Cu siguranţă ştirea zilei de astăzi este cea legată de votul statelor membre ale Uniunii Europene referitor la taxarea suplimentară a maşinilor electrice chinezeşti.
Povestea o ştiţi deja, în urma unei anchete deschise în 2023, s-a dovedit că statul chinez a oferit subvenţii generoase producătorilor de maşini electrice, unele ce oferă acestora un avantaj competitiv ilegal, în special în raport cu producătorii auto europeni.
Pentru a reduce acest avantaj, reprezentanţii Comisiei Europene au propus taxarea suplimentară a producătorilor chinezi, iar în cursul zilei de astăzi statele membre au avizat favorabil această propunere. Cele 27 de state au votat astfel:
- 10 ţări au fost de acord cu propunerea;
- 12 ţări s-au abţinut (printre care şi România);
- 5 ţări au votat împotriva propunerii.
Noile taxe vor intra în vigoare începând cu data de 31 octombrie şi vor fi valabile 5 ani.
Iată care sunt acestea:
- 7.8% taxe suplimentare pentru Tesla;
- 17% taxe suplimentare pentru BYD;
- 18.8% taxe suplimentare pentru Geely;
- 20.7% taxe suplimentare pentru producătorii ce au colaborat în cadrul anchetei;
- 35.5% taxe suplimentare pentru SAIC şi producătorii ce nu au colaborat în cadrul anchetei.
Comisia Europeană a transmis că rămâne în negocieri cu China, poate se vor găsi soluţii alternative care să respecte regulile Organizaţiei Mondiale a Comerţului.