Acest articol este redactat de către Dan Pandrea.
În urmă cu ceva timp, Emil a publicat o opinie despre popularitatea și performanțele Huawei în raport cu Apple. Ideile pe care le-a expus sunt bune, chiar vă recomand să le citiți. Însă Emil s-a limitat doar la ariile în care Huawei concurează direct cu Apple: telefoanele mobile. De aceea, cred că analiza merită aprofundată.
Răspunsul simplu al întrebării din titlu, cel puțin din punctul meu de vedere, este percepția. Toate trăsăturile pe care cele două brand-uri le-au lăsat să se vadă au influențat percepția generală asupra acestora. De exemplu: numele.
De ce se numește Apple „Apple” și Huawei „Huawei”?
În privința companiei co-fondate de Steve Jobs, numele are mai multe semnificații. Pentru început, Apple Records a fost label-ul Beatles, formație venerată de Jobs. Deși Wozniak și Jobs au încercat să conceapă nume „mai tehnologice”, „Apple” a apărut în urma unei vizite pe care Jobs a făcut-o unei comunități de ajutorare, plasată într-o livadă de meri. Jobs a considerat numele „distractiv, plin de viață și deloc intimidant”.
Conform Wikipedia, Huawei înseamnă „Chinese achievement” („Realizare Chineză”), însă nu acest lucru este marea problemă. Fiind un cuvânt exotic, pronunțarea acestuia a stârnit multe dezbateri și, implicit, apariția multor clipuri video explicative. Elementele exotice nu sunt considerate a fi prietenoase, de care te poți apropia cu ușurință.
Un alt aspect pe care merită să-l luăm în calcul este dat de mesajele pe care cele două companii le lansează frecvent. Aici lucrurile sunt puțin mai complicate. Mesajele sunt date atât de declarațiile oficialilor, cât și de produsele pe care cele două companii le lansează.
Apple are un mesaj constant. Ani la rând, mai marii companiei, fie că vorbim de Cook, Schiller, fie că e vorba de Ive, au afirmat că scopul Apple este de a crea cele mai bune produse de pe piață. Acest lucru este exemplificat prin suita de produse lansate de-a lungul timpului (design, specificații, preț). Sunt aceste produse cele mai bune de pe piață? Depinde pe cine întrebi. Însă Apple s-a înconjurat de o aură a calității și a profesionalismului, iar acest lucru ajută foarte mult la întărirea mesajului transmis de către oficiali și campaniile de marketing.
În ultimii ani, Huawei a făcut eforturi uriașe pentru „a sta la masa bogaților” (cel mai tâmpit clișeu ever, știu). Decizia de a produce propria linie de procesoare mobile este de lăudat și întărește ambițiile chinezilor. Însă constanța în comunicare pe care am găsit-o la Apple nu se aplică și mesajelor pe care Huawei le emite. Pentru început, nu toate produsele Huawei sunt făcute pentru a fi cele mai bune. Cei care doresc un smartphone Huawei pot cumpăra unul atât la câteva sute de lei, cât și la prețuri ce depășesc lejer 3000 de lei. Iar atunci când vine vorba de certificarea performanței, Huawei este prins falsificând atât teste de performanță. Răspunsul oficialilor? „Toată lumea o face!”. Înainte de această mică criză de imagine, Huawei a avut ceva probleme cu falsificarea performanțelor camerei foto de pe unul dintre modelele comercializate în India. Asta după ce un alt vârf de gamă a beneficiat de ajutorul unui DSLR de performanță.
Bineînțeles că și Apple are probleme. Toate scandalurile terminate în „-gate” stau mărturie acestui lucru. Însă, cumva, Apple reușește să-și păstreze imaginea. Iar acel „cumva” poate fi cuantificat prin toate lucrurile pe care Apple a reușit să le facă cum trebuie.
PS: Alte rânduri pot fi dedicate strategiilor de produs și de marketing în cazul celor de la Huawei. Sau conflictului cu statul american. Acestea, (poate) cu altă ocazie.
Credit foto: Photo by Amanda Yum on Unsplash
Update: Dacă aveți idee de un articol și consider că merită a fi publicat, îl puteți trimite pe emil @ gadget.ro.