Trebuie să pun acest răspuns într-un context. În primul articol am scris despre blocarea unor cartele preplătite de către Orange și Telekom ca măsura la o campanie de promovare a Vodafone, iar ieri am primit răspunsul oficial al Telekom.
Întrebările puse către Telekom au fost trimise și către Orange, RCS-RDS și ANCOM. Dis-de-dimineață, ANCOM ne-a răspuns la solicitare. Nu am făcut nicio modificare și am preluat răspunsul cu copy / paste, am subliniat doar ceea ce am considerat a avea o importanță crescută.
A. Întrebările adresate;
1. Cât de just este ca un operator telecom să folosească tariful de interconectare ca să ofere un beneficiu către clientul său? (Ex: telefoane mobile pe puncte acumulate la minutele primite în rețea).
2. Cât de corectă este strategia concurenței în a bloca minutele și apelurile nelimitate în contextul în care există o linie subțire între un client corect și unul care dorește să acumuleze puncte.
2. Răspunsul ANCOM;
“Tariful de interconectare reprezintă contravaloarea unui serviciu pe care operatorul rețelei de terminare a unui apel îl prestează operatorului rețelei din care se inițiează respectivul apel. Acest serviciu constă în asigurarea posibilității terminării apelului la numărul solicitat, adică la numărul apelat. Fiind un serviciu prestat în regim de monopol natural, în scopul prevenirii riscului apariției unor practici anticoncurențiale între operatori, în acord cu reglementările europene în materie, ANCOM stabilește nivelul maxim al tarifului de interconectare, având ca fundament costurile unui operator ipotetic eficient.
Nici legislația europeană, nici cea națională din sectorul comunicațiilor electronice nu impun operatorilor restricții cu privire la modul de utilizare sau la destinația sumelor obținute din tariful de interconectare. În aceste condiții, strict din perspectiva legislației pe care ANCOM o aplică, nu există nici un impediment ca operatorii să transfere către proprii utilizatori finali o parte din sumele pe care le obțin ca urmare a prestării către alți operatori a serviciului de terminare a apelurilor.
Aceasta nu înseamnă că o astfel de practică nu ar putea contraveni normelor aplicabile în alte domenii, cum ar fi reglementările expost privind concurența care intră în responsabilitatea Consiliului Concurenței. ANCOM nu poate însă să se pronunțe asupra incidenței unor dispoziții din afara ariei sale de competență.
ANCOM veghează asupra respectării legislației speciale din sectorul comunicațiilor electronice și intervine, în limita ariei sale de competență, atunci când sesizează încălcări ale acesteia. Atribuțiile sale în materie sunt însă limitate, iar buna derulare a raporturilor comerciale între operatori și clienții lor este supravegheată de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor. Cu toate acestea, ANCOM are competența adoptării anumitor măsuri în scopul asigurării protecției utilizatorilor, cum ar fi impunerea în sarcina furnizorilor a obligației de a transmite către utilizatori o serie de informații care să le permită să se bucure de un maxim de beneficii în piața concurențială și de a include unele clauze minime în cadrul contractelor încheiate cu aceștia. De asemenea, ANCOM informează utilizatorii că este nevoie de atenție sporită atunci când încheie un nou contract de telefonie sau internet sau când își cumpără o nouă cartelă prepaid.
Lectura atentă a clauzelor contractuale și a termenilor de utilizare a serviciului permite utilizatorilor să înțeleagă, printre altele, și faptul că ofertele operatorilor telecom promovate ca având beneficii „nelimitate” pot conține restricții sau condiții de utilizare, cu scopul de a preveni fraudele sau utilizarea abuzivă a serviciilor de voce sau date comercializate de furnizori. În materie de telefonie, astfel de restricții pot viza situațiile în care un anumit SIM înregistrează un consum neobișnuit de mare într-un interval scurt de timp sau cazurile în care traficul lunar de voce efectuat în afara rețelei are valori mult mai mari față de traficul de voce primit din afara rețelei.
În plus, pentru a evita abuzurile, operatorii specifică în contract faptul că serviciile oferite nu pot fi folosite decât pentru nevoile proprii ale utilizatorilor și nu pentru testarea de echipamente, recomercializarea serviciului către terți, ori folosirea unor sisteme automate pentru expedierea de SMS-uri în masă, efectuarea de apeluri sau transferul de date cu scopul obținerii de profit în cadrul unei activități comerciale.
În situațiile în care utilizatorii nu respectă condițiile contractuale, furnizorii pot suspenda sau restricționa serviciile oferite, de exemplu prin blocarea inițierii apelurilor până la finalul lunii de facturare (cu excepția apelurilor de urgență), pot rezilia unilateral contractele în vigoare sau pot aplica penalități ori solicita despăgubiri din partea clienților.
Operatorii sunt obligați să includă informații despre eventualele restricții aplicabile în contractele încheiate cu utilizatorii finali, atât în cazul abonamentelor, cât și în cazul cartelelor preplătite și este bine ca utilizatorii să parcurgă cu atenție condițiile contractuale la achiziționarea unor servicii de telefonie și internet. ANCOM ar putea interveni numai în situația în care aceste informații nu ar fi incluse în contract.
De asemenea, vă informăm că situația descrisă de Dvs. se află în atenția ANCOM, care analizează în prezent dacă măsurile adoptate de operatorii indicați sunt comunicate în mod corect și complet utilizatorilor.“
Preşedinte – Marius Cătălin MARINESCU.
Cred că răspunsul ANCOM a fost cuprinzător și nu cred că mai are rost să adaug un comentariu suplimentar.