Acum o săptămănă scriam articolul despre dezastrul Silicon Valley Bank, banca ce a intrat în faliment în doar două zile. Următoarele zile de la producerea acestui eveniment nefericit au fost extrem de agitate pe burse, toate băncile din sistemul american înregistrând scăderi, unele chiar foarte serioase de până la 70% (să nu uităm nici de falimentul unei bănci regionale, Signature Bank).
Finalul de săptămână a liniştit puţin apele şi a calmat criza, măsurile de sprijin anunţate de autorităţile de reglementare fiind bine primite de piaţă.
Acum că lucrurile sunt din nou sub control, specialiştii au început să facă analize, să emită teorii, pentru a explica cum a fost posibil ca o bancă să ajungă în faliment în doar câteva ore.
Cauzele sunt diverse şi complexe, însă a existat un factor cheie care a scurtat şocant de mult timpul dintre începerea crizei şi anunţarea falimentului: telefonul mobil. Tehnologia este bună, ajută cu siguranţă la dezvoltare, însă în astfel de momente tensionate poate deveni cel mai de temut duşman.
În ziua în care Silicon Valley Bank a anunţat că are ceva probleme şi caută să strângă 2 miliarde de dolari pentru consolidarea financiară, clienţii băncii nu au apelat la consultantul financiar pe care îl au sau nu s-au prezentat fizic la casieriile băncii (cozile ar fi ajutat într-un astfel de moment), ci au intrat imediat pe aplicaţia mobile a băncii şi au început să îşi transfere banii. Într-o singură zi, adică în doar 24 de ore, au fost transferate şi retrase din conturile Silicon Valley Bank prin intermediul aplicaţiei mobile peste 42 de miliarde de dolari. Ori să ai o cantitate atât de mare de lichidităţi într-un timp atât de scurt este o adevărată provocare şi pentru băncile mari, în cazul băncilor mici fiind echivalent cu dezastrul.
Macro-analistul Jim Bianco a scris pe contul său de Twitter: „Cum au fost retrase 42 de miliarde de dolari într-o singură zi, fără ca mii de oameni să stea la coadă? Răspuns: telefonul mobil! Acest lucru ar trebui să sperie bancherii şi autorităţile de reglementare de pretutindeni. Întreaga bază de depozite de 17.000 de miliarde de dolari se sprijină pe un fir de păr, aşteptând lichidităţi instantanee.”
Practic bancherii şi autorităţile nu au timp să facă absolut nimic în câteva ore, timpul de reacţie fiind în general mult mai lung.
Concluzia personală ⁉️⁉️⁉️ Foarte probabil în viitor vor exista reglementări clare în astfel de cazuri de criză, vor fi implementate limite în accesarea şi administrarea conturilor bancare prin intermediul aplicaţiilor mobile şi chiar web. ⛔️La apariţia unor astfel de momente tensionate, autorităţile îţi vor putea bloca accesul online la propriile conturi sau ţi-l vor limita dramatic.⛔️