Raportul DESI 2018 (Indicele Economiei şi Societăţii Digitale) ne prezintă o Românie blocată în timp, o ţară în care micii afacerişti nu ştiu, nu pot sau nu vor să vândă online.
Gradul de digitalizare al industriei locale este unul dintre cele mai mici din Uniunea Europeană, statisticile fiind chiar îngrijorătoare:
- doar 7.7% dintre IMM-uri îşi vând produsele / serviciile online (locul 27 în Uniunea Europeană);
- doar 6% dintre IMM-uri folosesc servicii de cloud (locul 26 în Uniunea Europeană);
- 5.2% este cifra de afaceri a IMM-urilor din comerţul online (locul 25 în Uniunea Europeană);
- doar 1.8% au vânzări online transfrontaliere (ultimul loc în Uniunea Europeană).
Din păcate nici anii viitori nu par mai optimişti. În acest moment nu există o strategie clară de digitalizare a IMM-urilor, iar micii afacerişti nu au (în cele mai multe cazuri) cunoştinţele şi resursele financiare necesare integrării în cadrul acestui segment de piaţă.
Acelaşi raport ne oferă şi câteva informaţii la fel de îngrijorătoare legate de relaţia românilor cu tehnologia. Mai bine de o treime dintre români nu ştiu să folosească un calculator şi doar 10% au cunoştinţe peste medie în domeniul IT&C. Din nefericire în România anului 2018 avem un calculator la fiecare 12 copii din învăţământul primar şi gimnazial.