În 2006 când am întrebat elevii clasei mele câți dintre ei au acces la internet, 2 – 3 mânuțe firave s-au ridicat, în 2016 s-a ajuns ca internetul să ajungă în fiecare casă, nu doar pe conexiune fixă ci și pe smartphone.
În 2016 am împlinit 10 ani de când sunt profesor de istorie – geografie, iar în noul an școlar am pornit cu o clasă nouă din postura de diriginte – clasa a V-a. La prima ședință cu părinții am discutat mai pe larg despre obiceiurile micuților, despre internet și ce le place să facă în timpul liber.
Am observat pentru prima dată că încetul cu încetul și părinții sunt mai atenți în ce privește accesarea internetului, site-urile pe care le accesează cei mici, conținutul de pe YouTube, prietenii din online etc. M-am bucurat să văd o schimbare, dar sunt conștient că putem să îmbunătățim acest aspect. Internetul este o unealtă ce oferă acces spre informație din întreaga lume, am putea spune că avem o adevărată bibliotecă universală la îndemână. Doar că fără a avea un ghid, fără a avea date minime despre riscurile din online putem sfârși prin a avea parte de tot felul de surprize negative.
Mereu în cadrul lecțiilor de dirigenție mi-am dorit să le arăt elevilor mei și primele noțiuni în ce privește internetul și comportamentul din online. Totuși, sunt sigur că avem nevoie de o colaborare mai strânsă cu părinții, să le arătăm și lor care sunt beneficiile și riscurile, să le oferim un plus de detalii.
Ziua Siguranței pe Internet se desfășoară pe 7 februarie, iar motto-ul din 2017 este “Be the change: Unite for a better internet” (“Fii schimbarea: Uniți pentru un internet mai bun ”). În 2016 a fost sărbătorită în peste 90 de țări.
Primele detalii legate de modul în care putem ajuta pe cei mici să navigeze în siguranță pe world wide web:
httpvh://youtu.be/V6JQuiGaMxY
UPC a colaborat cu InSafe – organizația Uniunii Europene pentru promovarea siguranței pe internet, împreună au creat mai multe instrumente pentru diferite grupe de vârstă: “Play and Learn: Being Online” pentru copiii cu vârste între 4 şi 8 ani, disponibil în 16 limbi şi “The Web We Want” pentru adolescenţii cu vârste între 13 şi 16 ani. Liberty Global este acționarul principal al UPC și din 2007 s-au implicat în această inițiativă.
Mai multe detalii pe upc.ro.