Piața laptopurilor este în scădere față de dinamica înregistrată în urmă cu 3 – 4 – 5 ani de zile. Nu se mai lansează modele pe bandă rulantă, dezvoltarea unor noi portabile a intrat în impas.
Știți că Sony a ales să vândă divizia VAIO ce devenise o veritabilă gaură neagră în finanțele companiei. Acer, HP, Dell, ASUS sunt pe o pantă descendentă. Lenovo este singura companie care performează, a devenit lider mondial. Intel prin programul Ultrabook a mai subvenționat unele companii și așa au apărut unele portabile cu grosime redusă etc.
Sunt câteva elemente ce ar dinamiza piața notebook-urilor și ar face o categorie mai mare de clienți să-și schimbe laptopul din dotare.
1. Display FHD / 1080p de la notebook-urile cu preț de 2000 lei
Sunt telefoane și tablete cu rezoluție FHD / 1080p / 1920×1080 pixeli și în 2014 se face pasul spre 2560×1600 pixeli / 2K. La laptopuri au rămas încremeniți la 1366×768 pixeli indiferent de format (11.6, 13.3 sau 15.6 inch). Trebuie să recunosc că sunt și notebook-uri cu display FHD, dar prețul de cele mai multe ori trece de pragul a 3500 – 4000 lei. Prohibitive.
Pe de altă parte prefer un display mat și nu unul cu touch, deși combinația mat + ecran tactil ar fi de efect. La bugetele de ordinul a zeci sau sute de milioane de euro ce merg în R&D, un astfel de feature nu înțeleg de ce nu a ieșit la iveală.
2. Portabilitate mai mare indiferent de diagonala laptoptului
Orice laptop lansat în 2014 nu ar trebui să treacă de 2 – 2.2 kg și grosimea peste pragul a 20 – 25 mm. Aș face comparație cu categoria telefoanelor și tabletelor unde nu se trece de pragul a 10 mm grosime. Înțeleg că un laptop nu are cum să ajungă la valorile respective, dar au fost lansate ultrabook-uri cu grosime de sub 20 mm și greutate de 1.3 – 1.5 kg.
Nu este imposibil să faci un astfel de laptop și să-l aduci la prețuri ceva mai rezonabile, nu la peste 400o – 5000 de lei. Laptopurile de tip cărămidă / BCA nu-și mai au locul în 2014 nici în categoriile low-cost. Ar putea să scoată DVD-RW-ul, una dintre opțiunile de conectivitate care nu-și mai au rostul în 2014.
3. Materiale și finisare de calitate
Mai toate laptopurile de sub 3000 de lei au tot felul de suprafețe lucioase, plastice care scot zgomote ciudate, îmbinări nefericite. Într-un cuvânt arată oribil. Mai sunt și excepții de la regulă. Mi-aș dori să nu mai văd laptopuri care doresc să atragă prin briz briz-uri ieftine. Cumperi un laptop ca să-l folosești ca instrument de lucru. Ai nevoie de rezistență în timp, materiale plăcute, suprafețe mate.
Înțeleg că dacă doresc să atragă publicul feminin vor merge spre culori puternice etc. Asta-i altă discuție.
4. Posibilitatea de a-ți upgrada laptopul în timp
Aici sunt exemple pozitive și în prezent. Maguay are un fel de configurator pentru portabile și pui pe el ce îți dorești, în funcție de buget. Și după ce îl cumperi poți upgrada notebook-ul.
Nu este imposibil să lase șuruburile la vedere și să te descurci singur. Să fie clar delimitate: HDD-ul, memoria RAM. Nu ar strica să ofere posibilitatea de a upgrada placa grafică. S-ar fi format o piață a componentelor din care fiecare brand mare mai scotea ceva mărunțiș.
5. Sunet de calitate, tastaturi iluminate, touchpad de dimensiuni generoase
Este inadmisibil ca un laptop lansat în 2013 – 2014 să se audă mai prost decât un telefon mobil sau o tabletă cu Android. Cât de greu să fie să implementezi sunet de top prin 2 speakere poziționate frontal și nu la baza notebook-ului, spre exemplu.
O tastatură de calitate nu prea găsești sub 2500 – 3000 lei. Mai toate sunt făcute dintr-un plastic ieftin, feedback prost. Abia în categoriile superioare te alegi cu o tastatură ergonimică, Sony avea câteva modele VAIO emblematice din acest punct de vedere. Touchpad-urile mari au început să fie utilizate la scară largă după ce Apple la MacBook a ales o astfel de soluție. Totuși, mai sunt laptopuri de 15.6 / 17 inch cu un touchpad minion.
Mai sunt și alte elemente de luat în calcul în a dinamiza piața laptopurilor: prețuri mai realiste, forme noi pentru portabile cu flexibilitate ridicată, transformarea facilă din laptop în tabletă etc.