Chiar dacă preţul este mai avantajos, foarte mulţi dintre voi evitaţi să cumpăraţi un smartphone chinezesc din afara ţării pentru că este foarte greu să apelezi la garanţie atunci când este nevoie (detalii puteţi găsi în acest articol). Însă se pare că o achiziţie din România nu garantează cei 2 ani de garanţie conform legii.
Pentru a înţelege cum se poate anula o garanţie ”cât ai zice peşte” vom lua un exemplu de brand cunoscut: Xiaomi. În funcţie de soft, există 3 tipuri de smartphone-uri Xiaomi: cel cu soft chinezesc, cel cu soft chinezesc dar customizat de retaileri pentru a include şi limba română sau cel cu soft global. Varianta cu soft global este de preferat de fiecare dată, deoarece primele două au câteva probleme deranjante:
- Soft chinezesc: lipsă Google Play şi aplicaţii din suita Google, aplicaţii chinezeşti din belşug (unele se pot dezinstala, altele nu), mult spam în chineză etc;
- Soft chinezesc customizat: lipsa update-ului oficial via OTA (blocarea permanantă la versiunea de soft din fabrică), erori, bug-uri, slabă optimizare a sistemului de operare etc.
Din păcate foarte multe terminale Xiaomi aduse pe căi “gri” vin ori cu soft chinezesc, ori cu cel customizat. Acestea sunt cele mai predispuse la anularea garanţiei dacă le cumpăraţi din România, pentru că foarte mulţi dintre voi le veţi instala un firmware global. Conform termenilor şi condiţiilor din certificatul de garanţie, orice intervenţie la nivel hardware sau software poate aduce cu sine anularea garanţiei. Nu o spun eu, ci chiar retailerii:
Concluzie: Dacă vă achiziţionaţi un smartphone Xiaomi sau oricare alt brand chinezesc de la un retailer din România, asiguraţi-vă că primiţi un telefon cu soft global. Dacă primiţi altceva şi veţi încerca să înstalaţi alt firmware, acest lucru va duce cel mai probabil la pierderea garanţiei. Recomandarea mea este ori să daţi retur la aceste telefoane care nu au soft global, ori, dacă tot nu vă interesează garanţia, măcar să achiziţionaţi mai ieftin de la alţi retaileri externi.