targetare în promovarea de publicitate şi aşa mai departe. Unele cookie-uri sunt bune, normale pentru buna funcţionare a oricărui site, altele mai puţin bune, “agresive” în relaţia cu utilizatorul.
Am făcut această scurtă introducere deoarece autorităţile franceze doar ce au amendat Google şi Meta (Facebook) pentru probleme legate de aceste cookie-uri. Se pare că cei doi giganţi, prin intermediul site-urilor facebook.com, google.fr şi youtube.com, nu permit refuzarea cookie-urilor la fel de uşor precum permit acceptarea acestora. Pe scurt, utilizatorii francezi pot accepta foarte uşor cookie-urile de pe aceste site-uri printr-un simplu click, însă pentru a le refuza procesul nu este la fel de accesibil (pe alocuri este chiar dificil, fiind necesare mai multe etape de parcurs).
Pentru aceste practici Google a primit o amendă de 150 de milioane de euro, în timp ce Meta (Facebook) a fost amendată cu 60 de milioane de euro. În plus, cele două companii au la dispoziţie 3 luni pentru a remedia aceste probleme, după această perioadă urmând a fi amendate cu câte 100.000 de euro pentru fiecare zi de întârziere.
Reprezentanţii Facebook nu au comentat situaţia, în timp ce Google a declarat prin intermediul unui purtător de cuvânt că “Oamenii au încredere în noi pentru a le respecta dreptul la viață privată și pentru a-i menține în siguranță. Ne înțelegem responsabilitatea de a proteja această încredere și ne angajăm să facem noi modificări și să colaborăm activ cu CNIL (Comisia Naţională pentru Tehnologia Informaţiei şi Libertate) în lumina acestei decizii.”